Psalm-pyttipanna

I ett av vårt lands domkyrkor upplevde jag för första och hittills enda gången en äkta psalm-pyttipanna.

Det var ett sånt tillfälle som drar ganska mycket folk. Biskopen predikade, och så. Jag hade dock svårt att riktigt hänga med i gudstjänstformen. Inte mitt stift, inte de varianter jag råkat på dittills. Värst var psalmerna, kanske för att jag där förväntar mig att veta vad som gäller. Icke så här. Möjligen sjöngs en enda psalm från början till slut, eller åtminstone från början tills dess att orgelnisten markerade ”det här var sista versen, nu slutar vi”. I övrigt var det ungefär så här:

Första psalmen. Vers 1, 2 och 5.
Andra psalmen. Vers 2, 4 och 7.
Tredje psalmen. Vers 1, 3 och 4.
osv

Jag är osäker på om dessa versnummer stod på någon tavla i kyrkan. Faktiskt tror jag inte att de tavlorna användes. Alla dessa siffror hade väl inte rymts. Vad jag minns är att versnumren stod i agendan, och att jag hoppade mellan agendablad och psalmbok för att lyckas hålla reda på vad som skulle sjungas. Vansinne, tyckte jag. Totalflipprigt.

Med min nyliga lilla fundering kring ”Tryggare kan ingen vara” i färskt minne undrar jag om inte väl utvalda psalmverser på detta sätt kan ge ett helt annat budskap, än vad psalmförfattaren en gång avsåg?

Om man ändå ska blanda och ge på detta sätt kan man väl lika gärna blanda om verserna, för att riktigt få fram det avsedda budskapet. Verserna 2, 5 och 3, i den ordningen. Strålande. Oärligt mot psalmförfattaren, och jobbigt för församlingen. Men om ingendera spelar någon roll, så… faktiskt är detta tilltag nog det som stört mig allra mest, i en svenskkyrklig gudstjänst. Det antyder förmodligen att psalmerna är en av de gudstjänstdelar jag mest kan vila i. Jepp, så är det – och det gäller nog för ganska många som inte varit sådär jättekyrkliga, och inte har formerna i ryggraden.

Det här var ganska länge sen, så var vänlig försök inte dra slutsatser om var någonstans detta kan ha förevarit utifrån var Rebella nyligen har rest. Huruvida man i sagda domkyrka brukar tillreda denna form av psalm-pyttipanna, eller om detta var ett undantag åstadkommet av någon som givits alltför fria tyglar förtäljer inte historien.

One thought on “Psalm-pyttipanna

  1. I somliga mer frikyrkliga kretsar där man sjunger psalmer, hör det till undantagen att man inte sjunger alla verser.
    Det hände till exempel idag, när det prioriterades att sjunga fler psalmer och att man då istället kortade någon.

    Gilla

Kommentera

