Men!

Det kom ett brev från grannförsamlingen. Ett tjockt brev som verkade innehålla en bok av något slag.

Från grannförsamlingen? Vilket mysterium. Jag har många gånger tänkt gå dit, men det har aldrig blivit av. Under min värsta grubbelperiod mejlade jag en gång en av prästerna där och bad att få prata. Hen var precis på väg att åka på semester, det var väl sportlov eller nåt sånt, så vi sköt lite på det och sen kändes det inte aktuellt längre. Det är exakt all kontakt jag haft med någon i den församlingen.

Vad kan någon där ha skickat till mig? Det måste vara någon jag träffat, någonstans, som jag inte visste bodde såpass nära. Men vem?

Brevet innehåller en liten psalmbok. Ett infoblad. En församlingstidning. Och så själva ärendet: bevis om upptagande, undertecknat av kyrkoherden i det som jag trodde var grannförsamlingen. Jag har sett hens namn på webben ett par gånger, när jag surfat tider och kyrkadresser men inte kommit iväg, men jag har aldrig sett mänskan i levande livet.

Jag bor inte i den församling jag trodde. Närmaste kyrkklockan kallar inte mig till gudstjänst. Inte egentligen.

Det är snopet. Jag som kollade upp att högmässan i min församling – trodde jag – funkade, och sen gick med igen. Men jag får inte vara medlem där. De hänvisar mig till grannen.

Det är klart att jag kan vara aktiv i en annan församling än den jag bor i. Vara de facto-medlem, liksom, på alla sätt utom den formella inkl. rösträtt till församlingsråd. Just nu känns det inte så kul, men det är klart att det går. Inget har väl eg. förändrats. Eller har det?

Undersöka den församling jag faktiskt bor i, som jag nu halvt ofrivilligt blivit medlem i, eller blankt strunta i den? Det är frågan.

Även i grannförsamlingen som egentligen är min hemförsamling finns det högmässor, till och med i fler än en kyrka. Församlingarna verkar ungefär lika stora, men grannförsamlingen som egentligen är min hemförsamling har lite spretigare verksamhet, mer typisk ”stockholmsprofil” kanske. Men dock: om söndagarna görs högmässa. Hur väl den funkar vet jag inte, ty jag har inte varit där.

Samtliga församlingens kyrkor är byggda på 1900-talet. Hur kul är det, jämförelsevis? Om de har gående kommunion – så gör man väl i 1900-talskyrkor – stannar jag nog hellre där jag redan försökt slå mig ner.

Om det inte var för den här grejen med formellt församlingsmedlemskap hade jag just nu aldrig ens funderat på att uppsöka församlingen med alla sina 1900-talskyrkor. Kanske de får ha dem ifred för mig.

Kanske.

9 thoughts on “Men!

  1. Så där hade jag det hela tiden under min svenskkyrkliga period. Fast jag passerade 1800-talskyrkan efter tre minuters promenad för att gå ytterligare 10 minuter till grannförsamlingens distriktskyrka från 1970-tal.
    Det känns lite konstigt att kyrkojuridiskt tillhöra en annan församling än den man firar gudstjänst i, men det brydde sig konstitutionsutskottet inte om när de yttrade sig om riksdagsmotionen om att ändra lagen om SvK i syfte att låta SvK själva få bestämma om de ville släppa medlemsskapet geografiskt fritt.
    Nä, se det skulle inte staten kunna tillåta.

    Min nuvarande frikyrkliga tillvara är mycket enklare på det viset, jag är aktiv och medlem i samma församling. Trots att jag bor hela 15 kilometer bort och passerar 5 av SvK:s församlingsgränser på vägen.

    Gilla

    • Är det så? Är det STATEN som sabbat det? Vilket år? Hur motiverade de det? Kan de fortfarande sabba sånt?

      Konstitutionsutskottet. Är du säker på att du inte hittar på hälften av det där?

      Gilla

      • Motion 2014/15:2001 är den jag främst tänker på.
        Det är nog riksdagen och dess ledamöter som hittar på, jag är vanligtvis ganska sanningsenlig.

        I valet av vilken kyrka man trivs i så finns det ju kanske lite väl stort utbud i Stockholms län. Du har ju själv letat runt åtminstone lite och fått känna på hur variationerna mäts mot den egna referensen. Men visst trivs jag i den kyrka där jag får sjunga just strofen ovan under lördagarnas soppservering.
        Hur många andra kyrkor i Stockholmsområdet ger tillfälle till det på i stort sett enbart volontär bas? Enligt våra gäster från hela stor-Stockholm är vi den enda kyrkan som har öppet varje lördag från 10 för hemlösa.

        Liked by 1 person

  2. Tokigt system som inte märks här i glesare bygder men ju blir helt upp åt väggarna i tätare bygder. Varför lägger sig staten i en kyrka som skulle vara fri? Kan verkligen inte SvK bara göra uppror? 500 år efter Luthers teser kunde det vara på sin plats att kasta fursteoket av sig.

    Gilla

    • Ja. Verkligen.

      Jag har ju känt till länge att systemet är så här, och förstått att med församlingar som exv. Katarina, där det nog är en rätt liten andel av de aktiva som bor inom församlingen, blir det knas. Men jag har inte känt inpå huden hur fel det är, förrän nu… och om jag inte råkat anta fel, hade jag inte heller reagerat på samma sätt.

      Men det måste finnas argument inom kyrkan också, för att behålla nuvarande system. Ekonomiska? I storstäderna kan det ju bli ekonomiskt kaos, tänk om vissa församlingar närmast går omkull pga alla går till grannförsamlingen. (Det kan vara både bra och dåligt, tänker jag.)

      Den kyrka jag sökte upp är inte den allra närmaste, kan tilläggas. Jag har kyrkor en resp. två t-banestationer bort – två till den i församlingen jag eg. hör till, en till allra närmaste kyrkan. Den fina gamla kyrkan jag bestämde mig för ligger förstås inte sådär praktiskt precis vid tunnelbanenätet. Dit har jag 3,5 km. En fin promenadsträcka när vädret är bra men vill jag inte gå får jag ta mig hemifrån nästan en timme i förväg (och komma jättetidigt) om jag inte vill komma fem minuter för sent.

      Liked by 1 person

  3. Kyrkomötet skulle ju kunna strunta i vad lagen om SvK säger och besluta om fri församlingstillhörighet. Det tidigare argumentet om att då behöva införa ”Robin-hood-skatt” mellan församlingar har man ju i stort sett hanterat med strukturutredningen.
    Men så länge som majoriteten av individerna i kyrkomötet har dubbla sympatier med riksdagens partier så lär KM inte besluta i strid med riksdagens vilja.
    Bryr sig kyrkomötet överhuvudtaget om gudstjänstfirarna i SvK?
    Riksdagen gör det iallafall inte, där ses SvK fortfarande som statens förlängda arm i religiösa frågor.

    Liked by 1 person

Kommentera

