Varför jag inte blev katolik

Påven menar att vara skämtsam, men minerna i den vatikanska änden av flygkabinen är direkt obehagliga. Den kvinnliga svenska reportern har förvisso varit en smula impertinent. Hon ställde en fråga om kvinnliga präster i Katolska kyrkan, inramat med funderingen om männen var rädda för konkurrens. Franciskus besvarar faktiskt den funderingen med ett tämligen tydligt Ja, förmodligen oavsiktligt.

Sånt här skapas inte i ett vakum. Ingen luthersk kyrkoledare skulle stå och säga nåt sånt dagen efter att han kramat om vår kvinnliga ärkebiskop uppe i koret i Lunds domkyrka. Ingen anglikan heller. Påven kan säga sånt här eftersom Katolska kyrkan predikar att könen är i grunden olika, har olika roller i Guds skapelse och inför Gud. I bästa fall är det en ganska tandlös särartsfeminism – särartsfeminism brukar ju vara det. I sämsta fall ren manschauvinism.

Se här det viktigaste skälet till att jag inte blev katolik. När jag, omedelbart tanken på att konvertera slagit mig, utbrast men jag kan ju inte bli katolik! tänkte jag inte på påven och Maria, utan på Katolska kyrkans kvinnosyn. Den släpar sisådär 100 år efter, och Rebella är inte road.

Det andra skälet till att jag inte blev katolik hör, på sätt och vis, samman med den där lilla detaljen som står emellan katoliker och protestanter: katolikernas stängda nattvardsbord. Det fokuseras ofta på att de olika kyrkorna har olika syn på själva nattvarden, men som Joel Halldorf påpekat i en Expressen-chatt handlar det också om ecklesiologin. Som katolik bestämmer man inte själv om man får ta nattvarden eller inte. Åtminstone inte bara själv. I vilken mån man tillåts bestämma själv, och låta sitt eget samvete avgöra, beror på vilken inställning ens präster har. I slutändan ligger avgörandena i biskopens hand.

På somliga sätt har jag väl mer respekt för den katolske stockholmsbiskopen än för den svenskkyrkliga. Jag betraktar Anders Arborelius som mer av andliga ledare än Eva Brunne. Men aldrig att jag på detta sätt inordnar mig. Aldrig att jag låter mig på detta sätt bli omyndigförklarad.

Andra Vatikankonciliet myndigförklarade lekfolket, heter det ibland. Jag har dock väldigt svårt att se att katolskt lekfolk är myndigförklarat fullt ut, och jag tänker inte underordna mig prästers makt att bestämma huruvida jag har rätt att ta del av det sakramentala livet i den församling jag själv tillhör. Den sortens masochism tilltalar mig inte.

De som följt med länge på min bloggfärd vet, att mitt sökande började i den katolska ändan. Ämnet är därför ganska emotionellt för mig. Mina dagar i Skåne, mina katolsk-ekumeniska påvedagar, har väckt alla möjliga känslor och reaktioner. Det jag skriver kommer därför att handla minst lika mycket om mig själv, och slänger jag ur mig såna texter rakt upp och ner vet jag inte hur läsligt det blir. Det ska få sjunka undan lite. Jag börjar väl blogga om påven i Lund och Malmö när alla andra är färdiga med det… nåja, det får bli så.

Länkar

SVT-reporters fråga på påve-flygplan. Artikel, plus kort film på italienska.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/paven-darfor-soker-svenska-man-kvinnor-fran-andra-lander

Joel Halldorf i chatt med den de facto-nedlagda tidskriften Evangeliums chefredaktör Sofia Lilly Jönsson, tryckt i Expressen. (Rätt långa ordharanger för att heta chatt. Gissningsvis utförd på Facebook, inte i normalt chatt-medium.)
http://www.expressen.se/kultur/allt-du-har-velat-fraga-om-paven-och-lite-till/

Annonser

18 thoughts on “Varför jag inte blev katolik

    • Jag förstår inte varför du tror att jag är förvånad och i så fall över vad. OBS! jag vill ha svar på det.

      Min resa har tagit två år. Jag kommer inte att bli katolik. Den som vill läsa enbart pro-katolska grejer får gå någon annanstans.

      Gilla

      • Du uttrycker harm och förvåning, kanske besvikelse över påven. Så tolkar jag din text när du nämner särartsfeminism och manschauvinism. Att kvinnor inte är välkomna i egenskap av präster visste du redan.

        För övrigt vill jag inte alls enbart läsa pro-katolska texter.
        Det kan jag göra på annat håll.

        Gilla

      • Byt sätt att kommentera och visa respekt för att det här primärt är min plats, inte din. Fråga, om du är osäker på vad jag menar, istället för att göra en negativ tolkning och sen ställa mig till svars för den. Mitt syfte med att ha en blogg, är inte att tjänstgöra som folks projektionsyta.

        Harm – ja, alltså. Påvens skämt om för starka kvinnor, dagen efter gudstjänst tillsammans med kvinnlig kyrkoledare, var ytterst smaklöst. Harmas kan man, men inte bli förvånad. Han är sån.

        Liked by 1 person

    • Samvetet det enda som kan hindra en katolik från att ta nattvarden? Ja säkert i liberala jesuitförsamlingar, och på en del andra håll – men inte överallt, och alltid i strid med formella regler, som ”pastoralt undantag”. Nej tack. Nu är jag inte exv. frånskild och omgift, men… nej tack.

      (Eftersom du tog upp den trådändan ber jag om kommentar på det. Utrop som liksom ställer mig till svars, och sen bara tystnad när jag bemött, tycker inte jag blir en trevlig dialog.)

      Gilla

      • Men jag har inte hunnit svara. Problematiken med nattvarden och frånskilda har ju påven trots allt tagit upp. Där kommer en ändring förr eller senare, det är jag övertygad om.

        Vidhåller att det ytterst endast är du själv som kan avgöra om du tar nattvarden som en syndare eller inte.

        Gilla

  1. Tack för länken till dialogen mellan Halldorf Jr. och Sofia Lilly Jönsson. Underhållande och lagom bildande. Dessutom tykcte de som jag om Tro, hopp och kärlek-serien i TV=)

    Ja RKKs syn på kvinnor som ”jordgubbar” på livets tårta är svårsmält för alla oss som vill behandlas som människor och inte halvapor. Det intressanta är också att dikotomin mellan man och kvinna de talar om alltid leder till lägre lön och sämre arbeten för kvinnor.

    Och detta är ganska typiskt en snäll gammal man som vill alla väl, han är inte rasist och bryr sig på riktigt om de fattiga. Men sexist fortsätter han att vara utan att det ifrågasätts på samma sätt som ett rasistiskt uttalande från honom hade ifrågasatts.

    Gilla

    • Vad gäller det där med jordgubbar på tårtan hävdar påve-biografen Austen Ivereigh att upprördheten baseras på en felöversättning. ”Jordgubbarna på tårtan” ska vara ett idiomatiskt uttryck motsvarande engelskans ”the icing on the cake”. På svenska skulle vi säga ”pricken över i:et”. Med det sagt: jag vet inte huruvida varken det engelska eller det spanska (sydamerika-spanska?) uttrycket har någon nyans av ytlighet och dekoration eller inte, och i så fall huruvida den bitonen alltid finns med i uttrycket, eller inte nödvändigtvis. Så på just den grejen vill jag fria hellre än fälla, väl medveten om att Ivereigh i viss mån skrivit som vore han hagiograf… jag kommer just nu inte på fler Franciskus-grodor om kvinnor, men vet att det varit några.

      Vad gäller fattiga kvinnor har Bergoglio sett så mycket att han inte alls behöver vara s.a.s. praktisk sexist, sexist i praktiken. Men intellektuella kvinnor med högre utbildning förstår han sig inte på.

      Just nu är så mycket sårade känslor i omlopp att man kanske, som protestant, borde låta bli att skriva något kritiskt om vare sig Katolska kyrkan eller påven. Men allt jag skrivit här är ju gammalt och välkänt, och inget nytt… precis som hans inställning till kvinnliga präster inte är det. Om jag redan förut var skeptisk till Kappelins påvebiografi tappade jag allt intresse nu, efter den frågan på planet. Hon verkar inte ha mycket koll.

      Gilla

      • Ja oavsett vad han menade med sina jordgubbar är pricken över i inte vad jag vill kallas för. Som jag ser det är människor både strecket och pricken över i tillsammans.Och att förakta intellektuella kvinnor med utbildning som inte är uppenbara offer är inte snyggt det heller.

        Påvedömet har många problem, ett är att inte kristna från alla traditioner kan väljas av alla kristna. I så fall hade jag valt Desmond Tutu. Vi tycker absolut inte lika i allt, men han verkar på allvar respektera alla människor oavsett kön.

        Gilla

  2. Ping: Aldrig bedöma påve-på-plan-yttrande, innan man sett transkriptet. | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s