Jag släpar filt i onödan

Så. Då var det slut på mini-drevet mot Svenska kyrkan i allmänhet och ärkebiskop Antje Jackelén i synnerhet ang. att katolikernas mässa kommer att hållas på utomhusstadion Swedbank istället för inomhusarenan Malmö arena. I gårdagens långa intervju med Ulf Jonsson, utförd i september men först nu publicerad, säger påve Franciskus

Ett sunt sätt att leva tillsammans innebär, som jag ser det, att var och en får leva i enlighet med sin tro och får vittna om sin tro för andra i en anda av ekumenisk öppenhet. Man kan inte vara både katolik och sekteristisk, det är två oförenliga hållningar. Av den anledningen hade jag från början heller inte tänkt att fira en mässa med katolikerna under den här resan. Jag ville insistera på det ekumeniska vittnesbördet. Men sedan reflekterade jag mera ingående över min roll som herde för dessa katoliker, som dessutom kommer att resa till Malmö också från grannländer som Norge och Danmark. Så jag bestämde mig för att förlänga resan med en dag och att stanna för att fira en mässa, för att tillmötesgå det starka önskemål som framförts från katolikerna. Men jag ville att mässan inte skulle firas på samma dag och inte på samma plats som det ekumeniska mötet, för att nivåerna inte skulle blandas ihop. Det ekumeniska mötet måste få behålla sin viktiga betydelse i enhetens anda. Det är också min anda. Jag vet att detta också har skapat organisatoriska problem här i Rom eftersom jag kommer att vara i Sverige på Allhelgonadagen, som är en viktig dag här i Rom. Men jag beslutade att göra så här, och jag hoppas kunna undvika att det ger upphov till missförstånd.

Huruvida påven själv hållit i alla trådar, som det ser ut här, är väl osäkert. Rimligare är kanske att han tar på sig skulden för sina underhuggares ageranden, som en bra chef kanhända ibland gör.

Här skulle Rebella kunna ge uttryck för ett visst mått av vrede. Inte lär de som tjatat om (och på) Svenska kyrkans ärkebiskop komma med några ursäkter, eller ens medge offentligt att de misstagit sig och backar.

Men det är bättre att släppa. Jag slipper iaf vara rädd för sura kommentarer från katolikerna runtomkring mig på Swedbank stadion. Det är bra. Jag vet inte hur väl jag hade hanterat det. Inte så att Rebella börjar bete sig som en huligan, men det hade kunnat förstöra ganska mycket för mig. Mitt temperament tillhör mina brister.

Länkar

Intervjun – lång i Signum, förkortad i DN.
http://signum.se/intervjun-med-paven-franciskus-fullstandig-version/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/paven-jag-vill-komma-narmare-mina-broder-och-systrar-i-sverige/

Förklaring till den något kryptiska rubriken finns i föregående blogginlägg:
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/10/27/ekumenik-och-inre-spanningar/

2 thoughts on “Jag släpar filt i onödan

  1. Rebella, du får mig att tänka på att kasta första stenen. Möjligen ohyfsat att påpeka men ärligt. Fint att påven tänkt så rätt hela tiden. Och att Antje är utan skuld.

    Gilla

    • Vi kan väl räkna med att historien är lite mer komplicerad än vad som framgår här men man måste ändå se yttrandet som ett fullständigt accepterande av läget, oavsett vilka initiativ som från början kommit varifrån. Jag undrar över alla dessa som menar sig veta… hur de vet att den info de har är fullständig.

      Gilla

Kommentera

