Tänk om Katolska kyrkan också har ett ansvar att planera i tid?

Vad gäller det här med påvens mässa i anknytning till reformationsjubileet.

Jag har ju inte annan info än det jag läst mig till. Men jag undrar:

Om Katolska kyrkan i efterhand kommer på att man bör nog fira en mässa också. Och så börjar man planera för det, utan att ha tagit upp saken med Lutherska världsförbundet – alternativt att man tar upp saken med LVF, men sent. Efter att planerna för själva jubiléet redan är spikade.

Hur kommer det sig då, att det är Svenska kyrkan som får skäll för att man inte självklart säger ”javisst, ha ni en stor sologrej dagen efter vårt gemensamma jubileum, på samma plats, som den självklara avslutningen”?

Jag kan tycka att det är ganska självklart att påven måste hålla mässa, särskilt som han inte rest i norra Europa över huvud taget, ja knappt i Europa alls. Påven har ”rest ut till marginalerna” och där uppfattas inte vi finnas. Alltså är det första gången han kommer ens i närheten av oss. Jag förstår de katolska reaktionerna, de som kom efter att nyheten om jubileet släppts ”va, kommer han hit bara för protestanternas skull”.

Men då kunde man väl också begära att Katolska kyrkan tar upp detta i god tid. Att man inte gjort det är rimligen katolikernas felplanering – de som skött förhandlingarna med LVF. Samma arena dagen efter får onekligen mässan att se ut som tillställningens höjdpunkt, och som att poängen är att alla ska in under Rom… det bör nog, trots allt, lutheranerna inte gå med på. De har också sitt fotfolks reaktioner att tänka på. Alltså blir det en annan plats, och då finns bara en utomhusarena att tillgå. Visserligen med tak över läktarna men ändå.

Vet vi ens att det är Svenska kyrkan som tyckt saker, snarare än den logiska intressenten LVF? Det sägs så. Det antas så. Det muttras så. Men vet vi? På ett sätt stämmer det alltför bra med den allmänna mediedramaturgin, som säger att Svenska kyrkan ska bära hundhuvudet för så mycket som bara är möjligt.

Men även om så är, att det är Svenska kyrkan som protesterat. Varför ska SvK självklart ha skit för att katolikerna inte kan ta upp saken från början?

 

Länkar

Från 7/10. Världen idag tar chansen att kasta lite mer skit på Svenska kyrkan genom att göra ett stort nummer av det lösryckta ordet ”direktiv”.
http://www.varldenidag.se/nyheter/direktiv-gor-att-pavemassa-halls-utomhus/Bbbpje!STxGreEO4iVaS5qngXlW0w/

10 thoughts on “Tänk om Katolska kyrkan också har ett ansvar att planera i tid?

  1. Vadan denna dragna lans till Svenska Kyrkans försvar? Trist att följa mängden som gillar påven? Håller med om att ett eget exklusivt gillande gav mer på något sätt.

    Gilla

    • 1) Eftersom Svenska kyrkan får oförskyllt mycket skit, och jag inte någonstans sett någon som reflekterat över Katolska kyrkans ansvar för den uppkomna situationen. Jag tänkte att den tanken bör fram för att komplettera bilden. Jag brukar göra så.
      2) Jag gillar påven.
      3) Meningen är i sammanhanget inte begriplig, inte för mig iaf.

      Gilla

      • Bästa Rebella!
        Du spekulerar friskt. Om Roms eventuella senfärdighet att planera när det gäller det nordiska besöket. Och om Roms eventuella ambition att bli festens höjdpunkt. Stackars lutheranerna, om det nu förhåller sig så. Min reaktion blev att du stöder ”the underdog”, som i detta fall blivit Svenska kyrkan.
        Tidigare innehades den rollen av katolikerna, som liksom fick vara med på nåder.

        Gilla

      • Bästa Maria. Jag spekulerar inte ett dugg mer än de människor som på Twitter senaste veckan skrivit tweet på tweet till ärkebiskopen för att avkräva henne någon typ av rättning i ledet. Du spekulerar däremot friskt i mina motiv, och det finner jag ganska ointressant (och dessutom ganska ohyfsat, och opåkallat).

        I denna fråga har jag i viss mån svängt – det är sant, och det har jag gjort eftersom jag kom att tänka på något som ingen annan pratar om. Dina spekulationer om varför jag resonerar som jag gör är…
        host
        för att nu citera dig själv: du spekulerar friskt.

        Gilla

      • Dessutom måste jag anmärka på din läskunnighet, ty ingenstans har jag skrivit något om att Rom skulle ha ambitionen att bli festens höjdpunkt. Däremot att det blir effekten. Jag är ingalunda ensam om den tolkningen. Även synnerligen SvK-kritiske Dag Sandahl har kommenterat detta.

        Gilla

  2. Är det bara jag som är trög, eller är det någon annan som förstår varför den stora händelsen i reformationsjubiléet är att Påven kommer?
    Till Lund av alla ställen?
    Nog för att den danske kungen ”Christian den gode” tidigt anammade de reformatoriska idealen i den danke kirke, men borde man då inte hållit en jubileumsfest i dagens Danmark?
    Den svenska kung Gustaf måste nog sägas varit reformatorisk mer av ekonomisk-politiska skäl än av religiös övertygelse, samtidigt som den reformationen hade sitt centrum i Uppsala.

    Jag tror tyvärr att Lund har att göra med den närliggande historien om SvK som den numerärt största lutherska kyrkan. Men då borde man med rimlig planering kunna hålla jubiléet i Tanzania, dagens största lutherska kyrka.

    Liked by 1 person

    • Om det första du skriver. Ja Peter, detta är mysko. Och till detta har även biskop Anders Arborelius bidragit, från första början, genom att snällt svara på tidningarnas frågor om hur det kommer att påven kommer till Sverige – istället för att styra över det till att tala om varför han kommer till reformationsjubileet. Det hade behövts en massiv informationsinsats för att få tidningar och allmänhet att fokusera på reformationsjubileet istället för ”påven kommer till Sverige” – och det vete katten om det hade lyckats ändå, med just den här påven. Med Benedikt, som inte var så populär utanför katolikernas led, hade man nog haft större chans.

      Liked by 1 person

  3. Mycket klokt påpekat! Jag förstår inte alls Marias spekulativa invändning. På vilket sätt har ÄB Antje ansvar för katolikernas planering? Så nära står ännu inte kyrkorna varandra. Jag är med i SvK-bashing ganska ofta men här er jag inte att SvK ska ha stryk-inte alls.

    Om man ska kunna kritisera ett sammanhang med trovärdighet ska man inte hoppa på varje tillfälle speciellt om det är helt opåkallat att kritisera i detta sammanhang.

    Jag håller däremot helt med Peter-Tanzania vore ett värdigt ställe att fira detta jubileum!

    Gilla

    • Jag vet att svenska katolska lekmän började lobba för katolsk mässa i princip så fort nyheten ”påven kommer till Sverige” var släppt.Tanken att en mässa ska ha varit planerad redan från början men man underlät att berätta det, är orimlig.

      Om man planerat allt från början hade man kanhända gjort ett kort ”vanligt” påvebesök innan och sen haft reformationsjubileum. Det hade väl varit bättre. Kanhända är det mest av allt Kurt Koch som dabbat sig, och glömt att tänka på de katoliker som bor i det här landet.

      Gilla

  4. Ping: Ryktesspridning i Expressen. Vem har intresse av att sprida ryktena? | Rebellas andra

Kommentera

