En ärkebiskop och en misslyckad doktorand i litteratur

De som sett mig benämna Karen Armstrong ”guru Armstrong” är kanske förvånade över att jag inte vallfärdade till Bokmässan för att höra henne tala. Nu är det ju inte hennes senaste bok om religionskrig som intresserar mig. Föredrag och intervjuer med henne finns dessutom i klasar på Youtube, varav många om ämnen som intresserar mig mer än detta.

Karen Armstrong och ärkebiskop Antje Jackelén på Se människan-scenen, platsen för Svenska kyrkans arrangemang på Bokmässan. Båda har de skjorta/blus i ungefär samma färg som det violett-vinrödra bakgrundsdraperiet.

Två biskopar? Nähä, inte riktigt. (Det Karen Armstrong med ålderns rätt bär om halsen är ett förstoringsglas.)

Att intervjua Karen Armstrong måste vara en oerhört tacksam uppgift. Hon har så mycket på hjärtat, behöver egentligen ingen yttre stimulans för att prata på. Vad jag inte riktigt förstår är varför ärkebiskopen ska agera intervjuare. Okej, jag är inte direkt emot – det kan väl en ärkebiskop göra om hen vill och finner det meningsfullt. På senaste Bokmässan såg vi dock både Antje Jackelén och två emeritusar – Hammar och Wejryd – i samma roll, och jag blir lite lite konfunderad. Weman är väl den enda nu levande emeritus-ärkebiskopen som inte satt på senaste Bokmässan och lekte journalist eller programledare (vilket är två roller som ofta går in i varandra).

Hammar är inte specialintresserad av Patti Smith. Hon kom till Bokmässan på emeritus-ärkebiskopens förfrågan, men det var Bokmässan som föreslagit honom att skriva till henne. Jag började titta på det föredraget på Youtube men kom inte igenom det, förmodligen eftersom jag vet väldigt lite om Patti Smith. Hon är en sådan som jag alltid tyckt att jag borde vara intresserad av, men aldrig har tagit mig samman till att faktiskt lyssna på. Jag tycker väl att hon kunde förtjäna en intervjuare med råkoll på just Patti Smith.

Ärkebiskop Jackelén har förstås läst Karen Armstrongs senaste bok, den som de samtalar om, men verkar inte mer insatt eller engagerad i Karen Armstrongs religiösa livsprojekt än vad KG Hammar är i Patti Smith. Hennes fråga till intervjuobjektet om inte Armstrong blir kallad för religionssynkretist faller ju platt till marken, för den som vet att Karen Armstrong inte kallar sig för kristen. Religiös, troende och andlig, samt fortfarande i återhämtningsfas efter sin ungdoms traumatiska upplevelser i en katolsk klosterorden som inte passade henne alls – det är vad hon kallar sig. Kanske skulle hon kunna kalla sig kristen om hon hade en kyrka att gå till – kanske. Det är komplicerat. Hon tycker egentligen att man ska ägna sig åt den tradition man fått s.a.s. till skänks, och rekommenderar inte alls sin egen väg. (Men det är saker jag lär mig om Karen Armstrong på annat håll, inte i den här intervjun.)

Ärkebiskopen frågar även Karen Armstrong om hon inte får höra att hon flörtar med islam. Jovisst, säger Armstrong. Det hör till, menar hon.

För något år sedan nämnde Armstrongskan inte Muhammeds namn i offentliga sammanhang utan att tillägga ”peace be upon him”, en kortform av den fras som muslimer alltid säger efter Profetens namn. Huruvida hon gör likadant idag vet jag inte – namnet kom inte upp på Bokmässan – men Karen Armstrong ”flörtar” knappast med islam. Hon har djup respekt för den muslimska trostraditionen, och anser att IS är en blandning av ”försämrad sekularism och perverterad religion”. Den saudiska wahabismen finner ingen nåd inför hennes ögon, och hon är djupt kritisk till att hennes eget land samarbetar med den saudiska regimen som så gärna exporterar sin obehagliga wahabistiska islam och sina djupt odemokratiska ideal. Så länge de har den olja som vi vill ha, verkar vi tåla att de gör ungefär vad som helst.

Varför frågar ärkebiskopen om religionssynkretism och flörtar med islam? Det är som om hon mest av allt tänker på sig själv. Hur hon själv blir kallad för både det ena och det andra – väldigt mycket oförskyllt, ska tilläggas. Överdrivet, hårdraget och enögt. Men Antje Jackelén är präst och ärkebiskop. På henne har man annorlunda förväntningar än på amatör-religionshistorikern Karen Armstrong. Om den sistnämnda blir kallad för synkretist spelar det henne mycket liten roll, även om det inte är de ord hon använder om sig själv. För den som inte företräder någon särskild religion är det inget skällsord, och kristna får inte heller riktigt behov av att smeta den etiketten på henne. Hon är inte en av dem, och man är därmed nöjd. De två damerna på podiet, iförda skjortor av likartad färg har vitt skilda roller, spelar olika spel med olika regler.

Som så ofta nämner Karen Armstrong sin misslyckade doktorsavhandling i litteratur. Hon har en drös med hedersdoktorat, men ingen riktig doktorstitel. I just hennes fall är kanhända hedersdoktorstiteln just det som den från början var avsedd som: ett erkännande att någon som inte doktorerat, och inte verkar inom universitetsvärlden, ändå åstadkommit något av värde som även universitetet kan använda. Det faktum att Karen Armstrong ofta kallas för både ”scholar”, (ungefär universitetslärd), teolog och religionshistoriker visar att det hon skriver respekteras i vida kretsar. Men mänskan har inte ens en avhandling! och dessutom är hon kvinna! Det är ganska fantastiskt. Jag tror nog att hon förtjänat varje uns av den respekten, genom hårt arbete inom det fält som var rätt för henne.

 

Länkar

Karen Armstrong och äb Antje Jackelén på Bokmässan. Filmat samtal, på engelska.
https://www.youtube.com/watch?v=MAPadBCAYa4

Patti Smith och äb em KG Hammar på Bokmässan. Filmat samtal, på engelska.
https://www.youtube.com/watch?v=DtNsaDaZ9kc

Uppgiften om hur det gick till att KG Hammar intervjuade Patti Smith på Bokmässan har jag ur en Hammar-intervju i GP.
http://www.gp.se/n%C3%B6je/kg-hammar-jag-skrev-till-patti-smith-och-hon-sa-ja-1.3791588

Den här typen av intervjuer med Karen Armstrong, kretsande kring The Case for God, finner jag mycket mer intressant. (OK det är en del om Charter of Compassion också, vilket lätt blir lite jolmigt.)
http://www.uscatholic.org/node/5076

Kommentera

