Avförtrollning

Gudarna väcktes i söder
och gudarna väcktes i norr.
Zigenarens hjärta blöder,
men jorden blir kartlagd och torr.

För två gånger två är fyra
och allt är bestämt och klart,
allt är förtvivlat klart,
och ingen vill äventyra
sitt liv för sin egenart.

Storflaxiga kråkor kraxar
om märkliga ting som stundar.
Snart är vi så lika som taxar,
lika som avhuggna hundar.

Vipsa som sädesärlor
och knipsa från morron till kväll
föryngringens platta pärlor
av packade strömmingsfjäll.

Sir Standard bygger fabriker.

Sir Standard bygger fabriker,
radio knäpper och skriker,
tätt mellan stölder och mord
svarta och röda rubriker
blixtra med bländande ord.

Ack, bråkigt är det och tråkigt
och futtiga är våra tankar,
fast flygmaskinerna skrävla
sitt skryt över Gaurisankar.

*

8,842 meter,
8,843 meter!
närmare gud,
stadigt närmare gud,
lyfter sej människan,
den obetvingliga människan,
och kastar ner cigarrettstumpar
på Edelweissen.

 

Nils Ferlin. Ur diktsamlingen ”Barfotabarn”, 1933. Dikten har namn efter begynnelseorden, ”Gudarna väcktes”.

Gaurisankar eller Gauri Sankar är en bergstopp i närheten av Mount Everest, om lite drygt 7000 meter att jämföra med Everests 8848.

I de första två diktsamlingarna skrev Ferlin en del om religiösa ting. Sen verkar sådana funderingar ha städats bort ur hans sinne.

http://www.ferlin.se/Religionenochsokaren.htm

Tillägg juli 2017

1933, samma år som den här diktsamlingen kom ut, flög människan första gången i flygplan över Mount Everest,
https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Douglas-Hamilton,_14th_Duke_of_Hamilton#Air_force_career_and_flight_over_Everest

3 thoughts on “Avförtrollning

  1. Så intressant, för en poesinörd är Ferlin en diktare som erbjuder allt. Han tänker så annorlunda och diktar ändå lättillgängligt. Varje år när lyrik ska analyseras väljer någon elev Ferlin i bibliotekets digra antologier. Karin Boye och han leder stort och eleverna väljer oftast de existentiella dikterna av båda författarna.

    Allting har sin tid men Ferlin verkar tala till både ung och gammal.

    Gilla

    • Jag hade en Boye-period som ung. Nu tycker jag nog mest hon är lite överspänd.

      Slutet på den här dikten har jag kunnat halvt om halvt utantill sen jag var ung. Den klatschiga bilden med cigarettstumparna på edelweissen… men då förmådde jag inte knyta ihop den med resten av dikten, som jag alls inte förstod vad den hade med saken att göra. Jag undrar när termen ”avförtrollning” uppfanns. Betvivlar att den nått Ferlins öron men nog förmådde han här beskriva något i sin tid – och i vår.

      Jag tror det bara är i tidiga Ferlin-samlingar man hittar såna här dikter där han bryter upp det strikta mönstret och plötsligt skriver orimmat. Citerar man bara det här slutet gissar ingen att det är Ferlin.

      Ferlins samlade är helt ärligt den enda poesi jag då och då återkommer till. Jag är ingen poesiläsare annars, det blir spridda skurar men talar det inte omedelbart till mig struntar jag i det.

      Gilla

Kommentera

