Som väntat

OBS: se uppdatering nederst.

I veckan blev det klart hur intresserade får tag i gratisbiljetter till den gudstjänst i Malmö som leds av påve Franciskus den 1 november.

Det är de katolska församlingarna som får ansvaret att ta emot anmälningar och distribuera inträdesbiljetter till påvens mässa

Jaha.

Församlingarna ska förstås i första hand ta hand om sina egna. Och även om någon hjälpte mig att skaffa biljett – vill jag? Skulle jag inte känna mig mest som inkräktare?

Heldag på Malmö arena, med bildskärmar som visar ekumenisk gudstjänst och sen fleratimmarsjippo med mestadels okänt innehåll. Ids jag.

Jag ska fundera på saken.

http://www.varldenidag.se/nyheter/direktiv-gor-att-pavemassa-halls-utomhus/Bbbpje!STxGreEO4iVaS5qngXlW0w/

Uppdatering
http://www.katolsktmagasin.se/2016/10/06/pavens-besok/

Biljetterna till mässan hanteras via de katolska församlingarna och missionerna i Sverige och övriga nordiska länder. Alla som vill ha en biljett är välkomna att kontakta sin närmaste katolska församling. Mässan är öppen för allmänheten och man behöver inte vara katolik för att närvara. Biljetterna till mässan är gratis. Den 16 oktober släpps också biljetter för direktbeställning via internet. Information om detta kommer att publiceras på hemsidan för Stockholms katolska stift.

Så 16/10 öppnas det för allmän huggsexa om biljetter? och vill man vara säker går man via närmaste katolska församling…

…jag ska fundera på saken.

Uppdatering 2
Info på katolska stiftets sajt
http://www.katolskakyrkan.se/pavens-besok

Annonser

13 thoughts on “Som väntat

  1. Jag tror nog att du vet innehållet i en katolsk mässa. Så det borde inte vara ett ”jippo” med okänt innehåll. Sen var det ju självklart att katoliker i Sverige och annorstädes önskade en mässa under ledning av påve Franciskus när han kom till Sverige.
    Av olika anledningar kan jag tyvärr inte delta.

    Gilla

  2. Tja, det lär vara betydligt fler ickekatoliker där än på vanliga katolska mässor, och alla katoliker kommer att vara på gott humör och känna sig öppna och generösa. Sedan är det väl, med tanke på vilket ärende Franciskus har i Skåne, inte orimligt att han har ett ekumeniskt anslag i predikan. Själv är jag väldigt nyfiken på vad han kommer att säga och göra under de två dagarna (och hur svenska katoliker reagerar på det – påven talar till det ekumeniska sammanhanget där katolska kyrkan är en koloss, inte till ett litet hörn i Europa där katolikerna är i minoritet…).

    Eventet hoppar jag dock över. Tänkte sitta med bebis i ett av presscentren och svara på frågor istället :)

    Gilla

    • Om det uttryckligen sägs att det här systemet inte är till för att hålla icke-katolikerna borta, så…

      Eventet vet jag inte. Nu blir det väl inga storbildsskärmar runt domkyrkan, det hade känts vettigare. Jag hade öht hoppats på en massa små-evenemang i Lund dagarna runtikring, men så verkar inte bli fallet. Oh well. Stort är vackert, eller nåt. Stort är åtminstone anslående. Passar man istället på att turista i Skåne den eftermiddagen/kvällen får man ha allt för sig själv :-P vad påven säger till de församlade på slutet lär väl visas i nyheterna. Typ.

      Många små slitningar åt många håll. Jag tycker redan att man hört en del irritation över saker påven sagt apropå reformationsjubiléet… längst ner här.
      https://rebellasandra.wordpress.com/2016/06/29/paven-om-luther/
      Det är inte lätt att göra alla nöjda.

      Gilla

      • Jag är typ nästan föräldraledig och vet inte hur det resonerats, men jag tror att det är av rent praktiska skäl distributionen görs såhär. Sedan är det möjligt att man också vill ge katoliker förtur, men knappast om att utestänga andra helt. Rimligen har en rad ickekatolska kyrkoledare bjudits in mer formellt.

        Göra alla nöjda går inte. Jag utgår från att du har sett en del av de inomkatolska diskussionerna på Facebook och vet hur tongångarna går bland svenska katoliker, som inte nödvändigtvis gillar det lite mer ödmjuka anslaget hos det globala ledarskapet. Det låter som jag har förstått det likartat i lutherska led.

        Och bildskärmar utanför domkyrkan… ja, det hade varit fint. Stort utomhusmöte a la Uppsala -89 (jag var åtta år, det enda jag minns från JPIIs besök är att det var roligt att rulla på Uppsala högar och att mamma var borta på kvällen för att sjunga i Globen…). Om det inte varit månadsskifte oktober/november med den osäkerhet i vädret det innebär. Å andra sidan är det gemenskapsfrämjande att uthärda sådant tillsammans, har jag lärt mig av lång väntan på sena tåg i hällregn. Det hade kanske varit jättebra för ekumeniken :D (Jag tar med mig den idén. Någon sorts ekumenik ska vi ju ägna oss åt efter 2017 också, om vi nu inte växer ihop igen på en gång.)

        Gilla

      • Haha, risken för det sistnämnda är nog liten!

        Att ge de lokala katolikerna förtur är väl fullt rimligt.

        Bjuder man in icke-katolska kyrkoledare till mässan som ändå inte kan kommunicera? Förvisso att en del av dem lär vilja komma ändå. Precis som en del av oss andra.

        Nuförtiden kan man förvisso samlas runt domkyrkan med varsin lill-skärm. Men det blir inte riktigt samma sak.

        Jag tittar lite i en katolsk Facebook-grupp ibland och blir alldeles för ofta smått förfärad. (Samtidigt förstår jag att diskussionerna där inte alltid är så representativa – men ändå) Något gnäll bland lutheraner har jag inte hört. Gnäll att man tycker påven agerar oekumeniskt som öht håller en mässa hålls nog mest bakom lyckta dörrar – jag har mer sett andra som s.a.s rapporterar att lutheraner tycker så. Sen finns förstås de mer extrema av de frikyrkliga som ogillar att reformationsjubileet firas med påven på plats. Och det att han liksom blir huvudperson är onekligen mycket knepigt. Om Benedikt hade suttit kvar – OK han hade inte orkat resa, men om vi säger en 20 år yngre Benedikt. Det hade blivit mycket annorlunda.

        Lunds domkyrka är förresten förbaskat fin. Ska man använda de där korstolarna till att placera en massa VIP:ar i, månntro, eller ska de stå tomma. Ur internationellt perspektiv kanske det säger något att fira den ekumeniska gudstjänsten i en kyrka där såpass mycket finns kvar från 1300-talet. Vi tar det ju för givet, även om Lunds domkyrka kanske är lite extremt, men så ser det inte ut nere på kontinenten. För att ta ett exempel från en annan kyrka ÄR det ganska fascinerande att det finns kvar kyrkor med altarskåp där Jesus kröner Maria till himladrottning – men det kanske mest av allt visar hur mycket större vikt reformatorerna lade vid ordet än vid bilden :-P

        Gilla

      • Eller OK, kanske kyrkan är rätt kal, förutom koret. Jag minns inte… men korstolarna är mycket anslående och minner verkligen om historien (även om de väl ursprungligen kanske stod lite längre ner).

        Gilla

      • Ja, de katolska facebookgrupperna är lite läskiga ibland. Nej, det är inte helt representativt – ”mainstreamkatolikerna” har sällan behov av att skrika/skriva av sig. Men det är definitivt inte så att de som skriver i grupperna är de enda i sina grupperingar. Från lutherskt håll är det nog mest det att Franciskus stjäl showen som ses som problematiskt (vilket man ju kan förstå, men å andra sidan skulle det inte bli så mycket show alls utanför de ”redan frälstas” kretsar utan honom så det är verkligen dubbelt), men det är inte helt oproblematiskt heller med att tala om försoning med den stora och rätt arroganta (och det säger jag också som ändå räknar mig dit) katolska kyrkan som styrs helt av män och vägrar sakramentsgemenskap. Ekumenisk dialog kan man väl ha, men försoningsevenemang? Inte lättsmält i alla läger heller i Svenska kyrkan. Och verkligen inte bara på lågkyrkligt håll, just det där med att vi förvägrar ickekatoliker (och en hel del katoliker) eukaristin är hårt för svenskkyrkliga som står nära katolska kyrkan teologiskt. Jag tror inte det rör sig om några stora skaror som kritiserar eventet, men kritiken finns definitivt.

        Det är ingenting konstigt alls att bjuda in kyrkoledare att närvara i mässan även om de inte kan koncelebrera, det är helt enligt protokoll. De kan inte fungera som präster, men kan bjudas in att t ex läsa texter eller förböner, förutom förstås att de deltar på samma villkor som de katoliker som av olika skäl inte kan ta emot kommunionen.

        Och nej, vi lär inte smälta samman under 2017 om det inte blir året för Kristi återkomst…

        Gilla

      • Jag kommer att tänka på ett par rader ur Tage Danielssons ”Postilla”. En postilla är ju eg. en predikosamling men här skissas ett embryo till en skämtsam serie små ”sekulära gudstjänster” med ett tema per söndag. Predikan från Civilförsvarssöndagen är den enda jag sett Tage läsa själv, den ligger på Youtube (hopklippt med lite annat) under rubriken ”Vår beredskap är god – självgod”.

        Men iaf. På Jämställdhetssöndagen sjunger församlingen

        Hur ska vi någonsin kunna försona
        skapelsens klave med skapelsens krona

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s