Präst på sociala medier – det inbyggda abret

Hej, du som går ur Svenska kyrkan. Du är givetvis välkommen i de öppna kyrkorna för att tända ett ljus ändå! Vi kör så länge vi har råd!

Hej, du som går ur kyrkan! Dina barn är givetvis fortfarande välkommen till stödgrupper! Vi kör så länge vi har råd!

Hej, du som går ur kyrkan! Du är givetvis fortfarande välkommen till dagträffar för föräldralediga! Vi kör så länge vi har råd. Välkommen!

Hej, du som går ur kyrkan! Vi bistår gärna dig på sjukhus när tillvaron rasat ändå. Vi kör så länge vi har råd.

Många människor fann detta välfunnet, lajkade och retweetade. Tweetserien kom in i mitt flöde flera gånger. Och jag blev alltmer arg.

Hur detta skulle kunna vara något annat än pikar åt människor som inte gör rätt för sig övergår mitt förstånd. Många tolkade det så. Somliga kritiserade det. En del kyrkligt anställda tolkade det så med visst gillande.

Wisti själv intygar på Twitter att meddelandena inte alls är ”passivt-aggressiva” (hans ordval, inte mitt, så det är väl vad någon annan skrivit till honom). Men han tycker också att det är fantastiskt intressant – eller om ordvalet var spännande – att människor blev så provocerade. (Den tweeten lyckas jag tyvärr inte hitta igen.)

Jag kan berätta varför jag blir provocerad.

Jag gick ur kyrkan när jag var lite över 20. Jag var inte troende, och jag tyckte att jag hade lika lite skäl att vara med i Svenska kyrkan som i Missionsförbundet eller i någon buddistisk organisation. Jag tvekade lite och tänkte ”tänk om jag skulle behöva hjälp av dem, någon gång”. Jag måste ha haft en hygglig uppfattning om kyrkans diakoni, alltså – hur nu det gått till, jag skyller på allmänbildning. Men så tänkte jag ”i så fall kan jag alltid kompensera med att skänka pengar, sätta in på något konto eller lägga en större summa i någon kollekt eller så”.

Sen föll det sig så att jag en gång kom att söka hjälp hos Svenska kyrkans diakoni. Då var jag så urfattig att den där planen inte höll. Det var inte ekonomiskt stöd jag bad om, men jag hade överhuvud taget inga marginaler och kunde inte göra rätt för mig.

Sen kommer Wisti och sparkar. Och jag ser rött.

Han hävdar att den läsningen får stå för mig.

Att människor som tagit emot allmosor normalt skäms borde vara något en präst vet om, tycker jag. Men vad vet jag.

Han inser inte vad han gör. Jag förstår det. Men det stör mig ohyggligt när en präst maximerar klick och gillanden i sociala medier genom att agera så fantastiskt opastoralt – och då syftar jag egentligen inte på några mindre valda saker han skrev till mig. Jag hade skällt lite innan, och jag ska inte hänga ut sånt som man kan hävda att jag själv provocerade fram. Själva tweetserien räcker fuller väl.

På Facebook skrev Wisti en längre version, såg jag senare. Efter ännu någon dag kom en bearbetad och längre version av den texten i Expressen – ett rätt luddigt alster som bedyrar att texten inte är passivt-aggressiv samt ”det här är inget krig” (var kom det där ifrån?)

Jag tror att Expressen-texten handlar om att Kent Wisti försöker ljuga för både sig själv och andra, om vad han egentligen ville ha sagt med den där tweetserien. Blanda bort korten. Skademinimering.

Tweetserien provocerade mig tillräckligt för att generera en impuls att jag ska nog inte gå med igen, som jag tänkt ett tag. Sen insåg jag att jag verkligen inte ska låta Kent Wisti styra över det. Jag bor inte i Limhamn. Ingen av prästerna i min församling håller på och lajar runt i sociala medier och kläcker ur sig fiffiga saker i försök att ta poäng. Det är jag tacksam för.

Jag kommer att tänka på en viss teolog och vad han skriver om vad sociala medier gör med oss, med vårt sätt att agera mot andra människor. Jag bygger på med egna tankar om hur sociala mediers klick och gillanden formar interaktionen med andra människor, själva kommunikationen. Hur detta fint förstärker en del av de otrevligare dragen i hur vi människor normalt fungerar.

Det finns en motsägelse inbyggd i att agera präst på sociala medier, åtminstone för den som vill försöka utnyttja mediet fullt ut. Super-duper-kändis-präst-twittrare-och-bloggare som samtidigt förmår agera rimligt prästigt pastoralt – det är ganska säkert en omöjlig uppgift.

Jag tillåter mig att citera twittraren Bakjour, ur ett helt annat sammanhang.

Judas Instariot sålde som bekant Jesus för 30 klick. Se hur det gick för honom.

 

Länkar

Facebook-versionen av Wistis text.
https://www.facebook.com/wistikent/posts/1274971239244294

På Carolina Johanssons blogg hittas hennes reaktioner på Facbook-texten, samt även en del av mig i kommentarsfältet.
https://carolinajohansson.wordpress.com/2016/10/02/att-gneta-pa-och-varfor/

Expressen-texten
http://www.expressen.se/debatt/det-har-ar-inget-krig–valkommen-tillbaka/

”You are your brother’s keeper”. Texten till ett föredrag av Kent Wisti om – jag skulle kunna beskriva ämnet som ungefär ”moral i sociala medier”.
https://medium.com/socialamedier/you-are-your-brothers-keeper-c6f26aff466#.7owuuwdkz

4 thoughts on “Präst på sociala medier – det inbyggda abret

  1. Ping: Om att sälja sig själv för 30 klick | Rebellas andra

  2. Wistis text var helt ogenomtänkt. De allra flesta kyrkor i världen och Sverige lever helt på skänkta pengar utan medlemsavgifter och gör ändå precis det som Wisti skriver om-ofta mer. En efterföljare till Jesus ska verkligen inte tala om hur ”länge vi har råd”. Enorma verksamheter som Moder Teresas Barmhärtighetssystrar http://www.dagen.se/livsstil/de-arbetar-vidare-i-moder-teresas-kolkata-1.773104, Katolska kyrkan, Frälsningsarmén, Panzi-sjukhuset i Kongo ja listan är hur lång som helst på kristen verksamhet som lever på bidrag från givare inte medlemsavgifter.

    Wisti är inlåst i ett slags kommunalsystem med massor av anställda med höga löner i stället för massor av frivilliga och få med lön från verksamheten. Det förvånar inte i en organisation som till och med betalar för sina bloggare (Seglora). Inte ens statskyrkan i England är finansierad på samma sätt som SvK utan finansieras mestadels med gåvor (som ger visst skatteavdrag, men dock) och avkastning från tillgångar som en gång var donationer. https://www.churchofengland.org/about-us/funding.aspx#where

    Alla frikyrkor i Sverige har som grundplåt medlemmars givande och vissa bidrag för verksamheter som stat och kommuner anser vara värdefulla för allmänheten.

    Din text om hur du bemöttes vid ditt utträde från SvK är dock ett fint motexempel, som du själv skriver är inte Wisti hela kyrkan.

    Gilla

  3. Ping: Sekulär insikt, speglad mot svart natthimmel | Rebellas andra

Kommentera

