Polsk strejk mot abortförbud på måndag

strejk 1975 gick 90% av Islands kvinnor i endagsstrejk för jämlika löner. Det är en fantastisk siffra. Riktigt så stor uppslutning kommer det inte bli imorgon måndag i Polen, när svartklädda kvinnor kommer att demonstrera mot ett förslag på totalförbud av abort. Enligt en opinionsundersökning stöder 50% av polackerna strejken, och 15% säger att de vill vara med.

Polens abortlag är redan i dagsläget extremt restriktiv. Man tillåter abort bara vid fara för moderns liv, om graviditeten är ett resultat av våldtäkt eller incest och om barnet är svårt skadat – men i realiteten är det ofta svårt att få det gjort även i dessa fall. De som kan, betalar för att istället få det gjort utomlands.

Om det blir fängelsestraff på att ha låtit göra abort, kommer kvinnor som fått missfall att ibland åka i finkan på grund av misstanke om abort. De flesta läkare kommer att hålla sina händer borta från kvinnor på väg att få missfall, av rädsla för att anklagas för att ha orsakat det.

Jag undrar bara. Alla svenska katoliker som tycker att det är fel att göra abort, som själva inte vill ha någon del i det, men att det är bra att ha en lag som tillåter andra att göra abort, om än kanske inte så långt in i graviditeten som vi idag tillåter i Sverige. Det torde ju ändå vara majoriteten. Var är ni? Vad säger ni till de polska katolska biskoparna, som backar upp lagförslaget? Det verkar som att det ni egentligen tycker, är att det här polska lagförslaget är prima…. är det så? Om inte, tycker jag ni ska klä er i svart på måndag och leta upp om det görs någon typ av demonstration i er stad.

Och den där snuttegullpåven, som jag säger att jag vill åka till Skåne för att se. Han tycker väl också att såna här lagar är prima, förmodligen. Åtminstone säger han inget däremot.

Jag får ta och fundera väldigt, väldigt noga på om jag faktiskt vill åka till Skåne.

 

Länkar

Jag kunde slänga upp dussinvis, men jag orkar inte. Det får räcka med brittiska The Independent, ett svenskt radioinslag samt tidningen Dagen.

Vad jag skulle vilja ha en länk till, är den sida där någon polsk kvinnoorganisation bad om ekonomiskt stöd. Det ställer jag upp med, lätt, bara jag hittar igen länken. Annars får man väl här i Sverige nöja sig med att klä sig i svart, och kanske leta upp en demonstration om det finns någon. I Stockholm utanför polska ambassaden, hörde jag, och på något ställe till i landet. Vet dock inte var.

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/polish-women-strike-abortion-laws-restrictions-changes-economy-a7339141.html

But it is the perceived cruelty of the proposed abortion ban that has united what has long been a relatively marginal feminist movement with many self-identified Roman Catholics and those who support the existing “compromise” – shorthand for the legislation passed in 1993 that regulates abortion to this day.

“One thing that I think really radicalised women is when they understood that this could lead to incarceration for women who had miscarriages,” says Agnieszka Graff, a commentator, activist, and author of World without Women: Gender in Polish Public Life.

According to a poll for Newsweek Polska, 74% of Poles support the retention of the existing legislation, while research by polling company Ipsos indicates 50% of Poles support the strike, with 15% saying they would like to take part. A further 15% expressed opposition.

“My mother is very Catholic, goes to church every Sunday, and is against abortion just because you might not want the child,” says Małgorzata Łodyga, a junior doctor who supports the strike. “But she is against this law, because if a woman is raped, she will be treated worse than the man who raped her.”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6529481

Igår var det 100 000, idag är man uppe i över 200 000 kvinnor som tänker strunta i att gå till jobbet på måndag 3:e oktober för att protestera mot lagförslaget att totalförbjuda abort i Polen.

http://www.dagen.se/polen-ett-steg-narmare-totalt-abortforbud-1.784838

Om lagen blir verklighet ska den inte bara omfatta klassiska aborter utan även ”oavsiktligt orsakande” av ett fosters död, till exempel vid fosterdiagnostik eller medicinska behandlingar. Både modern och den medicinska personalen ska kunna åtalas och dömas. Kritiker menar att vanliga missfall kan komma att bli föremål för åklagarmyndighetens utredning. Detta eftersom det är åklagaren som ska besluta om barnets död är följden av ”medicinska åtgärder nödvändiga för att förhindra omedelbara hot mot moderns liv”.

– Min graviditet hotade mitt liv och läkarna räddade det. Om det här lagförslaget var lag då, då hade ingen läkare försökt rädda mig. Då hade jag varit död sedan 1980, säger Krystyna Janda i en intervju med Radio ZET.

4 thoughts on “Polsk strejk mot abortförbud på måndag

  1. Jag hörde att ca 150 000 aborter/år utförs illegalt eller utomlands på polska kvinnor i nuläget . Hur man i det läget kan skärpa lagen ytterligare förstår jag inte.

    Gilla

    • Nu gick ju lagförslaget inte igenom. Tack och lov. Till stor del eftersom ärkebiskopen av Warsawa yttrat att man inte är för att stoppa kvinnor som gjort abort i fängelse. Resten av paketet hade han visst inte så stort problem med. Det där med graviditet och våldtäkt, är överdrivet, trodde han. Vill inte kvinnan blir hon inte gravid, typ.
      http://bulletinen.org/wordpress/2016/10/04/arkebiskop-straffa-inte-kvinnorna-efter-abort/
      Det är väl sånt tror som vuxit upp i ett katolskt land och därmed inte fått rimlig sexualundervisning i skolan, kanske.

      Ändå torde detta intygande att det inte är den självklara katolska linjen att rösta för lagförslaget ha varit avgörande, eller åtminstone mycket viktigt. Den polska katolska kyrkans makt, och dess sammanflätning med och beroende av mer eller mindre högerextrema nationaliströrelser, är skrämmande.

      Liked by 1 person

  2. Rebella,

    Jag såg att du frågade på twitter om hur samvetsfriheten i Norge fungerar. (Jag har inte twitterkonto och svarar här istället.) Jag har faktiskt skrivit på Annelis blogg om hur svenska samvetsivrare skönmålar Norge. Det finns starka motsättningar i Norge och inte alls konsensus om det positiva med samvetsfrihet. Dessutom vill nu KrF införa en obligatorisk betänketid för kvinnor som vill göra abort. Läs mer här:

    https://annelimagnusson.wordpress.com/2015/11/20/signaturen-inez-om-samvetsfrihetens-konsekvenser/#comments

    Inez

    Gilla

Kommentera

