”Kristus är på riktigt”

När jag läste Joel Halldorfs text i Dagen tänkte jag på snubben i filmen nedan. Mikael Mogren, bisp i Västerås, i ett samtal på Bokmässan som till knappt hälften kretsade kring Mogrens tämligen nya bok. Halldorf skrev

Synen på det religiösa ledarskapet är ytterligare en sådan parallell. Vi är tillbaka till den tidiga kyrkan, genom att pastorer, präster och biskopar inte längre kan luta sig mot sina positioner för att vinna trovärdighet. Positionerna är snarare ett problem i en tid som är skeptisk till hierarkier.

Hårdvalutan i dag är i stället personliga kvaliteter. Autenticitet är den postmoderna kulturens främsta dygd, och hyckleri ses som den största synden. Var och en har sin sanning, och det är okej – det viktigaste här är inte vad du tror är sant, utan att du är sann mot dig själv och lever efter dina övertygelser.

Jag har rätt dålig koll på biskopskollegiet, men av de jag sett lite mer av tycker jag att Mikael Mogren sticker ut genom… alltså, vi ska inte ta till överord här. Joel Halldorfs exempel i artikeln är påve Franciskus, och någon Bergoglio är Mikael Mogren förvisso inte. Franciskus är ett särfall. Men av svenskkyrkliga biskopar imponerar Mogren genom beredvilligheten att försöka svara på de där svåra men grundläggande kristna frågorna. Det är väl just det som kyrka och präster ska syssla med, trots allt?

Bisp Mogren verkar i offentligheten växla mellan två lägen. Han är bäst när han anstränger sig för att hitta de där sanna formuleringarna som har klangbotten i honom själv. Sen finns också det ytligare läget, med en liten försvarsmur runt. Kommer man in på mer politiska frågor pratar han rappare, glättigare. Där litar jag plötsligt inte riktigt på hans totala ärlighet. Där tror jag det kanske kan komma politikersvar mellan varven. Inte så när han pratar om det som på riktigt är religiöst viktigt.

 

 

Den här pojken tror jag kan bli riktigt, riktigt intressant om 20 år, när han törs helt skippa politikerfejset och släppa ner garden i medvetande om att han står pall. Men om 20 år ska han ju gå i pension! Vad har vi för vanvettiga pensionsålder på våra biskopar? och ändå väljer flera att gå lite före själva åldersstrecket.

Nåja, det kan nog bli bra med bisp Mogren ändå. Nog kan andra biskopar också tänkas säga att ”Kristus är på riktigt”, som Mogren i det här Bokmässe-arrangemanget, men här finns ett framskymtande allvar inför det på riktigt viktiga som inger respekt. Man tror på honom. Ur denna aspekt är han inte svenskt lagom och det är väl kanske det som kallas för fromhet, vilket Anna Lindman konfronterar honom med precis på slutet. ”Sen hörde jag en stund senare att du är otroligt from.” Mogren blir ställd, och vet inte vad han ska säga. Nej, vad svarar man på det? ”Otroligt from” undrar jag om någon bokstavligen sagt, men att Mikael Mogren uppfattas som att där finns en personlig fromhet, det torde stämma.

Är det en Franciskus-effekt, att Mikael Mogren blev vald? Snarare resultat av samma tidstypiska trend, kanske, men påve Franciskus tjänar just nu som inspirationskälla för kristna från många olika traditioner över hela världen. Om vi kan se hans kvaliteter och inse att vi ska efterfråga saker i den stilen även hos våra egna biskopar, och uppskatta det när vi finner små glimtar av det, har vi nog fått något av den där argentinske påven som är värt att tacka för.

Mogrens ”100 frågor om Gud och 200 svar” finns inte i min lista över böcker att köpa hem. Jag har för mycket oläst redan. Men det vore intressant att se vad han kommer fram till. Absolut. Lite längre fram… men det tränger sig ju hela tiden fram annat, som jag också vill läsa…

 

Länkar

Joel Halldorfs ledare i Dagen.
http://www.dagen.se/ledare/munkbiskopens-goda-aterkomst-1.780846

”Vad är Gud” – om och kring en liten videoprata/miniintervju från 2013 med dåvande stiftsadjunkten i Västerås Mikael Mogren. Det finns tre sådana här filmer med stiftsadjunkt Mogren på tuben, på temana ”Finns Gud?”, ”Vad är Gud?” samt ”Liv efter döden?” De centrala frågorna redan då, alltså.
https://rebellasandra.wordpress.com/2015/08/16/mikael-mogren-vad-ar-gud/
En kompis till mig kommenterade att det var ovanligt, att någon från Svenska kyrkan försökte besvara dem. Jag måste nog faktiskt hålla med, åtminstone vad gäller offentligheten.

3 thoughts on “”Kristus är på riktigt”

  1. Helt rätt om pensionsålder för svenska biskopar. Ingen hinner ju nå den pondus och visa den integritet som påvar har hunnit skaffa sig innan de blir påvar. Sedan är det väl trist att de mest inflytelserika biskoparna i Sverige är Emeriti. Men kanske är det befriande för dem att slippa avlönas och kan visa sina rätta jag i stället för ett biskops-pokerfejs.

    Gilla

Kommentera

