Ang. religiösa ledares trovärdighet

Påve Franciskus lever ett liv de flesta av oss inte skulle klara av, och gjorde det redan innan han blev påve. Då tillbringade han sin fritid i Buenos Aires slum, och jag tror han saknar det. Folkmassorna på Petersplatsen har förmodligen delvis tagit över den funktionen, men jag tror nog att han föredrog slummen. Han är from på ett sätt som de flesta av oss inte kommer i närheten av, och samtidigt är han fullständigt öppen med att det händer att han faller i sömn medan han ber. Perfekt är han inte. Påven som talar om sig själv som syndare blir bara än mer uppfordrande.

Den som vet att Rebellas väg in i religiösa funderingar gick via ett intresse för katolicismen tror kanske att alltihop började med Franciskus. Så var det inte. När jag började nosa i det katolska var jag ohyggligt skeptisk mot den där påven med alla sina symboliska handlingar, som det skrevs så mycket om när han var nytillträdd. Jag började läsa om Katolska kyrkan ungefär ett år efter Franciskus tillträde, men berättelserna från hans första veckor som påve var fortfarande de som mest av allt satte tonen i mediaberättelsen om Franciskus. I sekulära media var de fortfarande helt tongivande, men även i de katolska engelskspråkiga tidningarna hamnade den påve-googlande läsaren fort där.

Själv betala räkningen på hotellet. Ditcha limousinen för att ta bussen med kardinalerna. Fira mässa i Rom och hälsa på hela församlingen efteråt, som en vanlig församlingspräst brukar göra (även i Katolska kyrkan? Jag har nog inte sett det, men mina katolska mässor kan räknas på ena handens fingrar. Det kanske är lite olika på olika ställen). Möta kardinalerna på samma nivå, istället för att låta dem komma upp till honom en och en, och först av allt själv uppsöka den kardinal som satt i rullstol. Be folkmassan på Petersplatsen välsigna honom, innan han välsignade dem. Utan tvekan omfamna och kyssa gravt vanställda människor, utan att först fråga om det konstiga utseendet beror på någon smittsam sjukdom.

Vackra gester, tänkte jag. Att folk inte genomskådar det. Att han i första hand presenterar sig som biskopen av Rom, det måste väl ändå vara en listigt uttänkt diplomatisk gest gentemot ortodoxerna?

Eller inte.

Det är när man inser att det inte är symboliska gester utan att han faktiskt är precis så här, som man får respekt för Franciskus. Det är också då man börjar tycka att han är ganska jobbig, och inser att han verkligen menar att jag – och du – egentligen borde sälja allt vi äger för att ägna oss åt bön och åt att tjäna andra. Med svenska mått mätt har jag det ganska påvert, men globalt sett är jag förstås rik. Är det logiskt att ha snävare mått än det globala? Knappast, va.

Joel Halldorf placerar i en Dagen-ledare in det här i tiden, och menar att det skett en omsvängning där vi tidigare accepterat ledare på grund av positionen i sig självt. Det gör vi inte längre, utan kräver tydlig personlig fromhet. Utan den har religiösa ledare inte trovärdighet.

Han skriver

Det som är viktigast för kyrkor som funderar över sin kommunikation i dag är inte kraftfulla kommunikationsavdelningar, medieträning eller smarta sociala media-strategier. Viktigare är fromhet (detta föraktade ord!), uppoffrande kärlek och ett mått av askes.

En icke föraktfull del av Svenska kyrkans kris, detta. Men jag tror att det är på väg att svänga. Ser vi inte i de senaste årens färsking-bispar mer framtoning av andliga ledare, där den personliga fromheten skymtar fram mer än vad som varit vanligt? Jo, säger jag. Absolut att det är så.

 

Länkar

Läs Joel Halldorfs ledare i Dagen. Läs också Pelle Lindvalls kommentar under artikeln, enligt egen uppgift kyrklig kommunikatör (oklart i vilken kyrka), som ett exempel på hur man inte ska läsa den här artikeln.
http://www.dagen.se/ledare/munkbiskopens-goda-aterkomst-1.780846

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s