Felplanerat i Lund

När jag fick veta att den ekumeniska gudstjänsten i domkyrkan bara är för VIP:ar blev jag jättebesviken. Okej, vi ryms inte. Jag förstår det. Men ändå.

Hade man inte kunnat slänga upp denna ekumeniska gudstjänst på Malmö arena, istället för det där fleratimmarsjippot med artister och en massa annat, som förmodligen inte är värt min tid?

När den ekumeniska gudstjänsten hålls bakom lyckta dörrar – okej okej. Det ska TV-sändas och så. Men ändå. När man inte får vara med, då återstår att om möjligt försöka få vara med på katolikernas mässa. Det är andrahandsalternativet, som jag ser det. Men ett bra andrahandsalternativ.

Tydligen är det fortfarande oklart var katolikernas pontifikalmässa ska hållas. Det sägs att de hade bokat Malmö arena, men släppt den bokningen sedan arrangörerna av högtidlighållandet av reformationen tyckt att påvens person inte fick överglänsa själva jubiléet.

Det är nånting de inte har fattat, di där arrangörerna. Det här är inte den där tråkige tyske påven – som säkert kommer att bli omvärderad av historien, men ändå. Det här är Franciskus. Hindra honom från att överglänsa? Det är en omöjlighet.

När jag ropade på ”utomhusmässa åt alla” så tänkte jag mig nog en idrottsarena. Rebella trodde att sådana brukar vara utomhus. (Idrott är en stor lucka i min allmänbildning.) Min poäng då var bara ”hoppas att det blir tillräckligt stort och rymligt, så vi icke-katoliker får vara med”. Nu sitter katolikerna och muttrar över att de ska behöva huttra på en utomhusmässa, tidig morgon i november. Malmö arena är en inomhusarena, alltså. Aha.

Om det faktiskt är Svenska kyrkans och lutherska världsförbundets oginhet som orsakar det, är det dumt. Var det inte meningen att kyrkorna vid jubileet skulle liksom försonas, en liten smula fira att man inte står där Luther stod och inte kunde annat utan kommit närmare varandra? Vad är då vitsen med att huttrande katoliker ska känna sig illa behandlade?

Franciskus har aldrig rest i norra Europa. Det kommer mycket folk. Det blir stort. Jag vill vara med… både för själva händelsen, och tja. För Franciskus. Jag bokade vandrarhem så fort nyheten släpptes att Franciskus skulle komma till reformationsjubiléet. Jag ville på påveskådning. Det var det knäppaste jag gjort, tyckte jag. Men jag har inte ändrat mig.

Men en ekumenisk gudstjänst på stor stadion hade funkat precis lika bra… inte för katolikerna, men för mig. Det känns väl som att arrangörerna har dabbat sig här. Som att man inte vill inse hur fruktansvärt stor Franciskus är. Nej, det här är inte bara påven, katolikernas överhuvud, vem som helst i raden. Det här är Franciskus. Han förkroppsligar så mycket. Han har något att ge som vi faktiskt inte ska tacka nej till bara för att han råkar vara påve.

 

Länkar

Dominik Terstriep, kyrkoherde i katolska församlingen Sankta Eugenia, skriver ledare i församlingsbladet. (Brukar såna ha ledare? Så seriöst. ”Kyrkoherden har ordet”, kunde vara en alternativ benämning. Men Eugenia är ju en jesuitförsamling, då betraktar man säkert lilla församlingsbladet som en riktig tidning.) Han skriver om att besöket ju egentligen inte är ett besök till Sverige; det är primärt Lutherska världsförbundet som är värd, Svenska kyrkan å LVF:s vägnar. Inte Sverige. Han nämner också Lotta Lundbergs artikel i SvD om att svenskarna förlorat sitt religiösa språk.
https://drive.google.com/file/d/0B2lRVTHUtnD4ZTVhSW1ZOHptX1k/view

Påvens besök som påminnelse om det förlorade religiösa språket? Som uppmuntran till att lära sig det på nytt? Om en sådan påminnelse och uppmuntran blev resultatet av besöket skulle detta få en djupare innebörd, djupare än ett rent praktiskt samförstånd om tveklöst viktiga dagsaktuella frågor. Då skulle resan också få en betydelse – som ursprungligen inte var avsedd – för just Sverige.

Det var inte helt illa formulerat. Det finns skäl till att Franciskus drar.

Kristina Lindh skriver i Kyrkans tidning om att både påve Franciskus och Katolska kyrkan har stor dragningskraft i Sverige.
http://www.kyrkanstidning.se/kultur/allas-vagar-bar-till-rom?key=035583abe2ad44c24566a13c1978fe50&time=1474318186 (låst artikel, länken kommer att funka bara ett dygn eller två)
Texten är otvetydigt föranledd av påvens besök vid reformationsjubiléet. Man måste se den som ett uttryck för just det svåra att förhålla sig till att denne mycket attraktive påve oundvikligen kommer att stjäla showen.

Lindh har lite fel, på flera punkter faktiskt. Ebba Busch Thor är inte katolik. Lindh blandar nog ihop med Sara Skyttedal.* Och så har hon gått på myten om konverteringsströmmen till RKK; i själva verket står siffrorna ganska stilla. Intresset för Katolska kyrkan är stort, det är sant, men det är nog inte huvudsakligen ett intresse för att konvertera utan ett intresse för att närma sig, lära sig av, sno av och ta hem. Om några årtionden tror jag att det blir de ortodoxa (och andra östkyrkor, typ koptiska) som vi allra mest kommer att blicka mot.

* Webb-versionen av artikeln är uppdaterad och EBT:s namn har tagits bort.

Annonser

5 thoughts on “Felplanerat i Lund

  1. Jag håller helt med, hur tänkte man när man inte har en stor ekumenisk gudstjänst? Så utomordentligt tokigt. Fransiscus är snäll som inte hoppar av.

    Jag tycker redan östkyrkorna inspirerar så du har nog helt rätt i hur det blir kanske redan i slutet av detta decennium. Nu har katolikerna en charmig påve och jag gillar honom skarpt jag med, men när vi får allt fler kontakter med östkyrkorna genom de hemska händelser som plågar Mellanöstern just nu, tror jag vi får fler som hämtar inspiration från öst för deras andlighet blir lättare och lättare att nå via nätet till exempel.

    Gilla

    • Precis min tanke. Östkyrkorna börjar vara ordentligt etablerade här hos oss, och de har till slut insett vikten av att övergå till svenska som gudstjänstspråk. Varje kyrka gör olika förstås men utöver den finsk-ortodoxa, som i Sverige kör svenska av ganska lätt insedda skäl, har jag sett två som i gudstjänsten blandar språk. Säkert nödvändigt, om inte ungdomarna ska betrakta kyrkan som något som hör till föräldrarnas hemland. (Har länge tänkt att jag ska besöka någon av dem men det har inte blivit av.)

      Förmodligen har man bara planerat gudstjänsten i det format man brukar ha ekumeniska arrangemang med höjdare, motsvarande om det varit den lokale katolske ärkebispen (om det funnes någon) och ett par protestantiska motsvarigheter. Blotta tanken på en gudstjänst enbart för VIP är ganska konstig. Okej okej, storbildsskärmar och TV, okej, men…

      Liked by 1 person

  2. Tanken är att samtidigt som gudstjänsten firas i Lunds domkyrka firas den också, med hjälp av tv-skärm, på arenan. Det finns viktig symbolik i ledarna firar gemensamt i en kyrka som varit såväl ”katolsk” (eller ja, västkyrklig och i gemenskap med biskopen av Rom då) som luthersk-evangelisk, men samtidigt har ni alldeles rätt i att det måste vara gemensam gudstjänst för allihop. Alltså samma gudstjänst, samma program och läsningar och predikningar streamade. Inte separat program på arenan samtidigt som gudstjänsten pågår. Principiellt håller jag med er, men det är många intressen som behövt balanseras mot varandra här. För övrigt fungerar det lika bra för katolikerna, så länge det inte rör sig om eukaristi. Mässan kan man inte fullt ut ta del av över storbildsskärm, men jag har varit med om flera katolska gudstjänster där det varit så mycket folk att det i praktiken varit via storbildsskärmar man tagit del. Det är inte alls ovanligt att våra orientaler har så överfullt vid stora högtider att en stor del av församlingen får stanna utanför kyrkan vid t ex påskfirandet och ta del av allt via storbildsskärm (då kommer präster ut med sakramentet under kommunionen).

    Utomhus hade varit fint, men kanske inte i Sverige sista oktober? Lite väl stor risk för riktigt uruselt väder för att vi skulle våga planera för det.

    För övrigt fick jag precis veta att det nu är officiellt att den katolska mässan blir på Swedbank stadion. Så katolikerna får ha mässa utomhus. Första november. Bäst att packa vinterkläderna.

    Gilla

    • Jo, jag förstår att det finns mycket att ta hänsyn till. Det är specialskriven liturgi och det blir väl kanske knepigt om liten andel av församlingen kan den.

      Jag kan livligt föreställa mig att det där att vara med fast man inte får plats, och får stå utanför, funkar bättre ur ortodox och katolsk synvinkel än ur protestantisk. Personligen känner jag att en TV-gudstjänst kan jag isåf lika gärna titta på hemifrån. Det beror liksom på vilka det är som ska utgöra själva firandet. Höjdarna eller fotfolket? Höjdarna, tydligen, som gömmer sig bakom korskranket medan de övriga knappt ser vad som sker där bakom. (Liknelsen haltar på många sätt, haka inte upp dig/er på detaljerna.)

      En sak som jag tänkt på är att om det blir många protestanter på den katolska mässan, och om en icke försumbar minoritet av dem inte respekterar att det katolska nattvardsbordet (byt ut mot önskat ord) inte är öppet. De kan tycka sig göra en gest för enhet, men kommer att uppfattas som motsatsen. Enstaka personer efter moget övervägande etc. är en annan sak. Eg. förväntar jag mig att få beskedet att mässan är för katoliker och att biljetterna förmedlas via församlingarna ”för att de i första hand ska få plats, vi beklagar mycket att vi inte kunnat bereda plats åt alla intresserade” men även för att slippa ett problem.

      När det beskedet kommer ska jag överväga om jag ids åka till Skåne eller inte. Tillbringa en hel dag på Malmö stadion är verkligen i mesta laget. Skåda påve kan man göra på Petersplatsen istället. Kan tänka mig att det också tar en hel dag, iofs, och det finns inte i mina omedelbara planer så tja.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s