Kampen för zygoters rättigheter

Mats Selander och Thomas Idergard befinner sig tillsammans i en byggnad.

Byggnaden brinner.

I samma rum som duon MS och TI finns en medvetslös femtonåring som ligger på golvet. Där finns också en behållare med 100 befruktade, nedfrysta ägg.

MS och TI kan med gemensamma ansträngningar rädda antingen femtonåringen eller behållaren ur den brinnande byggnaden, men inte båda.

Vad väljer de? Och varför?

Annonser

10 thoughts on “Kampen för zygoters rättigheter

  1. Krasst sett består 15-åringen av fler levande celler än de frysta befruktade äggen.
    15-åringen innehållet även spermier eller ägg och har därmed pontial till nya liv.
    Utifrån detta resonemang borde de rädda 15-åringen. Men de kommer förmodligen inte överens så alla dör i elden.

    Gilla

    • Hmm antal celler. Utifrån den logiken har vuxna högre människovärde än små barn.

      Varje normalt navlad människa kommer förstås att rädda den 15-åriga människan. Hur sen herrarna Idergard och Selander får ihop det med sin respektive teologi, abortmotstånd och uppfattningen att livet är heligt ända från befruktningsögonblicket är en intressant fråga… jag tror Idergard får det lättare, för katolicismen har trots allt grunnat ordentligt på detta. Katolicismen hävdar heller inte att livet börjar vid befruktningen, att det är då människan får en själ. Den säger att man inte vet, och alltså måste man för säkerhets skull anta att själen finns med ända från befruktningen. (Jag minns inte var jag har den infon ifrån, men den låter mycket trovärdig. Särskilt som tidiga kristna teologer, exv. Aquino, spekulerade om att det tog 40-80 dagar innan fostret fick en själ.)

      Gilla

  2. De hundra äggen har ju hundra gånger mer potential när det gäller nya liv, sperma och ägg, men 15-åringen är ju ett förverkligat liv. Vi har 100 tänkta, teoretiska möjligheter mot en verklighet.

    Jag kan bättra på de tänkta teoretiska möjligheterna, för att påvisa det låga värdet på hypotetiska liv:

    P.g.a. förväxling, eller bara för att du inte varit detaljerad, kommer behållaren från en institution som sysslar med djuravel.

    Enligt min mening är vi inne på en fråga närliggande den om Gud vill ha goda gärningar eller böner och ritualer. Verklighetens handlingar mot vår nästa eller knäfall och bludder enligt teologiska teorier.

    Gilla

    • Nu har du skrivit det. Men det jag ville stryka under, var kanske mer en kommentar till Maria. Hon nämnde de potentialen till nya liv, det jag ser som teoretiska möjligheter. Om de räddas, undanröjs möjligheterna för andra möjliga existenser att förverkligas. Finns behov av hundra befruktade ägg, så kommer 100 nya likvärdiga möjligheter till existenser att skaffas fram. 15-åringen är verklig och unik som förverkligad existens!

      Gilla

  3. Friska och helst fertila vuxna borde rent biologiskt ha ett större värde än ett litet barn eftersom mer energi är investerad. Men så tänker vi förstås inte. När det gäller de 100 befruktade äggen så saknar de en viktig komponent, nämligen mitokondrie DNA. Det är något de kanske kunde ha fått i någons livmoder.

    Gilla

    • Intressanta spekulationer. Även om jag utgick från att alla inblandade trodde på det okränkbara människovärdet, och frågan bara var när det skulle börja tillämpas.

      Det sista du skriver är inkorrekt. De befruktade äggen hade allt sitt mitokondrie-DNA redan före befruktningen. Även cellväggens intrikata struktur bidrar ägget med.

      Gilla

      • Tar tillbaka mitt påstående om mitokondrierna. Rörde ihop det
        i samband med att jag associerade till ett befruktat ägg vars mitokondrier ersatts med nya från en donator.

        Gilla

  4. Reblogga detta på Rebellas andra och kommenterade:

    Alla fattar poängen med detta, hoppas jag.

    Den som på allvar hävdar att livet börjar vid befruktningen, den borde rädda behållaren med de 100 ofödda människorna i.

    Men det kommer ingen att göra. För ingen betraktar befruktade ägg som delat sig till max ett har hundra celler som människor, som barn eller ens som liv. Inte på riktigt.

    Här har abortmotståndarna ett problem. Katolska kyrkan ”löser” det genom att förbjuda provrörsbefruktning … om inga befruktade ägg läggs i frys, kan detta etiska dilemma aldrig uppstå. Fast eftersom inte alla är katoliker, och det finns andra som kan tänkas lägga befruktade ägg i frys, kan situationen ändå tänkas uppstå.

    Rackarns.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s