Nyttan av att blogga sig igenom saker och ting

Medan jag trodde att jag kanske skulle bli katolik var den katolska synen på könen en stor skräck. Katolska kyrkan vars kvinnliga förebild kombinerade två omöjliga arketyper: den eviga jungfrun och moderskapet som livsuppgift. Ska man dessutom följa katolsk sexuallära har man som kvinna inget annat liv än att ta hand om sina barn. (Nästan ingen följer den. Katoliker använder lika mycket preventivmedel som andra, nästan. Men ändå.)

Ställd inför utsikten att konfronteras med människor som verkligen hyser höga tankar om Johannes Paulus II:s så kallade ”Kroppens teologi” kände jag mig tvingad att ta itu med ämnet. Jag måste ju kunna sitta lugnt och le när jag hör människor prata om det, istället för att tvångsmässigt säga emot. Jag måste bearbeta min gamla skräck.

Det är gjort nu. Jag har inte läst någon av de böcker som baseras på JPII:s kroppens teologi – det finns ett par på svenska, och fler på engelska – bara tuggat i mig en svenskspråkig websajt. Det räckte, för mitt syfte. Jag ser ett bygge som knappast kan vara ändamålsenligt, annat än möjligen för människor med ett visst religiöst bagage på den här punkten som de behöver modifiera till något åtminstone mindre skadligt. (Fast det är klart. Om syftet är att försvara Humanae Vitae, då antar jag att den funkar. Iaf någorlunda. De flesta katoliker struntar ju fortfarande i HV.)

Jag hittade en amerikansk blogg, där bloggaren går igenom en amerikansk bok som verkar ungefär motsvara den svenska. En hel del av hans kritik kan absolut överföras på den svenska texten på websajten. Det förefaller vara ganska exakt samma koncept. Bloggen var ganska roande läsning, men jag tror inte jag kommer ha mer energi för det här ämnet.

Det är inte farligt längre. Det rör inte mig.

 

Länkar

Sajten Kroppens teologi
http://kroppensteologi.se/

Allt jag bloggat på ämnet (det blev mer än jag tänkt)
https://rebellasandra.wordpress.com/category/kroppens-teologi/

Bloggen ”A Sound of Sheer Silence”. Sista avsnittet av genomgången av Dr. Popcaks ”Holy Sex”, med länkar till alla delar.
http://soundofsheersilence.blogspot.se/2014/07/holy-sex-final-thoughts.html

Kommentera

