Om kvinnors låga sexlust

Jag skissade på ett par orsaker för ett par blogginlägg sedan, till varför kvinnor i vår kultur har lägre sexlust än män. Det kan finnas en biologisk komponent också, javisst. Å andra sidan räcker övriga faktorer bra för att förklara skillnaden, så en eventuell biologisk komponent är faktiskt onödig i ekvationen.

Kvinnor är sexuellt utsatta, var min första pusselbit. Kvinnor äger inte sin egen sexualitet. Övergrepp, tafsningar, kränkningar, ständiga påminnanden om att ens kropp minsann inte finns till för ens egen skull.

En annan pusselbit bara antydde jag. Det som vi i allmänhet definierar som att ”ha sex”, funkar bättre för män än för kvinnor. Det är det manliga perspektivet som styr. Ni vet alla de där killarna som klagar på att det för kvinnor är så mycket lättare att ”få sex”? Öh, ja. Jag har jättelätt att ”få sex” om det betyder att låta någon använda mig som onanihjälpmedel. Sex på mina villkor har jag väsentligt mycket svårare att få, än vad en man har. Ragga upp lössex? Aldrig i livet, blir Rebellas svar. Så dum är jag inte. (Att göra misstag är inte att vara dum. Däremot att göra misstag och inte lära sig av dem.)

Jag slänger in ett par länkar här till Tanja Suhininas blogg. Jag är inte van att skriva massor om sex, som jag gjort på sistone, och använder ganska kliniska ord. Jag skulle kunna skylla på anpassning till min troliga publik, men det faller sig faktiskt ganska naturligt för mig. Suhininas språkliga angreppssätt är ett helt annat. Om du inte studsar på k- och f-ord, läs henne. Fundera sen på om tanken att mannens alla utlösningar ska ske i kvinnan, att det är det som kan alstra barn som är att räkna som ”rätt” sex, är  ett steg framåt för kvinnlig sexualitet eller inte. När du kommit fram till rätt svar föreslår jag att du belönar dig med en gräddkola.

Detta sett utifrån vår tid. För en 1800-talsmänniska kan Kroppens teologi säkert vara ett par steg framåt, på samma sätt som katolsk sexuallära i stort säkerligen kan vara lysande för många afrikanska kvinnor – givet vad de annars erbjuds.

Om det finns en Gud, och han har skapat sexualiteten, har han väl ändå tänkt att det oftast ska funka någorlunda för de där människorna. Kroppens teologi, baserad på en massa föreläsningar av Johannes Paulus II och sedan kompletterat med vad folk tyckt har känts lämpligt, är dålig för kvinnans sexualitet, och eftersom vi huvudsakligen tänker oss sex som en sport att utöva i par borde det i förlängningen bli dåligt för mannen med – exempelvis för att kvinnan blir mindre sugen på sex. Om den katolska sexualteologin orsakar detta, betyder det rimligen att det är något fel på den. Från utgångspunkten att kvinnan själv äger rätten till sin sexualitet är det den enda möjliga slutsatsen.

Man kan förstås hävda att en massa orgasmer inte är sexualitetens mål och syfte. Det kan jag, i viss mån, köpa. Fast säger man en sådan sak och egentligen bara tycker att det är det ena könet som ska finna sig i det, blir det ganska skevt. Se länkarna nedan.

 

Länkar

Tanja Suhinina: Do the dishes
http://ablativ.blogspot.se/2015/04/do-dishes.html

Mera Tanja: Sexlust och orgasmsug med heteroparet Emma och Mats
http://ablativ.blogspot.se/2015/06/sexlust-och-orgasmsug-med-heteroparet.html

standardsexuella praktiker oftast leder till orgasm för den med kuk och inte den med fitta och JÄVLAR vad det borde påverka skillnader i sexlust

Språket är, som synes, inte direkt anpassat för Rebellas religiösa sökarblogg. Men innehållet är relevant, just vad gäller Kroppens teologi.

Härmed är jag – tror jag – färdig med denna mer explicit sexuella del av mitt Kroppens-teologi-bloggande. Det kommer inte att bli en massa k- och f- ord framöver. Det kan jag åtminstone lova den prydare delen av min läsarkrets. (OBS – det är inget fel att vara pryd. Jag har blivit skälld för pryd så många gånger så, och jag har skämts massor för det som andra människor då ansåg var min prydhet. Med tiden kom jag att undra varför det var något att skämmas för. Efter lång tid och lite funderande kom jag fram till att det är det inte alls.)

Kommentera

