Biskopar för kors

En av dagens mer intressanta texter apropå Mitt kors-bråket är en intervjubaserad artikel med katolske bisp Anders Arborelius i Katolskt magasin. Intervjun görs förstås i kölvattnet av ”de fems” DN-debattartikel, som knappast föranleddes av Mitt kors-bråket men på grund av tajmingen kommit att tolkas genom de linserna.

Bisp Anders understryker betydelsen av korset – förstås, vill jag tillägga. Det måste han som kristen biskop. Det borde vara en självklarhet. (Och det är faktiskt den så ofta utskällda bisp Brunnes huvudsakliga försyndelse, vad gäller det som syns i massmedia – att inte kombinera de övriga saker hon sagt med just detta.) Det där med ”kulturkamp” handlade inte om kors, säger Arborelius. Det vill hans katoliker höra, och det levererar han. Hans förklaring av vad det ordet syftade på skiljer sig en hel del från tidningen Dagens Elisabeth Sandlunds. Att använda det ordet, som ingen förstår vad som menas med utan alla gör sin egen tolkning, måste ha varit ett stort missgrepp. (Jag ställer mig lite tveksam till det budskap som framförs genom biskop AA:s användning av det ordet, men lämnar det därhän åtminstone så länge.)

Om någon fortfarande tror att Svenska kyrkan officiellt har tagit avstånd från kampanjen ”Mitt kors” vill jag påpeka att en av biskoparna, Mikael Mogren i Västerås, helt stillsamt är medlem där utan att just någon verkar ha uppmärksammat det.

Det är ganska lustigt. Det är som om detta faktum inte passar någon av de just nu stridande sidorna. Exempelvis tidningen Världen idag rider för närvarande spärr för att utmåla hur hemskt Svenska kyrkan tagit avstånd från gruppen, med hjälp av breda penseldrag och överdrifter. Att en SvK-biskop valt att bli medlem passar då inte in i bilden. Det rapporterar man inte. Och den andra sidan, som ivrigt förklarar att korset minsann lika gärna kan tolkas som en symbol för korståg och hemskheter och de svenskkyrkliga företrädare som yttrade skepsis mot kampanjen var så kloka så, de har knappast heller lust att påpeka att Svenska kyrkan verkligen inte har intagit någon officiell hållning och att många olika åsikter finns representerade inom sagda kyrka.

Ett tag fanns två svenskkyrkliga biskopar i FB-gruppen ”Mitt kors”. Jag vet en ung svenskkyrklig pojk som var glad över det, och han var säkert inte ensam. Nu finns det åtminstone en – jag har inte dammsugit medlemslistan efter eventuella andra prominenta SvK-namn. Hur bisp Mogren tänkt och känt får ni väl fråga honom om. Själv tycker jag att det är bra att det på detta sätt demonstreras att Svenska kyrkan verkligen inte är enhetlig. Och så är det pastoralt rätt, att den biskop som tycker det känns rätt att gå in där gör det. Det pekar på att det är ett legitimt val. Liksom det givetvis är helt legitimt att låta bli.

Till de som pratar om att ta ställning för och uttrycka stöd till förföljda och dräpta kristna framför andra förföljda och dräpta vill jag ställa frågan: Anser ni också att det är fel, att nyheterna rapporterar om att det i en större olyckshändelse någonstans i världen även omkommit svenskar? Det är väl egentligen ganska irrelevant, såvida inte omkomna svenskar är mer värda än andra… eller handlar det faktiskt om något annat?

Minns de svenska reaktionerna kring den thailändska tsunamikatastrofen. Hur de första, omedelbara reaktionerna handlade om de svenskar som mist livet. I förlängningen kom en del av det intresset att kanaliseras över till att hjälpa thailänderna på fötterna igen. Är ni rädda för att intresset för människor ute i världen enbart ska fokusera på de kristna, ta då fasta på engagemang och känslor och hjälp till att kanalisera det vidare. Att istället säga stopp och belägg skapar bara sårade känslor.

 

Länkar

Bisp Arborelius uttalar sig i Katolskt magasin.
http://www.katolsktmagasin.se/2016/08/15/biskop-anders-korset-ar-var-kristna-stolthet/

Egna blogginlägg:

Osanna saker som folk anklagar Svenska kyrkan för, exv. att entydigt ha tagit avstånd från en viss FB-grupp.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/08/11/osanna-saker-som-folk-sager-om-svenska-kyrkan/

Jag puffar envist för min evighetslånga länklista kring bråket ”Mitt kors”. Att reda ut kronologin har varit mig en viss hjälp i att förstå vad som hänt och hur det ska tolkas – framför allt hur det inte ska tolkas – och jag tänker mig att den kan vara till nytta även för andra. Att inte helt få klickat på länkarna däri styrker mig, och gör det värt ansträngningen.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/08/04/visad-medkansla-inom-en-grupp-eller-familj-ar-inte-ett-angrepp-pa-utomstaende/

Kommentera

