Vem eller vilka motsvarar Napoleon?

Ärkebiskopen som ett glassigt ansikte utåt, helt utan makt. Som… uhm. Som påve Pius VII under Napoleon?

Pius VII var tämligen maktlös. Frågan är om det ens hade funnits någon påve, om inte Napoleon bestämt sig för att påven gick att utnyttja. Nu undrar jag bara. Om äb Antje Jackelén är Pius VII, vem är Nappe?

Alla som skäller på Antje Jackelén har totalt missförstått hennes roll, skriver Sofia Lilly Jönsson i dagens Expressen. Hon har ingen som helst makt. Mycket läsvärd artikel. Men vem är det i så fall som bestämmer? Kurian i Uppsala? Inte är det fotfolket i alla fall.

Frågan är bara vad man vill ha för styre. Någon ”SvK-påve” vill nog kyrkan inte ha, trots allt. (Jag fattar inte varför jag aldrig ser något program för reformering av Svenska kyrkans styre. Min ständiga refräng är: Titta på Church of England, och sno från dem utav bara #&%.)

Det blir inga längre utgjutelser idag. Jag har putsat på min länklista kring ”Mitt kors”-bråket istället – om jag nu borde kalla det så. Benämningen börjar kännas futtig. ”Polariseringsdebaclet” kanske? för det handlar ju om polarisering kring att undvika polarisering. Typ så. En del tycker att diskussionen om den där FB-gruppen är löjlig, ointressant, överdriven. Det tycker inte jag. FB-gruppen ”Mitt kors” är en symbolfråga, på så många plan, och symboler är viktiga – det tycker jag att kyrkligt folk borde förstå. Men makten i Svenska kyrkan har åtskilliga gånger visat sig totalt tondöva inför sånt. Det är mycket, mycket märkligt.

 

Länkar

Sofia Lilly Jönsson i Expressen:
http://www.expressen.se/kultur/att-skalla-pa-antje-jackelen-hjalper-inte/

Min länksamling kring polariseringsdebaclet återfinns längst ner i detta veckogamla blogginlägg.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/08/04/visad-medkansla-inom-en-grupp-eller-familj-ar-inte-ett-angrepp-pa-utomstaende/

Kommentera

