Radikal efterföljelse som tecknet på att Guds rike har börjat.

När tiden tar slut, då kommer Gud att rena bort ondskan och upprätta det rättvisa Israel, Guds rike, som är som det borde vara. Det är gammal fin judisk eskatologi.

När John Dominic Crossan säger ”Guds rike” menar han något som byggs här och nu. Uppståndelsen har börjat, i och med Jesus. Vår allra största synd, är det högmod som gör att vi förstör vår planet. Gud behöver vår medverkan. Det är bara att sätta igång!

Som Crossan skildrar det, har en kristendom som fokuserar på att Jesus ska komma tillbaka missat målet. Det där var något som man konstruerade när man misslyckats, eller tappat tron på, att det skulle gå att bygga det som Jesus hade predikat om: Guds rike här på jorden, där ingen är slav eller fri, jude eller grek, kvinna eller man utan alla är ett i Kristus.

Om jag extrapolerar lite, drar ut svängarna från Crossans föredrag, motsvarar den normala kristna, apokalytiska eskatologin de backlashar som orsakade de där svängningarna i Gamla testamentet mellan visionen om Guds rättvisa rike – för marken tillhör Gud! det står i Tredje Mosebok – till diverse mänskliga försök att tämja den visionen, eftersom den är för jobbiga för oss. Oundvikliga steg åt fel håll. Sådana som beror på den mänskliga naturen.

Crossans teologi verkar inte fokusera alls på den där så kallade ”kristushändelsen”, där lärjungarna upplevde eller på något sätt konstruerade sig en tanke att Jesus faktiskt återuppstått från döden. (”Kristushändelsen” är vad man kallar den om man inte tror att Jesus rent fysiskt återuppstod, har jag förstått det som.) Jag tro att den är för honom ganska ointressant. Judarna kände till begreppet med en uppståndelse, de dödas uppståndelse, och om den har börjat betydde det att Guds rike har börjat. Men att någon skulle återuppstå före de övriga var helt okänt. Det var inte något medlemsvärvningsargument.

I något av de Youtube-föredrag jag sett (kan tyvärr inte svära på vilken) förklarar Crossan det ungefär så här, med en påhittad dialog mellan en Jesus-anhängare och ett par möjligen blivande sådan. .

”Jesus är herre” säger den kristne.
”Nej, det är det väl Caesar som är. Vad har den där Jesus någonsin gjort för mig?”
”Jag kan inte påminna mig att Caesar någonsin gjort särskilt mycket för mig” muttrar en tredje person.
”Vad har du som tyder på att Uppståndelsen har börjat då” undrar person nummer två.
”Jo” säger den kristne. ”Kom och titta på vår lilla gemenskap. Vi delar allt, vi ser till att alla får det som de behöver. Hos oss finns inga klasskillnader. Vi arbetar för den gudomliga rättvisan. Vår grupp är kanske inte stor, men vi har en sån här grupp – jag kallar den för ecclesia, kyrka – i varje större stad i hela Romarriket. Visst är detta början på något nytt!”

Radikal efterföljelse, alltså, som tecknet på att Guds rike har börjat.

I ett land som regeras med våld, som Romarriket, kan jag förstå att visionen är fantastiskt attraktiv.

Håller detta som kristendom, som kristen vision? Det är en utopi, kanske. En dröm. Kristendomen som en Junker Morgonröd.

Å andra sidan kanske vi kan behöva vår Junker.

Vad är väl människan utan drömmar.

Metaforer är inte bara metaforer, säger JD Crossan. Metaforer skapar verklighet.

Han lyckas rätt bra med att illustrera den tesen.

 

Länkar

I tidigare blogginlägg i kategorin ”John Dominic Crossan” hittas lite Youtube-filmer, det är dem jag tittat på istället för att läsa hans böcker.

Figuren ”Junker Morgonröd” hör ursprungligen hemma i romanen ”Kvartetten som sprängdes” av Birger Sjöberg.
http://litteraturbanken.se/#!/forfattare/SjobergB/titlar/KvartettenSomForra/sida/9/etext ff

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s