Martyrer utan metafysik

Vad med martyrerna? Varför gick folk i döden, om inte den kristna trons kärna redan då var att via en bekännelse till Jesus få tillgång till det eviga livet?

Så frågar folk ibland, som menar att den kristna trons dogmer måste tolkas bokstavligt.

Den som verkligen lyckas hitta ett svar, och förklara det så att det blir trovärdigt, är John Dominic Crossan.

 


 

Från ca 1:13:15:

På alla romerska mynt fanns präglad kejsaren, som Guds son. Om du frågat människor vad för slags gud det handlar om, skulle de flesta ha sagt att tja, den gud som gav oss det romerska imperiet – Zeus eller Jupiter eller vad du vill kalla honom – och det är en maktens Gud. Det är därför vi har legionerna och allt det där.

(…)

Här finns en krock, den kraftig krock mellan olika gudar. Mellan den romerske maktguden – en normal gud, inget konstigt! och en rättvisans gud. En maktgud inkarnerad i kejsaren eller en rättvisans gud inkarnerad i Jesus. Där har du krocken. De termer som vi hör som väldigt teologiska eller religiösa, som Guds son och Herre, var kejsarens titlar.

När en kristen under det första århundradet e.Kr. säger ”Jesus är herre”, begår han högförräderi. Och vet om det. Det är därför de dör. De säger inte bara att ”Jesus är en herre och kejsaren är en herre, det finns många herrar här, han är bara vår herre”. Det hade varit helt okej, sånt förstod romarna. Det imperium de styrde var mycket trevligt multikulturellt. Det fanns inga problem med att ta in en egyptisk gudinna som Isis i de romerska templen.

Skärpan kom fram när de kristna sade ”Du är inte”. ”Han är, men du är inte.”

Om vi talar om samma Gud, hur kan denne Gud samtidigt vara inkarnerad i kejsaren och i Jesus? Det låter ju nästan som ett skämt. Det här var viktigt för dem. Jesus är – kejsaren är inte.

(…)

Låt mig avsluta med en historia, för att vi ska komma tillbaka till första århundradet. Min tes är, förresten, att om man förstår första århundradet rätt förstår man också det 21:a.

Under första århundradet fanns ett romerskt TV-program som hette ”Vem vill bli miljonär”. Den förste som vann en miljon dinarer hette Rikius, och frågan han fick, sista frågan för en miljon dinarer, löd så här.

Om din Gud, eller högsta väsen, blev inkarnerad, skulle din Gud i så fall bli:

A) En framgångsrikt krigande kejsare, som Augustus
B) En vacker drottning, som Kleopatra
C) En vis filosof, som Sokrates, eller
D) En jude från landet, som Jesus?

Mannen tänkte efter ett tag, och sen sade han:

”Jag tror på A. För om man är en framgångsrik krigarkejsare kan man gifta sig med den vackra drottningen, anställa den vise filosofen och korsfästa den lantlige juden.”

Och det var rätt svar.

Det är den första frågan, verkligen. Var hittar du din inkarnerade Gud? Hur ser han ut i sandaler?

Att bekänna Jesus som Herre var att förkasta det romerska systemet. Att vara kristen var att tro på, och sätta sin existens på spel för ett annat system. För en rättvisans Gud.

Det låter fullt rimligt att människor gick i döden för.

Eventuellt helt utan metafysik. Fast den torde väl ha kommit in småningom… eller om det metafysiska från början mest var ett sätt att uttrycka samma sanning?

 

Länkar

Crossan talar om det där med martyrerna även någonstans i den här debatten, med James White. Minns tyvärr inte var.
https://www.youtube.com/watch?v=BIX7eqTllEc

På Youtube finns även en massa TV-program med JD Crossan. För mig har den här debatt- eller föredragsformen funkat bra, så jag har inte gett mig på dem. Borde jag? Kanske jag istället skulle skaffa mig en hel bokhylla med JD Crossan. Fast egentligen är jag nog ganska nöjd så här. Mer Crossan? Någon gång i framtiden, kanske.

Annonser

3 thoughts on “Martyrer utan metafysik

  1. Jag måste säga att rent retoriskt så tycker jag Crossan är en förebild för mig och nära idealet för hur jag vill låta när jag talar. Och det här är ju väldigt spännande ämne dessutom. Tron på ett annat synsätt på allt i världen. Och som det sedan blivit rätt mycket pyspunka på genom historien. Fast visst är det här egentligen inget som säger att de kristna inte också trodde på att Jesus var den som var starkare än döden?

    Gilla

    • Det finns ingen egentlig motsättning där, nej. Men om det räcker med pusselbitarna A och B för att lösa en ekvation blir liksom C överflödig. Occams rakkniv. Å andra sidan vet man aldrig med gudomlig logik, så tja.

      Crossan är en mycket bra föreläsare. Illustrerar och målar. Nästan så man misstänker att detta är hans element, böckerna kanske är överflödiga.

      Gilla

    • Crossan utgår väl eg. från sin bild av den historiske Jesus. Han verkar läsa NT på ungefär samma sätt som väsentligt många fler läser GT, dvs. en hel del är inte ”gudomliga påbud” utan mänskligt – ibland människors försök att hantera och neutralisera Jesus radikala budskap. Vad man eg. ska läsa för att förstå Crossans kristendomstolkning är förmodligen hans bok om Paulus.

      Ta exv. den här intervjun. Fetstilen är min.
      http://www.ucobserver.org/faith/2011/07/john_crossan/

      Q(uestion) What about biblical evidence? Does Scripture support your case?

      A(nswer) What really convinces me is this: if you’re making a story up, at least get it right the first time. The truth is, the New Testament does not like the Jesus it is forced to admit existed. Biblical writers start with a magnificent vision of Jesus but then immediately start to qualify, soften, make it more acceptable. We see this pattern in all the Gospels and in Paul. This doesn’t fit the pattern of myth-making. We’re dealing with a historical figure so important he is surrounded with layers of parable and story, much like Julius Caesar in his time. I’m completely convinced Jesus was crucified; various sources tell different stories, but the event was real.

      Med den här utgångspunkten blir den kristna traditionen väldigt svår att förhålla sig till. Inklusive den tradition som är så tidig att den är inkorporerad i NT.

      Det är inte din utgångspunkt, förstår jag :-)

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s