Gudstjänsten – lek inför Guds ansikte?

Varifrån kommer det där yttrandet, att gudstjänst är lek inför Guds ansikte?

När jag googlar hittar jag ett par ställen som påstår att det är Martin Luther som sagt det, men ingenstans står något om exakt varifrån frasen i så fall kommer. Andra fnyser nästan hörbart åt uttrycket, och säger att somliga teologer uttrycker det så. Vilka är då dessa somliga teologer?

Försök till googling på engelska ger ingenting. Tyska vore väl ett bättre försök, men det språket behärskar jag inte.

Tills jag vet varifrån uttrycket kommer, betraktar jag det som en bild bara. En bild som tilltalar en del. Mig säger den inget. Vad menar man egentligen, när man säger att ”gudstjänsten är lek inför Guds ansikte”?

Kommentera

