Att förstå det man ser

Visst har jag sett kalkmålningar i gamla kyrkor förr. Ändå är skillnaden stor. Numera förstår jag vad jag ser.

Jag förstår inte allt, förstås. Långt ifrån. Men jag börjar ha redskap. När jag ser en bild på en man och en kvinna som står och kramas, är det förstås Anna och Joakim – ja de står framför en gyllene port, det måste stämma.

Ska det där helgonet föreställa Maria Magdalena? Jaså, varför det? Det där kan nog vara ett oljekrus hon håller, i och för sig.

Ett helgon med stigmata på händer och fötter. Det ska finnas en Franciskus här någonstans, så det måste vara han.

En biskop som kokas i en gryta. Det är nog inget bibliskt, utan snarare en helgonlegend – någon tidig martyr, som kokades i olja eller så.

Nådastolen. En bild av treenigheten. Fadern, korsfäst Son, duva.

Att Mose ibland på grund av en felöversättning avbildas med horn visste jag sen förut, men vad föreställer dessa scener? Jag vet inte, och går vidare. Men förr var nog nästan alla scener obekanta för mig. Idag har jag tolkningsbakgrund, i rätt hög utsträckning. Förr gled nästan alla bilder mig förbi. Nu kan jag stanna upp, se, ta in. När någon förklarar något om bilden, har jag redan en faktabas att sortera in de nya upplysningarna i.

Jag börjar ha en hygglig allmänbildning på det här området.

Det jag beskriver här är ju väldigt ytlig kunskap, i klass med att kunna namnen på olika blommor och växter. Samtidigt brukar den typen av kunskap vara basen för att ta sig vidare.

Tänk om jag tillägnat mig något slags bas för att kunna ta till mig den kristna trostraditionen? Åtminstone en av hörnstenarna?

One thought on “Att förstå det man ser

Kommentera

