Den röda lyktan

Den lilla röda lyktan därframme i koret, framför mörka dörrar som väl rimligen hör till ett sakramentsskåp. Va? Har man sånt i lutherska kyrkor?

Visst hade jag hört att högkyrkliga håller sig med sakramentsskåp, men jag hade inte tänkt mig att de hade en sån där röd liten lykta eller lampa. En sådan som indikerar att invigda nattvardsoblater finns därinne. Det är ju genomkatolskt. Kristi närvaro i själva nattvardselementen, även efter avslutad mässa. Luther såg det inte så. Ska inte detta vara en luthersk kyrka? Vaba?

Å andra sidan finns det ju präster i Svenska kyrkan – till och med en f.d. ärkebiskop – vars nattvardssyn är helt och hållet symbolisk. I den här kyrkan finns (åtminstone för tillfället) en annan emeritusärkebiskop, som plockar ut och ställer in invigda nattvardsoblater i ett litet skåp med röd lykta framför. Ingen av dessa herrar torde ha klassiskt luthersk nattvardssyn. Om det ena tolereras, bör väl kanske samma sak gälla för det andra.

Men jag har lite svårt för den där lyktan. Sakramental tillbedjan, att plocka fram en liten bit bröd för att be till Herren Jesus i hans fysiska närvaro, vore ett fullt logiskt nästa steg. I en katolsk församling har man en del lustiga saker för sig, det vet jag ju. Men sakramentsskåp med röda små lampor framför, i Svenska kyrkan… jag säger då det.

Det finns dock värre saker. Präster som säger ”det är inte som om jag gick i kyrkan när jag är ledig”, till exempel. Om det är alternativet är valet att acceptera små röda lyktor lätt.

Nu bor jag inte särskilt nära den här församlingen, så egentligen behöver jag inte ta ställning till det. Men ändå.

Kommentera

