Bojkotta Expressen

Journalisten Niklas Svensson har en rolig hobby. På helgerna – för ett tag sen var det fredagkvällar, exakt tidpunkt har på sistone varierat – letar han upp någon gammal tweet som någon gjorde för flera år sen. Något där folk formulerat sig dumt och elakt om någon annan – vilket väl var fel, men i sammanhanget ofta inte obegripligt. Antingen det, eller något annat som lösklippt ur sitt sammanhang ser väldigt illa ut. Och så sprider han den.

Han retweetar inte. I så fall hade folk väldigt lätt kunnat kolla upp, se att tweeten är gammal, sett att innebörden blir en annan när man ser orden i sitt ursprungssammanhang. Framför allt hade den som ursprungligen gjort tweeten blivit automatiskt pingad, och kunnat påpeka det hela.

Nu blir det istället Niklas Svenssons följare – och de är många – som letar upp den olycksaliga tweetaren och berättar för vederbörande vilket ägghuvud den är.

Svensson själv har inget elakt sagt. Det är andra som står för det elaka, eller hur?

Svensson kan därför luta sig tillbaka med en flaska vin, se dramat utspela sig och ha en allmänt skön helg.

En del av de som skriver till ursprungstweetaren vet precis vad Svensson sysslar med, och har lika kul som han. Andra är vanliga svenssons (sic) som ser något fult som någon sagt, och i välmenad uppfostrarnit vill berätta för denne att så säger man inte – helt omedveten om att den därigenom medverkar i ett litet drev, signerat Expressen-journalisten Niklas Svensson.

Själv ser jag oftast rätt lite av det här. ”Mitt” twitter är ett litet hörn. Jag följer mest folk som twittrar om religion, och dem jag betraktar som ålahu’en avföljer jag. Med tiden har det i mitt twitterflöde smugit sig in ett par journalister och lite politikintresserat folk. När Svensson drevar som värst, då märker även jag det.

Twitter verkar inte ta särskilt mycket ansvar för miljön på sin s.k. mikroblogg. Troll som Svensson har inget problem att breda ut sig. Den som drevar skickligt, som Niklas Svensson gör, ser till så det alltid är andra människor som säger de fula sakerna. Att klämma åt honom tycker Twitter är alldeles för jobbigt. De orkar inte se längre än att bedöma enskilda tweets.

Bland människor som Niklas Svensson terrat finns det miljöpartistiska kommunalrådet Nils Karlsson – i minst två omgångar – och nyligen en arbetslös journalist vid namn Lisa Andersson, någon vänsterpartist och lite annat smått och gott.

Han får bara fler och fler Twitter-följare, han Niklas Svensson. Det är kul med bråk. Eller nåt. En del som ogillar vad han gör svarar med att skälla på honom, använda fula ord. Då sprider Svensson glatt dem, och etablerar sig själv som den förföljde och näthatade. Svenskspråkiga Twitter delas upp i ett för och ett mot – som alltid, när ställen på internet modereras dåligt eller inte alls.

Vad jag undrar är: När tänker Expressen engagera sig i hur deras reportrar beter sig på sociala medier? Niklas Svensson twittrar som privatperson. Visst. Men nånstans går ändå en gräns för när hans agerande smutsar ner, och börjar förknippas även med hans arbetsgivare.

Kanhända är det dags att bojkotta Expressen. Seriöst: tidningen har en medarbetare i framskjuten position som glatt sabbar klimatet på en av de största sociala medierna, och verkar bry sig noll och intet om det.

Sunkigt, Expressen. Vi ska minnas det, nästa gång Expressen försöker verka moralindignerad över någonting.

 

Inte länkar, denna gång

eller jo. En, som jag hittade efter att blogginlägget lagts upp. Åsa Linderborg i Aftonbladet, om Niklas Svenssons twittersommar 2015 – därifrån har det uppenbarligen accelererat väsentligt.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article21250689.ab

Därutöver tweets och skärmdumpar. De ger ingen heltäckande bild av det hela – att skapa en heltäckande bild av diskussionerna på Twitter är mycket arbetskrävande, vilket säkert är ett skäl till att Niklas Svensson kan hålla på som han gör. Den som vill ha dokumentation och hårda bevis kan säkert hitta någon som gräver fram det, så det inte är Rebella som nu försöker dreva ihjäl en stackars liten Expressen-journalist vid namn Niklas… förmodligen inte va.

 

Uppdatering 19/7

Niklas Svensson har bett Lisa Andersson om ursäkt.

Som påpekas längre ner i tråden (man kan klicka på tweeten för att komma dit) är det faktum att Lisa Andersson fick motta hot och uppmaning att köpa rep att hänga sig i inget unikt, utan tvärtom en vanlig följd av Niklas Svenssons twitterdrev. Så varför bad han denna gång om ursäkt?

Att Lisa Andersson hanterade saken föredömligt spelade säkert in. Hon sökte kontakt med Niklas Svensson, inte bara på twitter utan också på mejl, har varit saklig och sansad och inte svarat med invektiv.

Men avgörande, gissar jag, är att tillräckligt många människor gått på Expressens chefredaktör – och kanske även andra i Expressens ledning. Jag tror också att det faktum att Svensson denna gång gick på (bland annat) två journalister, varav Lisa A är en, gjorde att tillräckligt många andra journalister fick nog. Kanske det är Expressens egna journalister som talat med ledningen och förmått tidningen att till slut ta Svensson i örat.

Men jag bara gissar, förstås.

För Lisa Andersson, och de andra angripna, är det inte slut. Det är ju inte som om hela drevet sitter vid Niklas Svenssons fötter och lyder hans minsta kommando. När snöbollen rullar har han ingen kontroll över den. Men kanske – kanske – har vi sett slutet på fenomenet att Niklas Svensson hämnas på någon genom att leta upp någon gammalt tweet att vidarebefordra i form av skärmdump.

2 thoughts on “Bojkotta Expressen

    • För mig har Twitter huvudsakligen funkat bra. Man ska välja vilka man följer. Jag följde också Niklas Svensson – ett kort tag, men när jag upptäckte vad han var för ett ålahu’e avföljde jag.

      Men jag rör mig ju i en liten sub-twittosfär (eller vad det kan heta). Det är ute på stora vida havet som stormarna går höga, sällan i mitt hörn. Om jag på allvar brytt mig om att hänga med i politik, hade nog ”mitt” twitter varit mindre snällt.

      Liked by 1 person

Kommentera

