Att hälsa, som inledning till gudstjänsten?

Folk möter och hälsar på de som kommit för att fira gudstjänst på samma plats som en själv, skriver Patrik Hagman. Det är den första punkten i den lista över gudstjänstelement som han går igenom.

Verkligen? Gör de? Jag känner inte igen det från vad jag sett, inte från särskilt många kyrkor i alla fall. Vad jag är van (i den mån jag kan sägas vara ”van”, men nåja) är att folk går in och sätter sig i stillhet.

Variationerna är stora, skriver han. Hälsningen kan ske före eller efter att man gått in i kyrkan, med ett handslag eller en liten nick.

Hm. Jag har aldrig sett någon hälsa inne i själva kyrkan – eller, jo. I Katarina församling. I Allhelgonakyrkan snackar och minglar folk före gudstjänst så den som är känslig för buller bör inte komma i alltför god tid till gudstjänsten, då hinner man bli vansinnigt trött i huvet…

I en frikyrka som jag besökte en gång kom folk i god tid, och minglade utanför själva kyrksalen. Sen kallade en gong-gong när det var dags att gå in till gudstjänst. Den församlingen hade byggt sig en stor vestibul utanför själva kyrksalen, en arkitektur som nog är relativt vanlig i frikyrkan men mer ovanlig i de stora lutherska folkkyrkorna.

En andakt i Svenska kyrkan, som ägde rum framme i koret där man ställt stolar i ring. Då samlades man först i vapenhuset och sade hej, såvida man inte var sen. Den lilla lekmanna-ledda andakten bärs av en grupp människor som känner varandra, verkar det.

Hagman räknar tydligen kyrkvärdar som står innanför dörrarna som ett slags ritualiserad hälsning på alla. De står väl ändå där för att dela ut agenda eller psalmbok, menar jag. Är syftet verkligen att hälsa, å hela församlingens vägnar? Man kan se det så om man vill, förstås. Det vill Hagman. Jag tycker det är lite krystat, men låt gå.

Kanske det är så, att när människorna i församlingen känner varandra, då kommer de att hälsa på varandra före gudstjänsten? men när en mer anonym grupp människor samlas, då blir det inte av? Eftersom gudstjänsten för Patrik Hagman egentligen bara kan firas i en församling där man ur någon aspekt hör hemma, förstår jag att det här med hälsningen blir centralt och viktigt.

I vissa fall kan det kanske vara så att kyrkobesökare hälsar varandra, de som de känner igen, med en nick inne i kyrkolokalen. De som de känner igen är ju egentligen församlingen. Vi tillfällingar hör inte dit. Inte egentligen. (Mer än ”tillfälling” har jag hittills inte blivit, på något ställe.)

De enda gudstjänster i Svenska kyrkan då jag varit med om att folk samlats utanför själva kyrkan, var begravningar – hm, kanske också en vigsel? Minns inte riktigt. Var det så folk gjorde förr även till vanliga gudstjänster, samlades utanför kyrkan innan man gick in? Ingen aning. Kanske man ännu gör så, på sina håll? Kanske man gör så i Finland?

Kanske det är så man gör på gudstjänster då man samlas, som inte kommer samman varje söndag? Som bröllop dop och begravningar, och förr ute i obygden uppe i norr, på de stora kyrkhelgerna då man reste långt för att ta sig till kyrkan (medan husfar på vanliga söndagar höll i andakterna hemma)?

Tänk om detta med att inte hälsa på varandra före gudstjänsten, utan gå in i stillhet, är sådär 1800-talsmässigt? Något folk började med sedan kristendomen blivit tryggt överandlig och individualistisk, inriktad på den enskilda personens frälsning.

Det är en viss oreda på ordningen i mitt bloggande av Patrik Hagmans Om sann gemenskap. Jag skulle ju ta lite annat före det här… nu blev det inte så. Nåja.

Den här texten förklarar nog inte riktigt sitt sammanhang. Det blir tydligare när jag betat av övriga delar av Hagmans genomgång av liturgin, tror jag.

Kommentera

