Hela världens församlingsherde

Jag gillar att Franciskus gör sånt här. Mitt i en predikan eller tal, eller vad det ska klassas som att påven håller på en sån där allmän audiens på Petersplatsen, lär påven ut ett sätt att be. Basalt och enkelt, utifrån vad han själv gör. Det är inget som man borde behöva en påve för, kan man tycka. Just därför är det liksom en grej, att han gör det.

På kvällen, innan jag går och lägger mig, ber jag denna korta bön: ”Herre, vill du, så kan du göra mig ren.” Och jag ber fem Fader vår, ett för var och ett av Jesu sår, för Jesus har renat oss med sina sår. Om jag kan göra det så kan du också, hemma hos dig, och säga: ”Herre, vill du, så kan du göra mig ren!” och tänka på Jesu sår och säga ett Fader vår för vart och ett av dem. Jesus hör oss alltid.

Man får liksom impulsen att testa.

Hela världens församlingsherde, var det någon som kallade Franciskus. Det ligger nånting i det.

Nä, jag tror inte jag kommer att tillämpa det här konceptet. Det där med att be flera stycken av samma bön i rad, det känns liksom väldigt avigt. Katolikerna är ju vana konceptet från sin rosenkrans, men som ”vanlig svensk” ställer man sig lite frågande. Fem stycken av samma? Hur minns man hur många man gjort? Tappar man inte bort sig mitt i, när man börjar tänka på annat?

Påve Franciskus sitter i sin vita stol och talar. Manuskript i handen, handen höjd i en gest - han pekar ut vart och ett av de fem såren i luften framför sig.

…fem Fader vår – ett för vart och ett av Jesu sår…

Man ska väl tänka på ett sår i taget, då. Ena handen, andra handen, ena foten, andra foten, lans-såret i sidan. Ska man koncentrera sig på det, istället för på själva orden i bönen? Blir inte det lite splittrat? Det här är ett väldigt katolskt sätt att be.

Å andra sidan kan jag inte påstå att jag är mer bekant med protestantiska eller lutherska sätt. Inte egentligen.

”Herre, vill du, så kan du göra mig ren.” Det är vad den spetälske säger till Jesus. Den spetälske, har Franciskus precis förklarat, ansågs som heltigenom oren. Man antog att spetälskan kom från Gud, att den var Guds vilja. Den spetälske fick inte vara med i templet, inte leva i gemenskap med vare sig Gud eller människor.

Franciskus väljer i sin kvällsbön att sätta sig själv i den spetälskes position. Det låter drastiskt – och är det väl också. Samtidigt är det väl nåt sånt där ignatianskt. Sånt här tillhör deras metod, los jesuitas.

Han ska ju be sin examen på kvällen också, jesuiten Bergoglio. En genomgång av dagen. Och så det här. Jag undrar hur många bönerutiner han egentligen har.

Påven är som vanligt ganska uppfordrande, på ett sätt. Inte insmickrande alls. ”Jag kan, då kan du också.” Bara att sätta igång, mao. Och det är ju faktiskt något ganska lätt han föreslår.

Det är så ohyggligt förtroendeingivande. Man litar fullständigt på att han vet vad han pratar om.

I ett av avsnitten om Läsarpodden, det om Rowan Williams bok ”Vara kristen”, säger Joel Halldorf att han så ytterligt sällan hört undervisning om hur man ska be. Det ska liksom komma av sig självt – och ja, så är det väl i frikyrkokulturen. Men inte hör man heller svenskkyrkliga präster prata som Bergoglio gör här: ge sådan enkel, basal undervisning om att be. Och det är klart att man inte måste följa recept. Man måste inte alls följa Franciskus’ råd här – men det är ju inte heller vad han säger. Han bara målar upp en modell, säger: Så här gör jag. Jag kan. Du kan också.

Om jag vill lära mig sånt där ignatianskt krafs. Då vet jag vilka jag ska uppsöka: den där Bergoglios ordensbröder. Det anordnas diverse retreater, ibland kombinerat med resor i Ignatius Loyolas fotspår och sånt, men också enklare kurser som inte alls är dyra. Helt inom räckhåll. Om jag vill. Man behöver inte bli katolik för det. Absolut inte. Det finns såväl SvK-präster som frikyrkopastorer som gått och lärt sig såna där ignatianska övningar.

Det kan nog stämma som många säger: att påve Franciskus har större inverkan och påverkan på oss utanför Katolska kyrkan, än på genomsnittskatoliken. Att en ”Franciskus-effekt”, om någon sådan finns, ska sökas mer hos oss än hos dem.

Han har något, den där Bergoglio.

 

Länkar

Relevant avsnitt i Lukas evangelium.
http://www.bibeln.se/las/2k/luk#q=Luk+5%3A12-16

Engelsk översättning av hela talet/predikan (”address” brukar det väl kallas heta på engelska, det som påven håller vid såna här tillfällen. Hur det nu ska översättas till svenska?)
https://w2.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2016/documents/papa-francesco_20160622_udienza-generale.html

Läsarpodden om Rowan Williams’ Vara kristen.
http://tv.dagen.se/del-7-vara-kristen-av-rowan-williams

Kommentera

