Den gamla katolska mässans två parallella spår

Prästen stod där framme och mässade, och hade en korgosse som svarade honom medan församlingen satt försjunkna i bönböcker eller till och med bad rosenkransen. Det var som två parallella spår, ska den avgående påve Benedikt XVI ha sagt om mässan före Andra vatikankonciliet.

Det här är alltså den Benedikt som lyfte upp den gamla mässan på dagordningen igen, som ett legitimt alternativ. Fascinerande, att han beskrev den så.

Påståendet kommer ur ett radioprogram, ett gammalt avsnitt av ”Teologiska rummet” där tre katoliker med stor entusiasm diskuterar Andra vatikankonciliet.

Jag tänker att de som idag besöker den katolska mässan på latin, i den pre-konciliära formen, den som idag benämnes ”mässans extraordinära form”. De funkar nog inte som folk gjorde då. Av diverse diskussionsforum att döma sitter folk idag och följer med i tvåspråkiga missaler, som tolkar latinet åt dem… åsikten att man ska kunna följa med i vad som händer verkar även latinmässeentusiasterna ha lagt sig till med. Dessutom torde de vara upplärda på den moderna mässan på folkspråk, och har lärt sig alla momentens innebörd där. Det blir inte riktigt samma sak.

Den ortodoxa mässan besöker man nog inte i tanken att man intellektuellt ska förstå allting. Förmodligen var det ungefär så som många mässbesökare fungerade på den gamla latinska mässans tid. Kan man säga att genom den moderna mässan har katolikerna närmat sig protestanterna? Ja, förmodligen.

Det var den ena, riktigt intressanta jag fick mig till livs genom programmet. Det andra handlar om den katolska historien under 1900-talets början.

När Katolska kyrkan förklarade krig mot vad den själv döpte till ”modernismen” skapade den en kris inom sig själv, säger Madeleine Fredell. Fienden fanns i kyrkans mitt, och modernismen inom själva kyrkan måste bekämpas. I början av 1900-talet satt inte människorna i Vatikanen kvar tills de blev gamla: de rensades ut. Det låter som en fruktansvärt nojig period, nästan som en militärdiktatur minus själva det militaristiska. Låter intressant, och galet. Undras om det finns något rimligt lättläst om den, någonstans.

Det finns alltid flera sätt att skildra en historisk period. Undras hur man beskriver Katolska kyrkans 1800-tal, om man inte är lika kritisk mot det som Madeleine Fredell är.

 

Länkar

Radioprogrammet
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/179055?programid=3109

Jeffrey von Arx i America om Katolska kyrkans långa 1800-tal, betraktad som ett post-traumatiskt stressyndrom
http://americamagazine.org/issue/post-traumatic-church
och Rebellas funderingar kring den artikeln
https://rebellasandra.wordpress.com/2015/06/04/forsta-vatikankonciliet-och-katolicismens-langa-artonhundratal-ett-post-traumatiskt-stressyndrom/

Artikel i National Catholic Reporter som egentligen handlar om den backlash som drabbade Katolska kyrkan från slutet på 1970-talet. Mitt i allihop berättas om en negativ följd av förändringarna efter Andra vatikankonciliet, för åtminstone vissa ordenssystrar. När de lade av ordensdräkterna och började gå i vanliga kläder försvann omkring en tredjedel av kvinnorna ut ur orden. De hade skäl att trivas i sina ordensdräkter, säger en av ordenssystrarna som var med. Den gav en viss status och pondus. Prästen har kvar sin pondus även om han går i jeans, men ordenssystern i långbrallor och tröja förlorade sin. Dessutom blev systern i ordensdräkten mer könsneutral, uppfattades som mindre kvinna – vilket ibland, i vårt samhälle, kan vara skönt.
http://ncronline.org/news/people/despite-vatican-ii-my-clergy-professors-werent-allowed-say

 

Tillägg 17/7

Här fanns lite om de vatikanska intrigerna i början av 1900-talet, i artikeln Faith, Reason and the Modernists.
http://www.thinkingfaith.org/articles/20090820_1.htm

Annonser

2 thoughts on “Den gamla katolska mässans två parallella spår

    • Undras hur stor del av församlingen som satt med sådana tvåspråkiga missalen, eller kikade i dem hemma. Min uppfattning om katolicismen är att man alltid haft en stor förståelse för att människor befinner sig på väldigt olika nivå och har olika behov – mao tolererade man dem som satt i bänken och bad rosenkransen, utan att bry sig så mycket om de olika bönerna som prästen bad, men hade också missalen att erbjuda de som ville hänga med.

      Den nya mässan är isåf mera likriktad: alla ska vara med, typ.

      Missalet från -34 är väl då en smula utdaterat, även för traddis-mässor.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s