Den påvliga långrocken

Den långa vita rocken är ett påvligt ytterplagg som jag trodde att kanske Johannes XXIII införde. Ack, så fel jag hade.

Nedan den allra första filminspelningen med en påve: Leo XIII, filmad 1896. Han har samma vita långa rock, redan på artonhundratalet.

Det slår mig att rocken kanske faktiskt är en ganska typisk artonhundratalsmundering – för visst var det då som kungarna på allvar slutade springa omkring i hermelinbrämat, och ikläda sig kostymer höga hattar och dubbelknäppta rockar? De sistnämnda var vanligen svarta, förstås, och nådde herrarna en bit nedanför knäna. Påvens är vit och hellång. Annars är det samma idé.

Sista halvan av filmen finns ljud – givetvis inte ursprungligen sammanhörande med filmen, för ljudfilm kom senare. Leo XIII sjöng in ”Ave Maria” på någon typ av vaxrulle 1903.

Påven uttalar en välsignelse mot kameran. Orden hör jag inte, men jag ser gesten som hör till. Vad blir resultatet av det, undrar man? Får alla som tittar på denna film ta emot påve Leos välsignelse – även jag, som tittar på den många många år efter att påven dött? Vad betyder det, egentligen? Om det funkar även via film, blir jag i så fall mer välsignad om jag tittar på den många gånger?

 

Länkar

Jag har inga kul sådana denna gång, utöver filmen. Men jag kan ju ta och länka till det tidigare blogginlägg där jag gissade att Johannes XXIII var den skyldige till långrocken, mest bara för att droppa en pingback där.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/06/20/om-paven-har-en-lustig-mossa-vilken-da/

Kommentera

