Om påven har en lustig mössa – vilken då?

Frasen ”har påven en lustig mössa?” används för att beteckna en självklarhet, som ”skiter björnar i skogen.” Men hallå. Vilken är den där lustiga påvemössan? Är jag den enda som inte förstår det?

På engelska heter det att påven har en ”funny hat”. För säkerhets skull tittar vi på både hattar och mössor.

Påven har en liten vit kalott. Det är kanske ingen helt vanlig huvudbonad, men är inte heller något extremt exceptionellt; exempelvis liknar den såna där kalotter som fromma judar bär. Kalotten heter zucchetto, och bärs av alla katolska biskopar. Anglikanska biskopar har också en sån liten hätta, fast i något annorlunda modell.

zucchetto

Påven har en biskopsmössa, en mitra. En sån har dock även alla Svenska kyrkans biskopar, så genomsnittlig svensk bör inte tycka att den är sådär vansinnigt lustig – eller?

Mitra

Franciskus företrädare Benedikt grävde djupare i de historiska påvegarderoberna och hittade ett och annat som inte använts på länge. Såvitt jag vet använde han två äldre påvliga huvudbonader. Den första är en bredbrättad hatt i påvliga färger, cappello romano.

I vissa länder är den här bredbrättade hatten rätt vanlig prästklädsel, fast då förstås i svart. I stekande sol kan jag förstå att den är praktisk... men när Benedikt dammade av dem hade nog ingen påve burit en sådan sen Johannes XXIII.

I vissa länder är den här bredbrättade hatten rätt vanlig prästklädsel, fast då förstås i svart. I stekande sol kan jag förstå att den är praktisk… men när Benedikt dammade av den hade nog ingen påve burit en sådan sen Johannes XXIII.

Johannes XXIII i cappello romano. Men se, den där dubbelknäppta vita rocken fanns redan på hans tid! Jo det är klart, påvar har väl alltid behövt ytterplagg, men den ser så modern ut. Jag kan väl tänka mig att JXXIII var den som införde den. Jag känner inte till att den har något särskilt namn.

Johannes XXIII i cappello romano. Men se, den där dubbelknäppta vita rocken fanns redan på hans tid! Jo det är klart, påvar har väl alltid behövt ytterplagg, men den ser så modern ut. Jag kan väl tänka mig att JXXIII var den som införde den. Jag känner inte till att den har något särskilt namn. Vad hade påvarna före dess, månntro. Jag gissar att det mest var pälsbrämade röda mantlar, typ slängkappe-variant.

Den andra urmodiga påvehuvudbonaden är en pälsfodrad huva, camauro, som helt allvarligt missklädde den stackars Benedikt något enormt. Jag förstår inte att ingen i hans omgivning avrådde. Jag förstår över huvud taget inte vitsen med den. Förr i världen kunde den nog vara skön att ha i påvepalatset på vintern, men numera har de väl ändå vettig värmeanläggning…?

Gammal tradition, javisst. Men camauron blev inte snyggare på Benedikt för det.

Gammal tradition, javisst. Camauron blev dock inte snyggare på Benedikt för det.

Johannes XXIII bar ibland camauro offentligt. När kroppen togs fram till saligförklaringen (eller om det var efter helgonförklaringen) klädde man den i en sån. Johannes XXIII kropp är förvisso balsamerad men ansiktet är alls inte så här välbehållet. Över det har man lagt vax, så det ska se snyggare ut.

Johannes XXIII bar ibland camauro offentligt. När kroppen togs fram till saligförklaringen (eller om det var efter helgonförklaringen) klädde man den i en sån. Johannes XXIII kropp är förvisso balsamerad men ansiktet är alls inte så här välbehållet. Man har lagt vax över, så det ska se snyggare ut.

Det här är alla påvliga huvudbonader som jag kan komma på. De två sistnämnda är i modern tid kuriosa. Jag kan köpa att camauron är en ”lustig mössa”, men eftersom den knappt längre används är det omöjligen detta som uttrycket syftar på.

Påvarna är nu inte de katoliker som har de lustigaste mössorna. Den allra lustigaste katolska mössan är kardinalshatten, eller okej, var. Galeron används inte längre, men den är fortfarande en biskopssymbol som finns med på alla biskopars vapensköldar. De vanliga biskoparna har dock färre tofsar än kardinalerna, och så ska biskopshatten normalt vara grön. Fast jag tror ingen vanlig biskop, alltså icke-kardinal, har burit en sådan på några hundra år. Kanske vanliga biskopar aldrig burit den, förresten, utan bara haft den på sin vapensköld.

Det finns inga färgbilder på kardinaler i galero. Den sortens hattar är avskaffade för länge sen. Här en okänd kardinal i någon typ av procession.

Det är ont om färgbilder på kardinaler i galero med tofsarna hängande. Den sortens hattar är avskaffade för länge sen. Här en okänd kardinal i någon typ av procession. Notera hur tofsarna är prydligt utbredda, verkligen arrangerade.

Kardinal Raymond Burke har burit galero, trots att den är officiellt avskaffad. Jag hittar tyvärr ingen bild med tofsarna hängande, han verkar ha föredragit att snurra upp tofsarna på brättet – jag skriver ”föredragit”, för han verkar inte använda galero längre. Enligt uppgift ska någon ha bett honom att tona ner grannlåten en smula, och det första som ryker bör då vara de klädesplagg som faktiskt är avskaffade.

Tofsar, spets och metervis med siden ska det vara.

Tofsar, spets och metervis med siden ska det vara.

Näst roligaste katolska hatten efter galeron är birettan. Vanliga präster får ha svart biretta, fast det är nog ganska få som skaffar en idag. Med den lilla tofsen däruppe tycker jag att birettan hade passat bättre som sotarmästarehatt – fast de kör ju med höga hattar, så det går väl inte att marknadsföra.

Okänd präst i biretta, rundkrage och kassock (prästrock).

Okänd präst i biretta, rundkrage och kassock (prästrock).

Jag förknippar biskop Anders Arborelius mer med munkkåpa än med grannlåt, men här är biskopen i sidenblank purpurfärgad biretta..

Jag förknippar biskop Anders Arborelius mer med munkkåpa än med grannlåt, men här är biskopen i sidenblank purpurfärgad biretta.

Katolicismen har alltså en god uppsättning av lustiga hattar och mössor, men eftersom påven inte bär någon av de roligaste förstår jag verkligen inte bakgrunden till det där uttrycket.

Det enda jag kan tänka mig är att det syftar på biskopsmössan, mitran. Den är inte så märkvärdig för oss svenskar, men tydligen är det mest bara katolikerna som använder mitror internationellt. Anglikanerna gjorde sig av med den på ett tidigt stadium. Sen återinförde man den igen, rätt nyligt, så engelsmän bör länge inte ha varit särskilt vana vid mitror. Jag tror att uttrycket om påvens lustiga mössa kommer från något land där man inte var van vid mitror, t.ex. från England innan deras mest högkyrkliga fick för sig att det ju var rätt synd att ha avskaffat den där biskopsmössan. De amerikanska anglikanernas, episkopalernas, biskopar kanske inte bär mitra?

Jag är visst inte ensam om att mena att det är mitran som avses. Se
http://doesthepopewearafunnyhat.com/

Hörni, svenskar som använder uttrycket om påvens lustiga mössa. Svenska kyrkans alla biskopar har precis lika lustiga mössor som påven. Vad sägs om att ändra den retoriska frågan till ”Har Antje Jackelén en lustig mössa?”

Anders Wejryd och Åke Bonnier i varsin lustig mössa, dessutom beväpnade med herdestav att kroka om halsen på motsträviga får som inte vet sitt eget bästa. Bääää!

Anders Wejryd och Åke Bonnier i varsin lustig mössa, dessutom beväpnade med herdestav att kroka om halsen på motsträviga får som inte vet sitt eget bästa. Bääää!

 

Tillägg, efter ursprunglig publicering.
Johannes Paulus II i capello romano.

Favorit i repris, alltså ursprungligen publicerad på gamla bloggen.

15 thoughts on “Om påven har en lustig mössa – vilken då?

  1. Jag har förstått det som att det är tiaran man brukar mena, och den använder ju ingen annan. Nu var Paulus VI den senaste som faktiskt vid något tillfälle (kröningen) bar den, men den finns ju kvar i kyrkans vapen.

    När det gäller camauron drog Benedict XVI på sig den någon dag när det var ovanligt kallt i Rom, helt enkelt för att han frös om öronen och det var den som fanns att välja på. Det har alltså inte med värmesystemen inne i palatset att göra. Även påvar tar sig utomhus ibland.

    Annars ligger enligt min mening västkyrkan i lä om man tittar österut, oavsett om man kollar på de katolska orientaliska traditionerna eller om man går all in och nördar ortodoxa och andra östliga mössor. Personligen gillar jag skarpt kalansowan, som används i flera traditioner. Den är… mysig :) Ger lite Gandalfkänsla nästan, tycker jag.

    Gilla

    • Påvekronan! Ja det är ju en möjlighet, om uttrycket inte är för modernt för det förstås. Även som krona betraktad är den högst originell.

      Medhåll om de östkyrkliga hattarna och mössorna av allehanda sorter. De ortodoxa mitrorna ser verkligen ut som kronor, vräkigare än de flesta påvekronor (iaf de som finns kvar). Och sen har vi denna specialvariant, anpassad för att inte ta i biltaket.

      Gilla

    • De gamla påvar som avbildats sittande i camauro bör ha burit den inomhus.

      Hm, ja. Vad ska påven ha om öronen om han fryser. Nu måste väl Benedikt ändå ha skaffat en camauro, annars hade rimligen ingen funnits till hands. Har väldigt svårt att föreställa mig Franciskus dra på en pälsfodrad sak på huvudet. Vill han inte det får han frysa? Låter inte så vettigt. Vit toppluva?

      Gilla

      • Som jag förstod det hittade BXVI den i garderoben, men Magnus vet säkert om han ser det här.

        Franciscus tror jag skulle passa bra i toppluva. Eller struthätta. Man kanske skulle sy en vit struthätta åt honom?

        Och den där koukoulion(en?) med nedfällbart kors är bra fin :)

        Gilla

      • Magnus hittade blogginlägget på gamla bloggen, när det var nytt. Så jag gissar att han hoppar över det denna gång.

        Då kommenterade han – tyvärr följde inte kommentarerna med vid flytten, men han skrev så här

        En kollega på en tidigare arbetsplats såg en bild på en svenskkyrklig biskop iklädd mitra efter en gudstjänst i en av traktens kyrkor i den lokala tidning och undrade varför biskopen bar en likadan mössa som påven. Kanske är det så att många svenskar bara sett mitra på påven och tror att det är en påvlig huvudbonad.

        Ännu mer så i länder där man inte har protestantiska biskopar med mitror, gissar jag. Så jag tror att uttrycket myntades med tanke på mitran.

        Gilla

  2. Ping: Den påvliga långrocken | Rebellas andra

  3. Ping: John Allen om ärkebiskop Bergoglio: ”Helt hopplös” (”a total dud”) | Rebellas andra

  4. Som Magdalena skriver så tyckte Benedikt att det var kallt ute och tog fram camauron. Han använde den en gång men blev överraskad vilka överdrivna slutsatser som drogs.

    Den senaste påven att krönas med tiara var, som Magdalena skrev, påven Paulus VI 1963. När Johannes Paulus I skulle installeras 1978 så avstod han från kröningen som ingick i då gällande ritualet från 1975. Johannes Paulus II avstod från att krönas i respekt för sin företrädare men sa att en framtida påve mycket väl kunde krönas med tiara. En del hoppades/befarade att Benedikt skulle krönas med tiara men det momentet fanns inte kvar när det nya ritualet för påveinstallation offentliggjordes strax efter Benedikts val. Istället tog Benedikt bort tiaran i sitt personliga påvevapen. Både Benedikt och Franciskus har däremot fått varsin tiara i gåva.

    Gilla

    • Lustigt att ni bägge – katoliker med koll – säger tiara. Normalsvensk terminologi är definitivt ”påvekrona”, hävdar jag. Nationalencyklopedin använder lite olika ord i olika artiklar. Artikeln ”tiara” handlar dock i princip om påvekronor, fast ordet på svenska lika gärna kan betyda (påkostat, exv. kungligt) diadem, för damer.

      Gilla

      • Finns nog flera fall där normalsvenskan har kvar orden som gällde på 1500-talet, medan modern katolicism istället plockar relevanta samtidsord från andra språk.Korgosse – altartjänare, är det första sånt ordpar jag kommer på, förutom påvekrona – tiara. Men det finns fler.

        Gilla

      • Korgosse användes tidigare men föll nog ur bruk när flickor tillätts ministrera.

        På 80-talet deltog min ungdomsgrupp i tävling i allmänbildning. Tiara var rätt svar på frågan vad en påvekrona heter.

        Å andra sidan visste jag inte att tiara kan ha andra betydelse

        Gilla

      • Just, ministrant brukar det heta. Vad är skillnaden mot altartjänare?

        Att påvekronan ”heter” tiara” är väl kanske ungefär som att biskopsmössan ”heter” mitra? På motsvarande sätt tror jag inte att någon som hanterar en sådan, vare sig i SvK eller RKK, brukar säga nåt annat än mitra. Men biskopsmössa heter det i dagligt tal, hos utomstående (vilka i det här fallet ironiskt nog mycket väl kan vara medlemmar i SvK. Det betyder ju ingalunda att man varken är engagerad eller har koll)

        Gilla

  5. Ping: Viralt, som di kallar’t. Om barnbiskopar och kyrkohandboksförslag | Rebellas andra

Kommentera

