Jympa i kyrkan?

Yoga, i de former som utövas här i Sverige, är med något undantag rena motionsformer. Det är nästan alla överens om. Enstaka personer i frikyrkan – eller kanske snarare enstaka frikyrkoförsamlingar plus enstaka människor i andra församlingar – håller inte med, och tror att yoga kan leda till demonbesättning och annat otrevligt. Jag tycker det är strunt, men vad gäller yoga och kyrkor finns en sak som jag inte förstår.

Jag utgår från att de församlingar i Svenska kyrkan som anordnar yoga betraktar det som en ren motionsform. I ytterst få fall ser man något andligt i yogan, utöver att man inte ska bli ”överandlig” och glömma bort kroppen. Tror jag.

Jag kan ställa mig lite skeptisk till att kyrkan ska arrangera fysisk träning. Det finns så mycket andra föreningar som gör det. Just yogan huserar normalt inte i det föreningsdrivna folkrörelsesverige som gör normalt idrottande tämligen överkomligt, utan snarare i den ofta rätt dyra sväng av hälsogrejer som av tydligare eller otydligare skäl vistas i utkanten av New Age-rörelsen. Yoga är utmärkt fysisk träning, det är inte det. Jag har yogat själv, och borde väl börja om för muskelkorsettens skull… det finns bara så mycket annat som är roligare, inklusive att slappa på min soffa med datorn på magen och komponera blogginlägg.

Men OK, kyrkan väljer att arrangera yoga. Eller rättare sagt, vissa församlingar gör. Tja, det är väl okej, antar jag, och inte märkligare än att åtminstone en frikyrkoförsamling anordnar kurser i snickeri.

Men varför tar en del församlingar in det i själva kyrkolokalen?

Jymping á la Lanefelt eller Jane Fonda i själva kyrkorummet. Är det en god idé?

Vad med styrketräning med hantlar?

Träna kullerbyttor och hjulning i mittgången? RSG, rytmisk sportgymnastik, med tunnband och bollar?

Jag tycker det vore vanvördigt.

Jag finner yoga inne i kyrkorummet precis lika vanvördigt.

En del människor tycker inte det. Okej. Man kan ha olika inställning till kyrkorummet. Inom Svenska kyrkan återfinns vitt skilda åsikter i frågan. Större respekt för själva rummet är väl mer högkyrkligt, för att nu generalisera en smula.

De som inte själva har något problem med renodlad fysisk träning inne i själva kyrkorummet. Varför kan de inte tänka sig att ta hänsyn till de som har det? och förpassa yoga med mera till församlingshem eller liknande?

Att använda kyrkolokalen till fysisk träning, och till annat den inte är avsedd för, är exkluderande för den grupp som blir lite illa berörd av det. Om det nu är så viktigt med ett inkluderande språk – hur kan detta vara irrelevant?

Eller ser man faktiskt yogan som något andligt, och menar att det är just därför den hör hemma i kyrkorummet? Där tycker i så fall många att det blir svårt. Och jag förstår dem.

Yoga inne i kyrkorummet exkluderar.

Jag har strukit bort en församling från möjliga ställen bland annat på grund av yogans placering inne i själva kyrkolokalen. Jag är förmodligen inte ensam om det.

 

Länkar

Alma-Lena går igenom den aktuella yoga-debatten, och kommer själv med ett mycket gott debattinlägg i frågan.
http://barockbloggen.blogspot.se/2016/06/samband.html

5 thoughts on “Jympa i kyrkan?

  1. Helt rätt, kyrkan ska vara ett heligt rum, inget svettigt gympa-pass. Var sak på sin plats. Och som du skriver så slänger man ju ut en massa folk ur kyrkan, kanske oss som är verkligt trogna. Varifrån kom den konstiga idén? Om de tycker yoga är andligt är det inte alls kyrkans uppgift att anordna det eftersom den andligheten inte är kristen, om de inte tycker det är andligt kan de placera yogan på lämplig plats, kyrkan är olämplig plats.

    Jag antar att frikyrkoförsamlingen inte snickrade i gudstjänstlokalen. Annars bör de också tänka över saken anser jag.

    Tack för berömmet och länken!

    Gilla

    • Snickeriet ligger i källaren, tillsammans med en vävstuga tror jag.

      Yoga är sällan konditionsträning, mer muskelstyrka. Det kan bli svettigt men sällan direkt flåsigt. Men är det frånvaro av flås som gör att folk tycker det passar i kyrkorummet? Jag tror att yoga, chi gong och tai chi hamnar i liksom ett mellanläge. Lite lite andligt, vilket motiverar kyrkorummet, men ändå inte… helt ologiskt.

      Alltså, jag tror det mesta kan användas i andligt syfte. Även ridning. Men därav följer inte att ridning passar i kyrkan.

      Svenska kyrkan är numera verkligen blind för sånt som får folk att ta illa upp. Hur har det blivit så här? Den enda inställning som funkar är om man tolererar allt. De som inte kan se det så får problem.

      Gilla

      • Jo, yoga eller qi gong är inte flåsigt och hoppigt, men som du säger, ridning är stiligt men inte i kyrkan. Heliga rum ska vara rum för alla och med dessa inslag stänger man ute sina kärntrupper. Kyrkan har varit en plats där alla kan mötas. Man vet vad som väntar i en kyrka. Man kan ju låta SvK-ledningen fundera över om de verkligen inbillar sig att kyrkan inte har något eget innehåll att fylla kyrkan med?

        Vill man rida eller träna går man till annan plats. Snickrar och väver gör man i annan lokal än där man har gudstjänst. Även sekulära svenskar vill ha högtidlighet i kyrkan, därför döper de sina barn där och gifter sig i kyrkan.

        Jag tror SvKs desperata försök att inkludera exkluderar nästan alla.

        Gilla

  2. Svenska kyrkan funderar allmänt på hur man bättre kan utnyttja sina lokaler, för de är dyra och de ytor som behövs har krympt. Man funderar också, uppenbarligen, på vilka sorters lokaler man eg. behöver. Det måste vara ganska besvärligt att ha en så gammal ”huspark” (jfr maskinpark) att jobba med. Moderna kyrkor har exv gärna alla församlingens lokaler i samma hus – mycket mer praktiskt. I de äldre kyrkorna försöker man numera ibland åstadkomma något liknande.

    Inne i kyrkorna inreds numera gärna ett lekhörn för barn – en god tanke, för att kunna sysselsätta rastlösa små under gudstjänsten, men rimligen mycket bättre med en vägg emellan. Jag har också sett fikabord längst bak i en 1800-talskyrka, och hade mycket mycket svårt för det. Varför man inte istället traskade iväg till församlingshemmet vet jag inte. Bägge dessa saker kan kritiseras men jag tror att alla ändå kan sympatisera med och respektera syftet, även om man ogillar utformningen. Men yoga inne i kyrkan – det är ett antal hack bort på skalan.

    Någon kyrka som blev för stor byggdes om, så kyrkorummet krymptes och församlingshem, prästens kontor mm flyttade in i kyrkans bakre del. Det kan mycket väl vara en modell för framtiden. Prioriterar någon församling då en ”träningssal” så låt gå. Men jag tror inte det i allmänhet uppfattas som särskilt centralt. Det är väl ungefär som frikyrkans snickeri.

    Liked by 1 person

Kommentera

