Dynamisk bloggrulle på WordPress-blogg

Whoho, jag har lyckats skapa den där fina Blogspot-funktionen i WordPress. En dynamisk bloggrulle, där alla bloggars senaste inlägg visas. Varför WordPress inte har den inbyggd är obegripligt, men man kan få till det genom lite trixande… nåja. Den har sina skavanker och brister, men dock. Den som inte vet det är för Blogspot-funktion jag syftar på kan studera exv. bloggen ”Kyrkliga ting”.
http://kyrkligating.blogspot.se/

Inbyggt i WordPress finns att man kan lista det senaste från en blogg. Eller från många. Men inte ordna dem så att det senaste uppdaterade finns överst. Resultatet kan studeras t.ex. på Leopold Holtters blogg.
https://holtter.wordpress.com/

Genom lite trixande kan man få till det nästan som på Blogspot. Men bara nästan. Om du inte sett vad jag åstadkommit, gå till bloggens framsida.

Min dynamiska bloggrulle har ett par nackdelar, jämfört med originalet. Eftersom alla nya inlägg listas, inte bara ett från respektive blogg, kommer de bloggar som uppdaterades för mer än något dygn sedan inte att synas i bloggrullen. Det tycker jag är lite synd, men mer förvirrande är nog att jag kan visa författaren till respektive blogginlägg – men inte vilken blogg de skriver på. Riktigt konstigt blir detta när många författare skriver på samma blogg, exv. Läsarna eller engelska Religion Dispatches. Inte vet man, bara för att man ser författarnamnet, vilken blogg som avses. Det finns också lustigheter som att det ibland inte är den egentliga författaren som är angiven, utan den som laddat upp materialet på sajten. NCR’s tecknade serie om påven Franciskus skrivs och tecknas förvisso inte av Mick Forgey, utan av Pat Marrin. Och bloggar på blogg.se visar alls inte författarnamn.

Min lösning är också behäftad med en bugg, som i teorin kanske går att rätta till men jag har inte lyckats: vissa blogginlägg rabblas upp två gånger. Det ser lite illa ut, men går egentligen inte ut över funktionen på något avgörande vis. Det verkar vara WordPress-bloggar som dubbleras. I teorin ska jag kunna komma åt det genom filter i RSS-läsaren, men jag har inte lyckats.

Ett litet plus har jag över Blogspot-versionen. En enda. Vid mouse-over visas början på texten. Det händer att jag använder det för att avgöra om jag vill läsa eller inte.

Jag hittade en blogg som berättade för mig hur jag skulle göra. Det hela går ut på att skapa den feed man vill visa, genom att kombinera feeds i en RSS-läsare, och sen låta en WordPress-widget visa resultatet på bloggen.

Sättet att komma ifrån den där dubblerings-bugggen vore förmodligen att byta till en annan RSS-läsare. Tyvärr har jag inget förslag på vilken. Den måste kunna dela en mapp med ett RSS-flöde öppet, och det verkar de flesta gratis-RSS-läsare inte vilja göra.

 

Länkar

Blogginlägget som förklarar hur man gör. De detaljerade instruktionerna stämmer inte riktigt för RSS-läsaren Inoreader har designat om, efter att texten blev skriven, men har man använt en RSS-läsare förut är det inte svårt.
http://garydenness.co.uk/2014/03/14/dynamic-blogroll-for-wordpress/

Kommentera

