Om förlåtelse

I kommentarsfältet till Niclaz Erlingmarks maratonlånga text ”Ulf Ekman är inte ensam” på Aletheia utspelas just nu ett jätteintressant samtal kring förlåtelse. Det började med en kommentar av Bo Krister Ljungberg, sedan lägger sig flera i samtalet inkl. Niclaz Erlingmark själv. Aletheia är en sajt med för- och nackdelar, men här lockar Erlingmark verkligen fram dess allra bästa sidor.

Vad är egentligen förlåtelse? Kan man förlåta en människa som inte ångrar sig? Kan man förlåta ”ensidigt”, helt utan den andres medverkan?

Ganska nyligt hörde jag en definition på förlåtelse som jag tyckte var bra. Det är Patrik Hagman som snott den av Dag Hammarskjöld, och han säger ungefär så här. Det är ju ur någon bok av Hammarskjöld och Hagman citerar inte ordagrant så jag avstår från citattaggar, men ungefär så här: Den som förlåter av kärlek, går med på att dela den onda konsekvensen av handlingen.

Om inte länken leder till rätt tidpunkt är det precis på slutet av filmen, de sista tio minuterna.

Hagman går sen över till att tillämpa detta på vad det betyder när Gud förlåter människor. Man behöver inte ha någon ekonomisk eller juridisk modell, där förlåtelse betyder att man får ett (rättmätigt) straff efterskänkt, eller inte behöver betala en skuld man har dragit på sig. Nej, Gud förlåter genom att han går med på att vara med och ta konsekvensen av de onda saker som människorna gjort.

Den var inte dum.

 

Länkar

http://aletheia.se/2016/05/23/ulf-ekman-ar-inte-ensam/

Annonser

5 thoughts on “Om förlåtelse

  1. Hagman/Hammarskjöld kompletterar väl det som kom fram i en kommentar efter den lång, men intressanta, texten (annars hade jag inte läst klart): ”Här tror jag de förfördelade, drabbade, ‘offren’, upplever det största sveket: att man med hänvisning till påbudet om att förlåta skall inkludera den obotfärdige i försonad gemenskap.
    Vi som drabbats bör absolut förlåta, för vår egen skull inte minst, men detta innefattar inte försoning med förövaren, överträdaren.
    Det är inte den drabbade som skall försona sig med förövaren, utan förövaren som skall försona sig med den drabbade genom att göra bättring och ställa till rätta så långt möjligt (och möjligheterna är stora).
    Har man detta klart för sig blir förlåtelse inte en utrullad röd matta för nya övergrepp — och förtroende för förövaren behöver man alls aldrig känna mer; det är en tidsfråga och kan komma, men ‘offret’ behöver inte känna tvång.
    I pajasteologin uttrycks det ofta så, som att detta att offret (tvingar sig till att) ha gemenskap med förövaren och känna förtroende för denna/e skulle vara någon sorts tecken på att man förlåtit (ja, glömma skall man också; men inte ens Gud får hjärninfarkt när Han förlåter, så det menas inte så som det ofta framställs).”

    Efter denna läsning är jag övertygad om att Ulf Ekman har en personlighetsstörning, mer än någonsin tidigare. Och att förlåtelse måste börja i rätt ända. Den som har blivit skadad ska inte förlåta innan den som orsakat skadad bett om förlåtelse och kommit till insikt. Det gillar jag med laestadianimsen att bot hör till förlåtelsen. Kan man göra något för att hjälpa den man åsamkat skada gör man det. Ofta i form av pengar. Att den snorrike Ulf Ekman inte ens kan tänka sig att starta en fond för människor som skadats av hans framfart visar ju att han inget förstår om förlåtelse, bot och bättring. Han bara kräver att folsk ska förlåta, folsk om han aldrig bett om förlåtelse från. Men med hans personlighetsstörning är det bara helt förväntat. Konstigt att så många alltid faller för charmiga psykopater. Vad gör oss så benägna att lita på den uppenbart opåltilige medan rejält folk ifrågasätts?

    Gilla

  2. Den långa inspelning om sin barndom som Erlingmark önskade att UE velat ta del av finns exv här

    eller här
    http://www.erlingmark.com/prat/odabf_nme_fullversion.mp3

    Textversion:
    http://docplayer.se/5140121-Om-djavulen-anda-blev-fralst.html#show_full_text

    Lite extramaterial:
    http://www.erlingmark.com/prat/

    Det där med den inbyggda lögnen känner jag igen från Peter Hallströms berättelse.

    Jag börjar undra om det är sant, det där som brukat sägas till Livets ords försvar att Livets ord är bara det nya Pingst. ”Bara.” Tänk om LO i väsentliga delar helt enkelt är karismatisk kristendom tagen till sin extrem, medan det mesta av det som är skadligt faktiskt fanns redan i Pingst? Inte då själva ”prosperity gospel” (framgångs- eller egoteologi eller vad man då vill kalla det) som istället smugit sig in i delar av Pingst via Ekman.

    Peter Hallströms ”Brev från en förlorad son”, demoversionen.

    Gilla

  3. ”Någon bok av Hammarskjöld”, förresten. Det finns väl bara en, ”Vägmärken”, sammanställd ur hans efterlämnade anteckningar. Något man ska läsa någon gång, antar jag.

    Gilla

  4. LO är väl en pingstkarsimatisk rörelse även om alla inte var pingstvänner från början. Roten till överdrifterna och förtrycket finns absolut i frikyrkan, speciellt pingst eftersom man där kan komma med ”profetiskt” tal för att förtrycka andra. Men samma rötter finns ju i vilken grupp människor som helst, speciellt likt är det gängbildningen av skolans värstingar. De som inte passar in och skapar en egen subkultur med omvända statusförhållanden.

    Dessa gäng är sällan goda miljöer för barn men i allmänhet finns motviktsvuxna omkring barnet. Även inom ”normala” pingst, fanns motvikter det var inte alls lika tydligt att man demoniserade den som var tveksam eller prövade profetiskt tal. Det var något eget med LO som inte var likadant i Pingst utan snarare likt alla andra sekter (tex Korpela-rörelsen som blev så galen så den nästan är helt utdöd numera) och kriminella gäng som funnits, mest liknar det väl SS sätt att organisera fram fruktan i gruppen.

    Samtidigt är jag inte bara upprörd över LOs lärare utan också den där galne fotbollstränaren som behandlade barnet Niklaz illa pga att han gick på LOs skola. Hur kan det finnas så grymma vuxna kring barn?

    Det värsta med LOs lärare är ju att de tar Gud till intäkt för sina övergrepp, det gjorde inte tränaren och det gick väl att överleva hans elakheter bättre av den orsaken. Gud kommer man ju aldrig undan och i detta fall, demonerna. Hur kan man göra demonerna så stora? Det jag alltid funderat över med LO och alla deras sjuka videor som de skickade ut i landet, är deras satanism. De skiljer sig bara marginellt från Satans-dyrkare. Allt fokus var på demonerna. Det var inget ovanligt att de timslånga predikningarna på VHS till ca 75% bestod av undervisning om demoner, tilltal till demoner och olika besvärjelser mot demoner. Det liknar inte PIngst , det liknar Voodoo, egentligen på alla sätt. Även inom den kulturen har vissa självutnämnda medier oinskränkt makt över andra. Inte konstigt att egoteologin blivit så populär i de kulturkretsar där voodoo har sina rötter. Man är van vid häxor, demoner och speciellt utvalda andliga ledare man bör frukta och blidka med gåvor.

    Efter detta sommarprogram är jag ännu mer övertygad om att Ulf Ekman är personlighetsstörd och helt saknar förmåga att ångra sig. Det är meningslöst att försöka få honom att förstå eller be om förlåtelse, det är som att be en människa utan ben att gå. Man får nog räkna honom som funkis på det sättet.

    Gilla

    • Det kan finnas många skäl inklusive psykologiska mekanismer som förnekande. Ja, alla inblandade bör nog inse att UE inte tänker hjälpa dem att gå vidare, det får de klara själva.

      Ja, vuxna människor har gjort en del oursäktliga saker mot barn på Livets ords skola. Och andra barn har det också, förstås.

      Profetiskt tal. I en av Katitzi-böckerna berättar Katarina Taikon om hur hennes far följde med sin icke-zigenska fru in i Pingst. Hon skriver att människor i församlingen gärna hade uppenbarelser (hennes ord) som gick ut på att ”hövdingen Taikon” skulle ge dem saker. Det kanske är sant, då. Vid det här laget hade Johan Taikon förlorat alla sina pengar men det förstod ju inte folk.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s