Du mitt ursprungs skapare

När jag för länge länge sen var med och sjöng Mikis Theodorakis tonsättning av nobelpristagaren Odysseas Elytis’ Axion Esti fick vi texten hyggligt väl förklarad för oss. Vad gäller det musikaliska använder sig verket av såväl symfonisk teknik som folkmusikinstrument och folkliga sätt att sjunga – hör man grekiska framföranden av den är viss sång sådär nasal, som de flesta av oss har riktigt svårt att uppskatta.

Men en viktig inspirationskälla i Axion Esti nämndes aldrig, förklarades aldrig för oss med undantag av ett enda element. Det är den bysantinska mässan. Den ortodoxa mässan.

Vid ett tillfälle sjunger kören ”ne-ne”. Det är de stavelser som kören i mässan intoneras med, alltså när de får de toner angivna som de ska börja på. Det berättade man för oss. Det var allt.

Texten, själva diktverket Axion esti, lär flitigt använda sig av mässan. Hur intrikat eller hur löst och antytt, det vet jag inte. Påsken är i alla fall ett flitigt tema. De som förklarade det för oss sade att jo, det beror på att upproren ofta har börjat vid påsk ”för det var då som människorna var samlade, vid kyrkorna”. Det kan nog vara sant, men nog ligger symboliken med påsken djupare än så. Det ingår till och med textläsningar! men inte gjorde jag den kopplingen.

Anknyter Axion till den grekisk-ortodoxa mässan även musikaliskt? Jag vet inte. Jag skulle tro att folkmusikelementen lätt lånar sig till det, fast vi som inte kan den grekiska kyrkomusiken inte förstår det. Kyrkomusiken använder inte så ”smutsiga” folkmusikinstrument som bouzokin, förstås, men jag skulle tro att musiken använder sig av samma skalor, av tonspråk som är besläktade – nå men det är en ren gissning och jag kan ha fel. Theodorakis var nog inte så förtjust i det kyrkliga. Kanske han ignorerade den kyrko-relaterade aspekten när han tonsatte.

Orkestern börjar, i kaos. Vid 2:40 kommer

Solist:
Så talade han, och havet föddes

Kör:
Ne-ne

Solist:
Och jag såg och förundrades
Och i dess inre sådde han små världar till sin avbild och likhet

Axion esti var viktigt för mig. Jag köpte en skiva efteråt – inte med oss, från den föreställningen finns ingen inspelning. Hela verket börjar med Skapelsen, går vidare över Passionerna – Lidandena – och slutar i Lovsång: Axion Esti, lovad vare – eller mer ordagrant uttryckt, Det är värdigt. Så säger man tydligen på grekiska. Jag lyssnade på den många, många gånger, särskilt när jag hade svårt att sova. Det tog sina 40 minuter – oratoriet är längre än så, men delar var bortklippta för att rymmas på en vinylskiva. När slutet av skivan kom hade jag bearbetat mig igenom något och landat i slutet, var lugn och kunde sova.

Jag tror inte att någon skulle kalla Axion Esti för ett kristet eller ett religiöst verk. Den tydligaste egenskapen hos Axion esti är kanske hur patriotiskt, hur nationalistiskt det är. Själva frasen ”Axion esti”, lovad vare eller det är värdigt, ingår tydligen i gudstjänsten. Det är en lovsång till Maria… jaha. Men Odysseas Elytis valde att istället lovsjunga Grekland. Kanske man till och med ofta ser det som ett ateistiskt verk, men ändå. Elytis kan sin kristendom. På ett plan undrar jag ändå om inte han har lärt mig mer om kristendomen än någon annan.

Tänk om Axion Esti är själva skälet till att jag trots allt inte började rota i till Tao te ching, snarare än i kristendomen.

Jag borde skaffa mig ett ex av diktsamlingen.

Kärleksblodet har mig klätt
uti purpurns färg
och en sällhet aldrig nådd
svalka skänkte mig.
Jag oxiderades i människornas sunnanvind
Moder långt i fjärran – o, du min ros
som aldrig dör.

Du mitt ursprungs skapare
uti syrénens trolska doft
Du mitt ursprungs skapare
kände du uppståndelsen

Du rättfärdighetens alltid insiktsfulla sol
och du myrtenträd lovprisade
Glöm ej bort, ber jag er
glöm ej bort mitt arma land

Knapp jorden under dina fötter
för att du ingenstans ska ha att slå rot
men ständigt dras mot djupet, och vidsträckt över dig himlen
för att du själv ska kunna läsa
oändligheten

Detta: Världen, den lilla, den stora.

6 thoughts on “Du mitt ursprungs skapare

  1. Så märkligt! Diktsamlingen Axion esti av Odyssevs Elytis talade så starkt till mitt tonårsjag att jag läste just dikten ”Du mitt ursprungs skapare” högt på en ungdomssamling i pingstkyrkan, på den tiden var jag ännu inte härdad och förstod inte att pingstvänner sliter uppslitande med de gamla kyrkorna och alla sekulär kultur på ett annat sätt än jag var van vid.

    Jag visste inte att den hade en koppling till ortodox liturgi, men jag kände det. Och nu fick jag lära mig varifrån känslan kom. Tack för upplysningen!

    Gilla

  2. Till tonsättningen är texten lite ändrad, har jag förstått. Då måste man prioritera metern. Så här minns jag (med ett hål, och kanske lite hopblandning)

    En enda liten svala kan inte ge oss vår
    För att få solen åter, krävs det en kamp som är svår
    Krävs det att tusentals döda sporrar oss med sitt mod
    Krävs det att de som lever offrar av sitt blod
    (…)

    Kroppen av Maj blev rövad av häxor och mörkermän
    De grävde henne ner i en grav i havet sen
    Långt nere i en håla bunden fast hon står
    Och redan doftar mörkret och hela avgrunden vår
    Du mitt ursprungs skapare, uti syrenens trolska doft
    Du mitt ursprungs skapare, kände du uppståndelsen.

    Jag förmodar att pingstfolket var en aning skeptiska.

    Gilla

      • Hm, var är symfoniorkestern? ”En enda liten svala” är en av de sånger ur Axion man tar till som extranummer, men det här är nog som öppningsnummer. Jag hittade länken på en blogg, där stod det att det var Theodorakis första konsert hemma igen. Det kan nog stämma. Inte hela Axion utan diverse sånger, folkorkester liten kör och sångsolist.

        Gilla

    • Tack för texten, lånade samlingen på biblioteket så jag äger den inte.

      Om pingstfolket: Ja, mycket! Poesiläsning var väl inte deras grej öht och absolut inte detta.

      Gilla

  3. Ping: Syrenen, påsken och upproret | Rebellas andra

Kommentera

