Nej, påven kommer inte att pensionera sig

Så många har upprepat så många gånger att påven har sagt att han småningom kommer att gå i pension, att det tas för allmän sanning. Det är inte sant. Det har han aldrig sagt. Han har uttryckt stor uppskattning över Benedikts vishet att införa denna möjlighet, och från första början hållit dörren öppen för alla möjligheter – det kanske blir vanligt att påvar pensionerar sig, eller så blir Benedikt den ende på lång tid. Det är vad han har sagt. Mitt tips är att Franciskus sitter kvar tills han dör knall och fall, troligen av en hjärtattack. Möjligen avgår han till slut på grund av ålderdomssvaghet, men i så fall inte förrän han redan har ena benet i graven.

Har han inte sagt att han tror att han bara har några år på sig som påve? Jo, det har han, men det han syftar på är inte att han skulle pensionera sig utan att han förväntar sig inte ha många år att leva. Om någon tycker det är konstigt av påven att säga så vill jag påpeka att han är äldst av fyra syskon, men idag lever bara Jorge och yngsta systern Maria Elena. Vad som skördat syskonens liv vet jag inte, men den som begravt två yngre syskon är mycket medveten om sin egen dödlighet. Att en man som snart är 80 i den sitsen förväntar sig ha få år kvar är högst naturligt.

Skulle Franciskus klara av att sitta tyst och still som emerituspåve, som Benedikt har gjort? Fråga vilken argentinsk jesuit som helst, i den generation som upplevt Jorge Bergoglio efter att han klivit ner från posten som de argentinska jesuiternas provinsföreståndare. Lyssna sen på gapflabbet. Såvida han inte skjuter upp sin pensionering tills han verkligen inte orkar mer skulle Franciskus aldrig klara av att hålla sig i bakgrunden och försvinna in bland skuggorna. Han är inte sån, helt enkelt, och till detta kommer de reaktioner han väcker hos andra. Han har för stor grupp människor som verkligen beundrar honom vilket gör det svårt för någon annan att ta över.

Franciskus skulle bli en skitjobbig emerituspåve att ha på bakgården. För efterträdarens skull får vi hoppas att Franciskus har vett att låta bli att pensionera sig, eller åtminstone vänta tills han är så trött och sjuk att han som pensionär inte orkar åstadkomma mycket väsen.

Om Franciskus trots allt skulle pensionera sig medan han fortfarande orkar stå på benen. Vart skulle han ta vägen? Stanna kvar i Vatikanen och låsa in sig i ett kloster, som Benedikt – klarar han verkligen av det? Han skulle säkert hellre flytta hem till sitt Buenos Aires, men vart skulle han i så fall ta vägen. Flytta in på det hem för pensionerade präster där han redan hade bestämt sig för ett rum, när han istället blev vald till påve? Det går väl inte. Vem skulle ansvara för emerituspåvens säkerhet, och hålla beundrarskarorna på rimligt avstånd.

Jag tror att Franciskus föreställer sig att han ska arbeta tills han stupar. Min bästa gissning är att det blir precis så.

Länkar

har jag inga, för det här är en jättegammal tanke. Ett blogginlägg jag kunnat skriva för mycket länge sen. Om någon undrar kring någon detalj kan jag nog leta rätt på det (tror jag).

2 thoughts on “Nej, påven kommer inte att pensionera sig

    • Haha. Nja. Det tror jag eg. inte. För att vara svensk är jag ovanligt påläst vad gäller påven, bara.

      (Har ändrat ett fel. Jag skrev att han var ”över 80” men det stämmer inte, han fyller 80 i år.)

      Gilla

Kommentera

