Tensta, hörni. Tensta.

Som feminist och kvinna är jag inte road av att annars vettiga människor plötsligt försvarar symbolhandlingar som handlar om att män och kvinnor ska separeras i det offentliga. Jag vill inte flyttas 200 år tillbaka i tiden.

När jag säger det är det säkert många som tycker att jag är fånig. Det gäller ju inte mig. Jag är etnisk svensk. Det gäller bara de andra, de där muslimerna. Och det är ju sant. En särhälsning kan för mig möjligen innebära en stunds obehag (såvida inte särhälsaren är min chef, då kommer jag att bli extremt obehaglig till mods).

Visst. Det är väl så att det inte gäller mig i så hög grad. Det gäller Tensta.

Det gäller elvaåringar i jeans som främmande män plötsligt tilltalar med ”Flicka, varför går du naken?” trots att hon bär huvudduk.

Det handlar om ungdomar som hindras från att arrangera alkoholfria tonårsdiscon eftersom extrema muslimer anser att det är synd. Notera att extremisterna inte bara vill hindra sina egna barn från att gå på discot. De hindrar att det över huvud taget arrangeras.

Det handlar om vad Nalin Pekgul kallar att införa parallella samhällen där svenskar lever i ett, och invandrare i ett annat. ”Invandrare”, förresten. Det handlar om invandrade muslimer, i andra tredje fjärde n:te led – eller åtminstone till personen byter grupp.

Är det vad ni har förstått, som inte jag omedelbart förstod? Att det bara handlar om andra kvinnors frihet, inte etniska svenskars. Och därför kan frågan enkelt och lätt ignoreras? Vet ni, det tycker faktiskt inte jag.

Svenska kyrkan och alla andra som vill stötta muslimer, som inte vill uppmuntra till islamofobi. Ni ska sluta pakter med och ha samarbeten med de moderata muslimerna istället för som nu, med könsseparatisterna. Med de mest konservativa krafterna. Det är de som blivit islams röster i Sverige. Och det måste det bli ett slut på. Islam är svårnavigerat för oss utomstående. Behöver ni förslag på icke-extrema imamer, börja med att fråga Nalin Pekgul.

 

Länkar

Vi ska bryta normer – men ni ska slippa
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22698418.ab
Nima Dervish i Aftonbladet dag.

En muslim som inte skakar hand med kvinnor signalerar ett konservativt tänkesätt; Gällande kvinnor, flickor, klädsel, barnuppfostran, samhällets sexualmoral… En uppsättning värderingar anas bortom hälsningen. Gällande privatpersoner är det egalt, men politikers mentalitet får konsekvenser för samhället. Det är vad detta handlar om.

normerna inom den egna religionen älskar SMFR. Normerna hos deras ursprungsländers majoritetsbefolkning (som lever kvar inom egna minoritetsgruppen i Sverige) vill de inte bryta. Det är bara svenska, västerländskt sekulära normer som ska ifrågasättas. 
Detta är inte normkritik, utan spridandet av egna normer i Sverige.

”Kamp mot islamofobi har blivit en industri”
http://www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/kamp-mot-islamofobi-har-blivit-en-industri/
Nalin Pekgul i Expressens ledarredaktions podcast Politiknörden, 24 oktober 2014. Spelades in i kölvattnet efter att Pekgul skapade rubriker genom att kalla Mehmet Kaplan för islamist. Pekgul pratar om utvecklingen i Tensta, om islamisters organisering i Sverige, och mycket mycket annat.

Kommentera

