Var står då jag?

Det blir en himla massa Rollins-bloggande. Mycket mycket mer än vad jag från början trodde.

Jag är inte alls hans målgrupp, egentligen. Men jag relaterar ändå till det han säger, det träffar mig. Min bild av kristen tro när jag började söka var baserad på tämligen bokstavsläsande, åtminstone kvartsfundamentalistisk kristendom. Det är mänskor med den bakgrunden som är hans egentliga målgrupp. De som är som han själv.

Dit hör inte jag. Ändå har jag jobbat mig igenom den vägen, på sätt och vis. Jag började med att fråga mig om det ändå är möjligt om kristendomen är sann, i någon mer absolut mening. Sen har jag rotat i det. Jag kom fram till att nä, det håller inte.

Sen svänger jag över totalt. Tycker att nåt slags kristen ateism vore en rätt bra variant. Typ så.

Relativt tidigt i mitt sökande letade jag rätt på en präst i Svenska kyrkan. Jag träffade henne tre gånger tror jag, nåt sånt. I efterhand förstår jag att hennes egen tro var långt ifrån den fixbild jag hade, det jag trodde att jag var på väg mot, men hon lät mig hållas. I efterhand kan jag se saker hon sade. Jag frågade – och det faktum att jag frågade, bevisar att jag hört om det redan innan, men ändå. Jag frågade: det där med Guds rike. Är det här och nu, eller efter döden? Hon svarade att bägge tolkningarna alltid har funnits.

Det svaret gjorde mig förvirrad. Därför släppte jag den tråden.

Jag står fortfarande där. Jag kan inte tänka i både och. Jag är så van vid att tänka att det metafysiska är religionens kärna. Det centrala. Det nödvändigaste.

Om det faktiskt skulle vara sant, med Jesus som bokstavligen Guds son etc. Då blir väl allt det andra sekundärt? Eller? Jesus pratade mest om hur man ska leva…

Jag står och trampar. Tramp, tramp, tramp.

Peter Rollins har något att säga, som är relevant i trampandet. Det är därför jag tuggar såpass mycket på honom. Det kommer som sagt mera.

Tramp tramp tramp tramp tramp.

 

Länkar

Joachim Elsander som var med i Göteborg snabbloggare lite om det hela, och bemöter i viss mån Stefan Swärds kritik.
https://medium.com/@elsander/göteborg-och-rollins-8cd57bc2283c

Stefan Swärd kritiserar Peter Rollins böcker, på egen blogg och i Världen idag.
http://www.stefansward.se/2016/04/17/om-peter-rollins-del-1/
http://www.stefansward.se/2016/04/20/kritisk-granskning-av-peter-rollins-som-kommer-till-sverige-i-helgen-del-2/
http://www.stefansward.se/2016/04/21/kritisk-granskning-av-peter-rollins-som-besoker-goteborg-i-helgen-del-3/
http://www.stefansward.se/2016/04/21/ledare-i-varlden-idag-om-granserna-for-tron-och-rollinsdebatten/
http://www.varldenidag.se/ledare/kristen-tro-har-bade-centrum-och-granser/Bbbpdn!t8wpaeyqioIQJBioIOLRyw/

Kommentera

