Ett par tillägg om särhälsning

Vi behöver terminologi som avspeglar verkligheten.

Det handlar inte om att inte hälsa, utan om att utföra en annan hälsningsgest. Det påpekandet är fullt korrekt.

Inte heller handlar det om inte ta i hand, utan istället buga. Det är inte bugningen istället för handskak som är problemet. Japaner bugar för alla och det är noll problem.

Problemet är ett hälsa olika på eget kön och motsatt kön. Det problemet kan vi gärna, tycker jag, benämna särhälsning.

Det har varit mycket panikreaktioner och överreaktioner.

Ja. Debatten har på många sätt varit obehaglig, och väldigt många har dragit väldigt snabba slutsatser om enskilda personer. Men låt oss bortse från det, och ändå diskutera principerna. Jag lämnar mycket därhän i denna text. Andra saker kanske är viktigare, tycker någon. Må så vara – men om vi bara får diskutera det som är allra allra viktigast ska vi nog inte diskutera något annat än flyktingfrågan och miljöförstöringen, och så brukar vi inte resonera.

Även när kvinnor särhälsar handlar det om sexualisering.

Joel Halldorfs text i Dagen innehåller bland annat följande passage.

Det sista har blivit det främsta argumentet mot honom: att han beter sig olika mot män och kvinnor anses förnedra kvinnan. Det är ett uttryck för att hon betraktas som oren (vilket inte stämmer) eller för att hon sexualiseras.

Problemet med det argumentet är att det inte tar hänsyn till att det finns kvinnor som inte tar män i hand. När två av de unga kvinnor som gjorde Halal-TV år 2008 avstod från att ta Carl Hamiltons hand var det varken ett uttryck för förakt mot eller sexualisering av Hamilton, vilket ingen heller föreslog i den debatten.

Diskussion om begreppet ”oren” ger jag mig inte in på. Jag tycker väl inte vi ska slänga oss med det utan att definiera vad vi menar – jag är övertygad om att ordet, som så ofta, används på minst tre olika sätt. Dessutom är det, precis som med kristna, svårt att ta en enda röst från en företrädare som bevis för ”hur det är” och tillämpa på alla muslimer/hela kristenheten. Med det lämnar jag orenhetsspåret därhän.

Vad gäller sexualisering tror jag att Joel Halldorf behöver fundera en gång till, på vad det betydde när Halal-TV-tjejerna inte ville skaka hand med Carl Hamilton.

Vissa muslimska män särhälsar på kvinnor. Den rituella innebörden av detta är att de inte ska bli sexuellt frestade av dem. Man kan kalla det för ”sexualisering”, om man vill, när till och med handflatan anses farlig. Det är den rituella innebörden av särhälsningen – vilket inte betyder att varje enskild person behöver uppleva det så, jämför mitt förra blogginlägg om brudöverlämning.

Innebörden av den särhälsning som vissa muslimska kvinnor använder mot män, är att den hälsande mannen förväntas på motsvarande sätt sexualisera henne eller åtminstone att det är stor risk för det. Den hälsande mannen håller sig på avstånd, istället för att komma så nära att han skulle kunna tafsa alternativt få konstiga tankar i huvudet när han kommer i kontakt med handens kvinnohud. Det är därför gesten sägs visa ”respekt”. Det är samma respekt som när en man undviker att gå ikapp och komma i närheten av en kvinna på stan, sent på natten, för att inte skrämma henne. Han håller sig på så stort avstånd att hon inte ska behöva vara rädd. Om kvinnan kunde lita på män skulle hon inte behöva skydda sig genom särhälsning.

Utöver sexualiseringsaspekten är särhälsningen ett uttryck för en ideologi och/eller teologi som säger att kvinnor och män ska hållas isär. I realiteten innebär det samma separering i manlig, offentlig sfär och kvinnlig hemmasfär som vi hade för 200 år sen. Rätt många av oss honvarelser vill inte återvända dit. För att uttrycka det rått är särhälsningen i förlängningen ett budskap att vi borde hålla oss mellan spisen och sängen, medan männen hanterar den officiella sfären. We are not amused.

Personen som utför gesten behöver inte vara sexist. (För utredning av det, se mitt föregående blogginlägg.) Innebörden av särhälsningsgesten är likförbaskat sexistisk.

Att jag inser detta betyder inte att jag kommer att spotta på en man som försöker särhälsa på mig. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera. Det beror förmodligen väldigt mycket på omständigheterna. Om jag mötte särhälsaren i en officiell roll, om han var min kund klient eller patient, skulle jag förstås anpassa mig. Om jag i övrigt faktiskt uppfattar mannen som respektfull kommer jag förmodligen att smälta det, och skaka av mig en viss dos obehag. I min vardag har jag en hel del att göra med några män, både muslimska och kristna, som över huvud taget inte klarar att lära sig saker av kvinnor för de måste få vara ovanpå. Om en sådan man skulle särhälsa skulle jag antagligen bli tvärarg.

 

Länkar

Joel Halldorfs ledare i Dagen, som så många prisar. Och jag förstår inte varför. Enligt min mening brister den i såväl perspektiv som inlevelse. Möjligen kan jag betrakta den som en reaktion på en överreaktion, som därför i sig själv blev orimlig.
http://www.dagen.se/ledare/vi-gillar-inte-alls-olika-i-sverige-1.716086

Maria Soukkas text i SvD vill jag gärna lyfta fram. Hon berättar om sina åtta år i en muslimsk del av Afrika samt om möten med muslimer här hemma.
http://www.svd.se/det-ar-sarande-att-nekas-en-handskakning

Vad som plågar mig i den aktuella diskussionen är att mina muslimska vänner, som lärt mig så mycket om just respekt och hänsyn, sammankopplas med och ställs till svars för ett beteende som har ytterst lite att göra med islam som jag förstått det.

 

Bengt Malmgren sällar sig till kören av kristna män som mansplainar att feminister och kvinnor fått allt om bakfoten. Jag tycker att han, liksom Joel Halldorf, missar ett par väsentliga aspekter.
https://bengtmalmgren.wordpress.com/2016/04/23/handskakningsdebatten-och-den-svenska-konsensuskulturen-som-silar-mygg-och-svaljer-kameler/

Mitt föregående blogginlägg, som liknar hälsningsritualer vid en annan ritual: brudöverlämning. Om något i den text du just nu läser tycks dig oklart, läs gärna denna föregående text innan du kommenterar.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/04/22/buga-for-bagge-konen-sa-ar-det-hela-lost-eller/

One thought on “Ett par tillägg om särhälsning

Kommentera

