Gud som magiskt föremål

Ett magitrick har tre delar, säger Peter Rollins.
1. Först presenteras materialet som trolleriakten ska kretsa kring. Ett mynt, eller vad det nu är.
2. Sen försvinner myntet. Poff borta.
3. Till slut trollas det fram igen.

Fast det är inte samma föremål. Det som magiskt hoppat fram någon helt annanstans är egentligen ett annat mynt än det som ”trollades bort”, det vill säga fingerfärdigt gömdes ur vår åsyn. Det är ett annat mynt, ett som på förhand placerats nånstans varifrån det ”trollas fram”.

Det som kommer tillbaka är aldrig riktigt samma som förut, och inte riktigt det vi tror.

I det ögonblick man tar något från ett barn, må vara hur enkel och vardaglig sak som helst, blir detta vad det nu är magiskt. Det blir det där föremålet barnet helst av allt vill ha, som all trängtan är inriktat på. Säg ”nej, du kan inte få någon hundvalp” och en hundvalp kommer vara allt ungen längtar efter. Om barnet till slut får sin hund kommer fascinationen att vara i någon vecka. Sen får föräldrarna ta över och sköta jycken.

Så fort man på allvar lyckas ta på ett sånt där magiskt föremål, tappar det sin magi.

Peter Rollins säger, om såna där föremål som är allt man trängtar efter (19:07)

”Det är vad jag kallar ett slags avgud (idol). Ett föremål som utlovar att du ska bli hel och fullständig igen, om du bara hade det. Då skulle allt bli bra. Det är första steget i magitricket – det här föremålet, vad det nu är.

Sen kommer andra steget.

I kristendomen finns det här ögonblicket när – det är som en magikers rum. Det finns det här templet, och som vilken god trollerikonstnär som helst har man ett förhänge. Du har föremålet som ska försvinna bakom det, du har publiken och den plats som kallas det allraheligaste. Templets förhänge är den plats där prästen finns, och hedningarnas förgård är där vi allihop får stå. Det här återspeglar vad vi såg i Edens lustgård. ”Bakom det där förhänget finns det som ska göra mig hel och fullständig. Där finns Gud, det allraheligaste, bästa grejen nånsin.”

Trolleritricket. Andra steget, när trollkonstnären drar undan förhänget.

Jag vill hävda att i det ögonblicket inser vi att där är tomt. Vad som har kallats Gud, har dött. Kristendomens centrala ögonblick är insikten att det inte finns något bakom förhänget som ska göra en hel och fullständig. Det som man tror ska göra det är en illusion, en fantasi.

Det är traumatiskt.

(…)

Trolleritricket slutar förstås inte där. Det finns en ingrediens till: steg tre, där föremålet ska trollas fram igen.

Men man får inte tillbaka exakt det som man tror.

(…)

Jakten på det här föremålet som ska göra en lycklig är vad som gör en olycklig. Det är vad som gör en deprimerad. Men ännu värre är att man tror att andra har det. Inte nog med att man själv är deppig, man föreställer sig att andra har det här föremålet som ska göra en lycklig.

(…)

Dessutom låtsas vi ofta att vi har den där lyckan, för att verkligen irritera andra människor eller för att få dem att vilja ha.

(…)

Man är inte lycklig, man bara låtsas. Att låtsas ger ett substitut för lycka.

Det är problemet med det här föremålet, vad än det nu är som man eftersträvar. Det förstör våra liv, det förstör våra relationer med varandra, det orsakar övermåttan mycket våld och övermåttan starka band till det.

Och så försvinner det.

(…)

Det här föremålet är inte en sak, som finns därute. Det heliga är inte något som man kan ta på. Det heliga är hela existensens djupdimension. Det heliga är upplevelsen av djup i varat. Vad som krävs är kärlek, inte tro på något (belief) utan ett kärleksengagemang.”

 

Frågan är då hur man uppnår det kärleksengagemanget. Det är lätt sagt, liksom.

Annonser

2 thoughts on “Gud som magiskt föremål

  1. Ping: Gud som avgud? | Rebellas andra

  2. Ping: Uppståndelsen och nattvarden enligt Peter Rollins | Rebellas andra

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s