Åsnor och Aristoteles

William av Baskerville studerar den avlidne broder Adelmos alster, han som var skicklig illustratör – eller som det heter i Rosens namn, illuminatör.

En åsna som undervisar biskopar i Skriften.
Påven som räv.
Abboten som apa.
Han hade verkligen en drastisk talang för dråpliga bilder.

När jag som ung läste boken och senare såg filmen – flera gånger, i bägge fallen, men jag läste boken fler – förstod jag inte så mycket av den historiska bakgrunden. Att såväl Ubertino av Casale som Bernardo Gui var historiska personer upptäckte jag senare. Franciskanerorden hade varit nära att bli helt kättarförklarad och avskaffad, jaha? Märkliga intriger de haft för sig.

Idag vet jag mer om slitningarna inom kyrkan mellan kyrkan som Makten, med pompa ståt lyx och korrumption – makt korrumperar – och de rörelser som ville något annat. Sankt Franciskus, som ville imitera Jesu eget liv och fick många efterföljare i sin orden, är väl den allra främsta galjonsfiguren där. Rosens namn utspelas några hundra år efter Franciskus död, och ordens framtid står på spel. Den teologiska disputation om huruvida Jesus ägde de kläder han bar, som broder William har kommit till klostret för att delta i, är en del av den kampen.

Ubertino av Casale var en av de mer radikala ledarna inom franciskanerorden. Honom gjorde sig kyrkan av med. Han var för besvärlig. Gränsen mellan helgon- och kättarförklaring förefaller ibland vara synnerligen tunn.

Läsa om? Kanske, men i så fall efter att  läsarpoddspojkarna behandlat den. Vad kommer Läsarpodden att fokusera på, när de i nästa avsnitt (i början av maj) behandlar Rosens namn? Om jag ska gissa tror jag att slitningarna mellan maktkyrkan och de ordnar som i Jesu efterföljd levde i fattigdom är ett relevant intresse för pojkarna Hagman & Halldorf. Fast de kanske lurar mig, och mest bara pratar om  Aristoteles. Vad vet man.

Frågan är om någon kan säga vad Rosens namn ”egentligen handlar om”. Den har så många bottnar, sägs det. För mig var den en kul och spännande bok som dessutom lärde mig saker om senmedeltiden jag sen haft kvar, exv. namn som Tomas av Aquino och Roger Bacon. Bägge var bokens broder Williams stora förebilder, fast den åldrade Adso av Melk när han skriver ner sina hågkomster inte riktigt kan förstå hur man kan ha bägge som förebilder, hur man får ihop dem. (Någon har förklarat för mig vad just detta troligen handlar om, men jag har glömt bort.)

Mitt religiösa sökande har puffat in mig på områden där jag inte varit särskilt kunnig. Vill man, finns hur mycket att lära sig som helst. Det lutar onekligen åt att jag får ta och skriva in mig på universitet igen efter pensionen. Enda frågetecknet blir väl ”teologisk eller filosofisk fakultet”.

Såvida jag inte vid det laget kastat allt religiöst överbord, och istället lidelsefullt ägnar mig åt – tja. Akvariefisk?

 

Illustration ur medeltida handskrift. En varg som står på bakbenen, klädd i något blått - en mässhake? - med mitra på huvudet och kräkla i handen.

Den här bilden hittade jag på Tomas Jarvids blogg Vandra vägen. När jag bildgooglade fram dess ursprung hittade jag till min förvåning att den troligen föreställer fabelvargen Ysengrim, en symbol för den korrupta kyrkan. Den här diskussionen, alltså mellan maktens kyrka och den lilla människans – i fabeln representerad av räven Reinard – måste ha pågått i ett par hundra år eller så.

 

Länkar

Det blogginlägg på Vandra vägen, där jag hittade bilden. Blogginlägget handlar förvisso om andra saker… när mina kommentarer blev för långa för det kommentarsfältet blev det ett blogginlägg istället.
http://blogg.svenskakyrkan.se/vandravagen/2016/04/10/8-blandade-tankar-pa-sondagen-16

Ysengrim
https://en.wikipedia.org/wiki/Ysengrimus

Kommentera

