Kristendomen som trotsig livshållning

Peter Rollins i Australien, 2013.

Jag tror att kristendomen traditionellt är en protest mot vishetstraditionen. (…) Vishetstraditionen är, i största allmänhet, den tradition som berättar att livet är meningslöst. Liv är bara liv. Att vara till är bara att vara till. Atomer i rörelse.

Jag tror inte att jag, intellektuellt sett, protesterar mot det. Jag bryr mig inte om ifall folk tror så eller ej. Vad jag säger är att jag menar att tro (faith) är den utlevda protesten mot detta. Huruvida man tror på (believes) att det faktiskt är så eller ej, spelar ingen roll. Du kan tro på att livet är helt och fullt meningsfullt, men om du inte älskar upplever du det ändå som meningslöst. Och förstås motsatsen. Du kan tro på att livet är meningslöst, men om du älskar kan du ändå inte låta bli att uppleva det som meningsfullt.

Det är ett existentiellt åtagande, som agerar inom världsuppfattningar och trots dem.

Sen är väl frågan om tron hjälper en att älska. Om ja, kan Rollins ha en poäng. Om nej, förblir det hela vackra teorier.

Kvarstår dock att åsikten att vetenskapen är det som bäst beskriver hur världen fungerar, inte är någon livsåskådning.

Vi tar det igen.

Åsikten att vetenskapen är det som bäst beskriver hur världen fungerar är ingen livsåskådning.

Förmodligen är det därför panelsamtalet nedan – som urartar till pseudodebatt, eftersom en av de fyra envisas med att trots formatet och Katharinastiftelsens allmänna profil debattera istället för att samtala – redan från början är så skevt: något poserar som ”livsåskådning” som faktiskt inte är det. Hela samtalet igenom måste de övriga låtsas som om det är det, fast alla inblandade vet att det inte är sant.

Kommentera

