Rebella snabb-analyserar Peter Rollins

Den här Youtube-filmen som jag fick en länk till blev startskottet till lite rotande i fenomenet Peter Rollins. Här säger han ”Jag förnekar uppståndelsen”. Men det betyder inte vad folk brukar mena med det.

Stämmer onekligen rätt väl överens med John Dominic Crossans syn på uppståndelsen.

Ett timslångt föredrag, med frågestund.

Rollins fortsätter att kalla sig kristen, trots att – som intervjuaren efter föredraget påpekar – han mycket väl skulle kunna låta bli att göra det. Han rör sig absolut i ett gränsland och hans förklaring blir väl till slut ungefär att berättelserna, själva Bibeln fortfarande funkar för honom. Går i kyrkan gör han inte, och han är inte anställd av någon kyrklig organisation.

Däremot är han flitigt anlitad föreläsare, ofta av kyrkor med någon grad av intresse i emergentrörelsen. När han kommer till Göteborg om en vecka ska han även predika – det står ”talare” men en talare i gudstjänsten är ju en predikant, såatteh. Han är inte anställd, han kan kliva av föreläsningscirkusen. Så länge böckerna säljer ändå, alltså… han har hamnat i en smått knepig sits, verkar det som. Iofs tjänar han säkert så han har råd att kliva av, om han vill. Han säger själv att det gör han nog när han kommit i hamn, när han hittat ett sätt som verkligen funkar för honom själv.

Som förklaras i filmen är han från början evangelikal, frälst som 17-åring. En rätt fundamentalistisk variant, verkar det som. När man vet det hör man det i mycket som han säger, hur han försöker bearbeta sig fri och hitta ett sätt att använda materialet som funkar utan att få med det destruktiva.

På Rollins Facebook-sida ser man bland annat att han diggar Tillich. Min tolkning är att han är evangelikalernas egen KG Hammar (fast roligare på scen). Jag är ytterst förbluffad över att de är beredda att ta till sig någon som säger att Gud är död. Den gamla frikyrkligheten verkar splittras i två grupper: en som biter sig fast i allt mer inkrökt fundamentalist-tänk och en som pratar om att det är viktigt att folk får tvivla, att man inte ska spika fast absoluta sanningar, inte förenkla, inte hålla fast unga människors ofta svart-vita tro som förebild för ”stark tro”, osv.

Efter tillställningen i Gbg lär det väl bli reportage i Dagen, åtföljd av upprörda insändare som kräver rättning i ledet – från människor i den första gruppen, alltså.

Filmen är lång, för lång. Det intressanta materialet varvas med anekdoter vars poäng ibland tydligt anknyter till temat, ibland inte. Det som är intressant är dock mycket intressant.

(Uh, jag skulle ju blogga om Patrik Hagman, inte fördjupa mig i Peter Rollins… så det kan bli)

Länkar

Peter Rollins på Facebook
https://www.facebook.com/OrthodoxHeretic/

2 thoughts on “Rebella snabb-analyserar Peter Rollins

  1. Peter Rollins verkar röra sig i samma tolkningslandskap som jag. Åtminstone fram till 2010 när jag till slut slopade etiketten ”kristen”. Och bakgrunden är besläktad, med den skillnaden att jag blev frälst och döpt vid 10 och att ”tron” började krackelera redan vid 12. Och vid 16 klart ”icke-troende”! Bra Rebella att du håller koll på den internationella scenen. Peter Rollins var okänd för mig innan ditt tips. Spännande att han kommer till Sverige.

    Gilla

    • När jag hör vad Rollins faktiskt säger blir jag jättepaff över att svensk frikyrklighet vill ta i honom med tång. Det kanske är jag som har fördomar… vojne, vojne. Vad säger den konservativa frikyrkligheten?

      Själv tycker jag ju att det är intressant. Rollins nerv gör det rimligt att bry sig, där KG Hammar mera lämnar mig som ”jaha, varför ska jag bry mig” (eller iaf gjorde så för ett år sen).

      Gilla

Kommentera

