Ateism, snömospräster och ankring vid kajplatsen

Jag såg för några dagar sen en diskussion på Twitter som irriterade mig. Små ateistpojkar var ute på jakt. De vill ha religiös vidskepelse som de kan pricka med sexskjutaren, häckla och ogiltigförklara. De fick något betydligt mer svårgripbart. Då förklarar de det hela som ateism. Jag satt på mina händer för att inte hoppa in och säga något spydigt. Det hade bara gjort det hela värre… jag lyckades faktiskt låta bli. (Såja, här får Rebella ett kex. Duktig Rebella.)

Jag tänker på mitt eget sökande i början. Hur jag satt fast i den bild av religion som man nog oftast har om man är uppvuxen sekulärt. En gudsbild som är klockrent designad av den moderna tiden, alltså efter Upplysningen, och en bild av religion som är extremt fokuserad på sanning. En om inte semifundamentalistisk så åtminstone väldigt bokstavlig tolkning av vad allt det här religiösa är och betyder.

En del vill kanske skylla på att jag skaffade mig min information via nätet i högre grad än IRL. Det mer polariserade skaffar sig alltid utrymme på nätet, och det man hittar kanske inte är helt representativt. Visst är det så. Framför allt kan man på nätet i så hög grad välja att ta till sig bara det man vill se. Människor som står framför en kan på annat sätt kräva att bli sedda för vad de faktiskt står för, snarare än att exv. Rebella klipper ut små bitar ur dem och intresserat studerar under lupp. Men jag hade redan den där bilden av vad det är att vara religös i allmänhet, och vad det är att vara kristen i synnerhet. Internet bara bekräftade den.

Den präst jag kallade för snömosprästen. Hen som jag blev så irriterad på att jag höll på att gå i små bitar. Sade jag irriterad? Arg är väl ett bättre ord. Besviken, sur och tvärilsk. Vad hade hen gjort för att förtjäna min vrede?

Jag har fortfarande inget som helst förtroende för den prästen. Jag tar inte emot något som helst av hen, och tänker för säkerhets skull undvika gudstjänster i hela församlingen. Vad är det jag vänder mig så emot?

Det som störde mig, tror jag, var att hen bara resonerade helt intellektuellt kring Gud. Där fanns inget som helst som vittnade om något annat än att hens Gud var en ren tankekonstruktion. Det verkade liksom inte betyda något, på djupet – inte annat än som ett redskap. Jag kan ha fel, förstås. Jag kanske missbedömer hen. Men hur man kan sitta i prästkrage och representera sin kyrka, och ge den bilden… det förstår jag fortfarande inte.

Jag har väl själv en tendens att fastna i det intellektuella. Men jag vill genom det. Genom, ut på andra sidan. Till… vad som där finns. Vet inte.

Kanske själva tanken att vad religion är ska kunna avgränsas är i grunden felaktig.

Jag vet inte alls, längre.

Men jag kommer inte påstå att den som ser det där med Jesus som Guds son som myt och som symbol är ateist. Det var en av de små ateistpojkarna som drog upp den formuleringen, och tja, han får väl ha sin definition men han kan inte tvinga andra att tillämpa den. Definitivt inte.

Däremot tänker jag att det nog behövs betydligt mer än prat om myt och symbol för att på något sätt ankra det hela. Jag tror att de som väljer att prata så gott som enbart om myter och symboler själva har denna förankring, och därför lugnt kan kajka omkring utan att behöva hålla sig fast vid kajkanten. Kanhända förstår de inte alltid vari deras förankring består.

 

Länkar

Twitter-diskussionen tänker jag inte länka till, men Elsander avreagerade sig sen bloggledes. Den texten finns här.
https://medium.com/@elsander/med-megafon-p%C3%A5-konstgalleri-777a19018bdf#.umyeyvsx8

One thought on “Ateism, snömospräster och ankring vid kajplatsen

  1. Hänger inte med i hela resonemanget. Men visst behövs ett sanningskrav. Gud blev människa och klev ner i vår värld vid ett givet ögonblick i historien.

    Myter? Ja, skapelseberättelserna är förmodligen myter. Men de berättar ändå så mycket om världen och människan.

    Gilla

Kommentera

