Det kristna högförräderiet

Från ca 1:22:30 (eller nåt sånt)

Före Jesu tid (…) kallades kejsar Augustus gudomlig. Guds son. Gud. I Egypten till och med Gud av Gud. Frälsare. Befriare. Herre. Förlossaren, och Världens räddare.

De flesta av oss tror kanske att detta är specifikt kristna titlar. När de här titlarna används om Jesus är de inte ”tja, det är rätt allmänna termer, alla har en liten Herre och Jesus är vår Herre”. De är högförräderi. De säger – och det är ett av de sätt som jag sammanfattar evangelierna på – Inte kejsaren, utan Kristus, är Herre, Gud son och allt det där.

Man kan inte bete sig som om alla dessa titlar uppfanns av kristendomen. De utmanar kejsardömet och säger att inte denne kejsare, som förvisso styr världen – och som på alla mynt finns avbildad som Divi filius, Guds son – nej, han är inte Guds son. Jesus är Gud son. Men var och en av dem – som jag förstår det första århundradet – representerar en troshandling. Många människor förlitade sig på kejsaren. Många människor förlitar sig fortfarande på kejsaren. Andra – ett litet antal då, ett större nu – förlitar sig på Jesus.

Jag ser det tydligast i scenen mellan Jesus och Pilatus, som – ja, ni gissar nog rätt. Jag menar att den är en liknelse. En liknelse som säger de väsentliga sakerna om Jesus i ett par ord, som annars skulle kräva en teologisk avhandling för att förmedla. Jesus säger till Pilatus, i Johannesevangeliet: ”Mitt rike hör inte till denna världen.” Om vi stannar där kan vi säga att det handlar om himlen, inte jorden, eller det handlar om framtiden inte nutid, eller om människans inre liv inte politik. Men det förstör Jesus när han fortsätter: ”Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna.” Kejsarens rike är ett maktens och våldets rike. Jesus rike, Guds rike, är ett ickevåldets och rättvisans rike.

Länkar

Det där med mynten avhandlar Crossan även, om jag inte minns alldeles fel, i denna föreläsning om den historiske Jesus.
https://www.youtube.com/watch?v=C2m7I4WEoso

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s