Det väckelsekristna rastret och den hukande Svenska kyrkan

När jag började leta mig mot kristendomen hade jag den definition av vad det är att vara och bli kristen, som de flesta sekulära svenskar har: väckelsekristendomens. Att jag sen började rota i ett helt annat hörn av det kristna spektrat ändrar inte att jag såg Svenska kyrkan genom väckelsekristendomens raster. Då håller den förstås inte måttet.

Det var lätt att hålla med den skällkör som konstant gläfser mot Svenska kyrkans präster och biskopar. Delar av det väckelsekristna – här måste jag bara låna en formulering av Stig Strömbergsson, igen, apropå tidningen Dagens rapportering om sin enkät till präster i Svenska kyrkan. Den är så briljant.

Dagen behöver ju i viss mån tillfredsställa de delar av sin läsekrets som för sin egen självkänslas skull behöver se Svenska kyrkan och andra kristna sammanhang de själva inte tillhör som något dött, urspårat och värt att förkastas.

Jag tycker förvisso fortfarande inte om de yttranden av en svenskkyrklig präst i en paneldebatt, som fick mig att gå helt i taket. Jag tycker till och med mycket illa om dem (och kommer aldrig att söka mig till den församling där den personen finns). Där anas inget bortom symbolerna och språket. Att formuleringarna att döma är för denna präst symboler och språk allt som finns. Allt bortom detta var frånvarande. Symbolerna och språket pekade inte på något annat än sig själva. Om jag ska tro Patrik Hagman och Joel Halldorf i Läsarpodden är detta en förflackning av liberalteologin – en förflackning som i och för sig kanhända finns inbyggd i liberalteologin som sådan.

Det finns massor av problem med hur Svenska kyrkan och dess företrädare agerar, och hur SvK funkar. Det ser jag. Men skällkören stör mig. Ännu mer stör det mig förstås att jag ett tag stämde in i den.

Efter att jag lämnat det tänket skrev jag en ironi, en satir, som använde en av SvK:s biskopar och ett par mycket oskyldiga företeelser han använt sig av. Jag använde dem till att associera till Apokalypsen, därmed implicit ironiserande över biskopen som en av Antikrists hantlangare – en slutsats som inte ligger långt borta i kommentarsfält på vissa frikyrkliga bloggar. Inte just om denne biskop, dårå, men om andra svenskkyrkliga präster.

Texten blev av misshugg publicerad (på annan adress än denna) innan jag helt tagit beslut om dess framtid, och jag tog bort den så fort misstaget upptäcktes. Nu ligger den tryggt förvarad i min hårddisk. Publicering av den är för stor risk, på andras bekostnad än min egen. Såpass tuff satir bör man nog inte använda riktiga människor i, och inte heller publicera under pseudonym. Jag tycker fortfarande att den är lyckad som ironi över vissa tongångar hos delar av svensk frikyrklighet. Det svider lite att inte kunna lägga ut en av de bättre texter jag skrivit, men men. Att hänga ut svenskkyrkliga präster, och ännu hellre dess biskopar, som heretiker är ju favvosporten i den genre jag parodiserade. Greppet riskerar att bli feltolkat.

För egen del markerar den lilla satiren en milstolpe, ett definitivt avståndstagande från den väckelsekristna uppfattning om kristen tro som jag avlägsnar mig allt längre ifrån. Inte så att jag någonsin varit i närheten av att tro på världens snara undergång, absolut inte. Den har varit ”nära” i 2000 år, det faller liksom på sin egen orimlighet. Men den uppfattning man har, uppvuxen som sekulariserad svensk, av vad det är att ”vara kristen”… uhm, det får jag nog hantera separat, tror jag. Senare. Eg. borde jag kolla upp hur David Thurfjell beskriver den saken i ”Det gudlösa folket” innan jag går vidare med den tråden. Den boken öppnade verkligen mina ögon på den här punkten.

Skällkören fortsätter att störa mig.
Det stör mig också att Svenska kyrkan så ofta förefaller valhänt huka under den.

Länkar

Stig Strömbergsson-citatet
http://stigstrombergsson.blogg.se/2016/february/prallar-och-prelater.html

Läsarpoddsavsnittet där JH & PH bl.a. reflekterar över liberalteologi
http://www.dagen.se/kultur/l%C3%A4sarpodden-diskuterar-kg-hammar-1.480616
I föregående blogginlägg citerade jag lite ur den podden och resonerade kring läsarpoddspojkarnas åsikter om liberalteologi.
https://rebellasandra.wordpress.com/2016/03/22/liberalteologisk-predikan-liberalteologiska-massor/

Kommentera

