Alma-Lena om monoteism, monolatri och ”inte samma Gud” i Dagen

Minsann, Alma-Lena tog vår gemensamma käpphäst till Dagens debattsida: att det, rent logiskt, är svårt att hävda att kristna judar och muslimer inte har samma Gud utan att gå från monoteism till monolatri.

http://www.dagen.se/debatt/tror-kristna-p%C3%A5-flera-gudar-nu-1.696447

Utmärkt. Nu finns något liksom publicerat att peka på nästa gång som människor harvar i det där ”inte samma Gud” utan att förtydliga vad de menar. Bloggar gills ju liksom inte.

Jag har en massa kommentarer men sparar dem, så länge. Vet inte riktigt om det ska bli ett långt blogginlägg eller tre korta, och ska försöka bespara mina läsare oredig tankegröt som spretar iväg åt alla håll samtidigt.

Är lite förvånad, bara, över att du faktiskt heter Alma-Lena! Jag har tänkt att det är en signatur, ett gårdsnamn eller nåt, och såna är namn ”på riktigt” mest bara i Dalarna. Men förstås. Alma är ju ett kvinnonamn. Så dum jag känner mig.

Kommentera

