Pingsttältet och Bernie Sanders

Cornelis sjunger om ett tältmöte – gissningsvis Pingst, det var väl mest de som brukade syssla med den genren.

Tältet

Jag gick mig ut i staden, och gissa vad jag såg?
Jomen, ett tält av stort format som mitt i staden låg.
Jag kände doft av sågspån, jag hörde orgelns brus.
Jag trodde det var cirkus, men det var Herrens hus.

Ni tror väl att jag drömde, men det var inte sant
ty jag steg in i tältet. Där stod en predikant.
Han blickade mot taket och under mängdens stön,
han knäppte sina händer och vrålade en bön.

”Stig fram, syndfulla flarn”, sa han, ”stig fram och möt din Gud.”
Och genom mikrofonen skrek han med åskans ljud:
”Ni kör er bil åt helvete! Er standard liknar fan!
Ni tror ej på att Jesus är bäste man på plan!”

Jo, det var Herrens tempel. Upp steg en taktfast sång
och över mängden svävade det en påse på en stång.
Och framme vid estraden, fast på dess nedre del
det stod en skock blondiner och slog på strängaspel.

Säg mig nu, herr Åkerström, som är en ärans man:
Var det ett Gud behagligt spektakel jag där fann?
Rättfärdighetens furste de säga sig ha kär.
Det slår de sig för bröstet på – men tror du Han var där?

Ack, jag tror det inte, men se min tro är klen
för jag gick ut ur tältet, och ut i solens sken.
Tror du ej Han hellre vistas i en molnfri zon?
Det tror då jag åtminstone. Fast jag är svag i tron.

Den här gamla Cornelis-låten ploppade fram i hjärnan när jag läste Jacob Langviks ”96 lampor”. Där finns en liknande undran om huruvida Gud finns enbart, eller ens främst i kyrkan och hos de kyrkliga. De som intervjuas i boken har de gemensamt att de vuxit upp i frikyrkan och småningom slutat gå dit, och flera av dem tänker åt det här hållet. De har upplevt att människor utanför kyrkan varit lika bra människor som de kyrkliga, ja kanske faktiskt bättre? Kyrkan verkar skapa en del inkröktheter och oärligheter. Ungefär så, förstår jag det.

I det läget är det lätt att börja undra om Gud verkar enbart eller ens främst genom de kyrkliga människorna. Tänk om han verkar minst lika mycket utanför kyrkan?

)()()()(

Det amerikanska presidentvalet tuffar på. I USA måste man vara troende för att komma någonvart i politiken, och Donald Trump fick extra mycket rubriker när påven gav honom en bredsida. ”Den som enbart tänker på att bygga murar men inte på att bygga broar är inte kristen,” löd påvens omdöme. ”Så står det inte i evangeliet.” Trump reagerade initialt med irritation – är det OK att ifrågasätta andra människors kristna tro på det viset?

På den demokratiska sidan har vi Bernie Sanders, som väl knappast lyckas bli vald till president men som är en intressant figur inte minst för att en mänska som står såpass långt till vänster – han kan väl närmast liknas vid en svensk socialdemokrat? – lyckas komma såhär pass långt i den amerikanska presidentvalsprocessen.

I detta filmklipp om 2 minuter och 20 sekunder svarar han på frågan om religion och tro genom att prata om människors ansvar för varandra. Lyssna gärna på klippet. Det är inte bara orden, utan också hur han säger det.

This is what I believe. Every great religion in the world, Christianity, Judaism, Islam, Buddhism, essentially comes down to “do unto others as you would like them to do unto you”.

What I have believed in my whole life – I believed it when I was a 22 year old kid getting arrested in Chicago fighting segregation, I’ve believed in it my whole life – is that we are in this together. It’s not just words. The truth is at some level, when you hurt, when your children hurt, I hurt…I hurt. And when my kids hurt, you hurt. And it’s very easy to turn our backs on kids who are hungry or veterans who are sleeping out in the street. And we can develop a psyche, a psychology that goes “I don’t have to worry about them – all I need to worry about is myself – I need to make another 5 billion dollars”.

What I believe that human nature is about is that everybody in this room impacts everybody else in all kinds of ways that we can not even understand. It is beyond intellect. It is a spiritual emotional thing. So I believe that when we do the right thing, when we try to treat people with respect and dignity. When we say that that child who is hungry is my child. I think we are more human when we do that than when we say “hey this whole world is me – I need more and more – I don’t care about anybody else”. That is my religion – that is what I believe in. And I think that, you know, most people around the world – whatever their religion, their color – share that belief. That we are in it together as human beings.

And it becomes more and more practical – if we destroy the planet because we don’t deal with climate change – trust me – we are all in it together. All right? So we have got to work together – and that is what my spirituality is about.

Skulle Gud verkligen bry sig mer om de människor som bekänner sig till honom, enligt treenighetens formler och allt det där, än om de som här och nu bryr sig om och engagerar sig för andra människor?

Vore den guden som gjorde så verkligen god?

Bernie Sanders är jude och utpekas ofta som inte särskilt troende. Ändå säger en del att han är den mest kristne av de aktuella presidentkandidaterna. Det finns en spänning där, mellan människorna i pingsttältet och Bernie Sanders.

Sanders pratar inte om Gud. Han verkar helt ointresserad av sånt. Ändå låter det han säger faktiskt religiöst. Kan man ha en helt sekulär tro, som ändå är en tro?

Vad är kristendomen, egentligen. Och vad är religion.

Kommentera

