Tro är ett för islam helt främmande begrepp

Hon skriver så, armstrongskan. Istället handlar islam om att leva rätt. Frågan om rättfärdighet genom tro eller gärningar är en icke-fråga för en muslim. Det är gärningar som gäller, solklart. (Här lider översättningen av att inte svenskan har separata ord för belief och faith. Jag utgår från att det i originalet står belief.) Armstrong tar fakta på islams praktiska natur, och pekar på dess likheter med judendomen.

Att sammanfatta den redan extremt kortfattade beskrivning av islam som ryms i ”För Guds skull” låter sig knappast göras. Jag lämnar dessa faktakomprimerade sidor därhän och citerar istället avslutningen av kapitel 4, som – om nu någon minns det – är betitlat ”Tro”. Ett relativt kort kapitel, 25 sidor bara, men som genererat flera för mig väsentliga blogginlägg. Så här avrundar Karen Armstrong kapitlet, med ett slags sammanfattning av de abrahamitiska religionerna.

Tron var alltså en fråga om praktisk insikt och aktivt åtagande. Den hade mycket lite att göra med abstrakt tro och teologisk spekulation. Judendomen och islam har förblivit praktiska religioner. De främjar ortopraxi, rätt utövande, inte ortodoxi, rätt lära. I början av 300-talet började emellertid kristendomen att röra sig i något annorlunda riktning och utvecklade ett intresse för dogmatisk korrekthet som skulle komma att bli dess akilleshäl. Men samtidigt som vissa kristna tvistade om svårfattliga dogmatiska definitioner utvecklade andra – kanske som reaktion – en tystnadens och icke-vetandets andlighet som skulle komma att bli lika viktig, karakteristisk och inflytelserik.

Plats på scen för den apofatiska teologin alltså. Fast det är väl en del att beta av innan vi kan komma dit. När jag listar antalet blogginlägg som jag vill skriva baserade på kapitel 5 blir summan nio (9) stycken. Puh. Förvisso har jag då försökt tänka mig flera kortare istället för färre längre, men ändå. Nåja, när det är färdigt är det bara kapitel 6 och sen är det slut. Boken omfattar tolv kapitel, men jag avverkade ju den sista halvan först.

Kommentera

