Befria tvättstugan från religion

På söndagar börjar tvättstugans dygn senare än andra dagar. Det har inte varit så riktigt överallt där jag bott, men på de flesta ställen: söndag morgon kan man inte tvätta. Till undantagen hör studentrummet jag hade för en halv evighet sen, och säkert också något annat hus som jag glömt. Såvida inte jag bara hyrt i väldigt atypiska hyreshus är det alltså fortfarande vara norm i Sverige: på söndag morgon ska man inte tvätta. Jag har tänkt att det beror på att den som bor ovanpå tvättstugan inte ska behöva bli väckt. Samtidigt har jag då undrat varför inte samma regel gäller på lördagar? Det är ju rätt många årtionden sen folk slutade kliva upp lördag morgon för att jobba halvdag.

Nyligen var det någon som förvånade sig över att ett evengemang var schemalagt 10.30 på en söndag. Konstig tid, tyckte personen. Alltså, för icke kyrkligt folk är det inget särskilt med söndag förmiddag, men för den som vill gå i högmässan då blir det förstås en krock.

När dessa två bitar information skvimpat omkring i min hjärna tillräckligt länge hoppade det fram en slutsats. Skälet till att man inte kunnat eller fått boka tvättstugan söndag förmiddag är att då ska man i kyrkan – och om man inte går i kyrkan, ska man åtminstone låta bli att flagrant och demonstrativt icke-gå i kyrkan genom att till allmän beskådan ägna söndagens första hälft till att springa i tvättstugan.

Jag har aldrig bott i något hus där tvättstugan var off limit hela söndagen, men det var säkert så det började.

Idag, med våra moderna torkskåp och torktumlare, kan vi trycka in fler tvättpass per dag i tvättstugorna. Hos mig är första tvättpasset 7-11. När detta stryks på söndag missar man alltså själva vitsen. Andra tvättpasset, 11-15, är det som krockar med högmässan, och då är det bara att tvätta av hjärtans lust. Fail.

Ett oerhört märkligt kvardröjande kulturellt mönster, detta.

Debatten om skolavslutningar i kyrkan är jämförelsevis en pseudodebatt. Tag istället och genomför laïcité även i tvättstugan: om den som bor ovanpå tvättstugan blir väckt av tvättmaskinerna, stryk första tvättpasset på både lördag och söndag. Om det är byggt så att tvättstugeljud inte stör de boende, ta bort den där spärren som hindrar mänskor från att tvätta på söndagmorgonen. De som möjligen skulle störas av att se människor som tvättar inte bara på sabbaten utan under själva högmässotiden kommer rimligen inte att se det, eftersom de vid denna punktpunkt själva befinner sig i kyrkan.

Diskussion

Detta blogginlägg är överflyttad från den gamla bloggen, och då försvinner kommentarerna. Jag tar och kopierar in den diskussionen, så den återfinns här nedanför. Ev. fortsatt diskussion funkar precis som vanligt, det här är bara en abrovink pga hur jag skött min bloggflytt.

Alma-Lena skriver:
14 januari, 2016 kl. 12:01

Har det verkligen med kyrkan att göra hos er? Här är det tystnaden som är problemet med tvättstugan. Folk vill sova ifred efter lördagens utsvävande liv. Knappast ett religiöst påbud. Jag som morgonpigg kan irritera mig över att man hos Kirunabostäder inte kan tvätta före 6 men däremot ända till 10 på kvällen. Ska nog skriva en tvättstugelapp om det=)

Rebella undrar skriver:
14 januari, 2016 kl. 13:44

Jag bara teoretiserar, men med tanke på den sömnbrist som de flesta eller åtminstone väldigt många bygger upp under veckan skulle jag hellre tro att det är lördagsmorgonen som människor helst skulle vilja sova ut – och om det är syftet med en existerande regeln borde man förstås (som jag redan skrivit) förbjuda även lördagsmorgonen som tvättstugetid. Så jag tror absolut att det är ett religiöst-kulturellt tabu som hänger kvar.

Själv tillhör jag ju de människor som jobbar udda arbetstider och alls inte är hjälpt av ”normaluppfattningarna” om när man får väsnas och störa folk.

Bäst var det ställe där en kompis bodde, som hade tvättstugan i ett alldeles eget litet hus på gården. Där fick man tvätta dygnet om.

Alma-Lena skriver:
14 januari, 2016 kl. 14:07

Absolut bäst med fristående tvättstugor för oss med tider som inte stämmer med andras och vi är legio.

Rebella undrar skriver:
15 januari, 2016 kl. 10:13

Hmm lite får jag nog modifiera min tes.

När kom de gemensamma tvättstugorna? Kanske i större skala först på 1900-talet? I så fall är vi förbi tiden när vanligt folk förväntades rent konkret helga sabbaten. På den tiden jobbade folk lördagar och då var söndagen enda lediga morgonen, mao skulle man inte väsnas då.

En historisk rest snarare än kulturell-religiös? Lite både och, att den finns kvar, tror jag.

4 thoughts on “Befria tvättstugan från religion

  1. Ping: Rebella snokar vidare i söndagstvätten | Rebellas andra

  2. Hos oss är det samma tid i tvättstugan på Lö och Sö, men andra tider må-fre, och det har varit så åtminstone sedan jag flyttade in i nuvarande förening (för 14 år sedan). Jag har tagit för givet att det är så överallt.

    Gilla

    • Jag tror faktiskt det är ganska ovanligt. Jag har bara varit med om att tvättstugebokningen börjar senare på söndagar men inte lördagar (vanligast) samt ett par ställen där tvättiderna var identiska alla veckodagar.

      Gilla

      • Du har säkert mer erfarenhet av att bo på olika platser (jag är själv inne på tredje lägenheten på samma gata), så du har utan tvekan större erfarenhet. Men jag blev verkligen förvånad: jag hade verkligen förväntat mig att lö-sö som en kategori var det vanliga i Sverige idag. Där ser man att man inte ska utgå från hur man tror att det är.

        Gilla

Kommentera

