Paulus, pistis och problemet med rättfärdiggörelsen

Som bekant heter min grundkurs i teologi och/eller religionshistoria – särskilt kristen sådan – ”För Guds skull” (The Case for God) av Karen Armstrong. Jag relaterar allt jag hör eller lär mig på annat håll till henne, både sånt som stämmer med vad hon säger och sånt som inte gör det.

En av de saker hon hävdar är att när det i Bibeln står ”tro”, på grekiska pistis, ska vi inte läsa ”tro att något är sant” (eller som di plägar säga som talar teologiska, ”försanthållande”). Vi ska snarare läsa något i stil med ”hängivenhet” eller ”trofasthet”, det som riddaren menade med tro när han lovade sin kung tro och loven. Nu upptäcker jag att detta tydligen hör ihop med en skola eller grupp av teologiskt tänkande som brukar kallas för ”nya perspektiv på Paulus”.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Perspective_on_Paul#Faith.2C_or_faithfulness

Det var ju spännande. I wikipediaartikelns mer historiska del, om ”nya perspektiv på Paulus”-skolans utveckling, nämns Krister Stendahl – minsann, den gamle biskopen i Stockholm som tillbringat större delen av sin karriär som teolog i USA och även återvände dit efter sin pensionäring. Den allra viktigaste punkten synes handla om rättfärdiggörelsen, där Stendahl och alla de andra nyaperspektivpåpaulusförespråkarna menar att Luther feltolkade Paulus. Det där med rättfärdiggörelse genom tron allena är i så fall ett kraftfullt slag i luften.

Hur kom jag in på det här? Pär Parbring, präst i Svenska kyrkan med såväl en del katolskt som EFS:igt i sitt religiösa bagage, har bloggat om hur Svenska kyrkan idag hanterar Luthers teologi och det där med helgelse. Allt i stil med andliga övningar blir så besvärligt om man vill vara überluthersk. Jag kan ju inte påverka något genom mina gärningar enligt Luther, i så fall heller inte genom andliga övningar. En konstruerad motsättning, verkar Parbring tycka, och utlovar att med stöd av en bok av den kände anglikanske teologen NT Wright försöka formulera en massa saker kring det här.
https://medium.com/@parbring/01-luthersk-teologi-efter-wright-inledning-cd5b39205ec4
Det låter läsvärt. Jag lär själv inte tugga mig igenom Wrights tegelstensböcker, så sammanfattningar och kortversioner mottages tacksamt. Pojken Parbring utlovar dock ingen tidsplan, hm. Jag tycker dock projektet låter väl värt att genomföra och håller tummarna för att han ska sjösätta det på allvar.

Kommentera

