Vi har bara varandra

Patrik Pettersson på bloggen Kyrkliga ting talade och sade:

Vi har bara varandra. Här, i den enda världen vi har. Det finns ingen annan värld. Ingen annan tillvaro. Det som händer här händer oss. Det vi gör här det gör vi för, med eller mot andra och varandra. Det är bara vi tillsammans som kan skapa en värld och verklighet som är fylld av tillräckligt mycket godhet så att ondskan inte får plats. En värld där godheten må bli nedslagen, men aldrig blir utslagen.
http://kyrkligating.blogspot.se/2015/10/341-nedslagen-men-inte-utslagen.html

Patrik Pettersson talar om att inte dela upp människor i med- och motmänniskor – åtminstone inte inom de kristna leden. Di Leva sjunger om att förmå rymdmänniskorna däruppe i tefaten att våga sig ner på jorden, och möta oss. För vi har bara varandra.

Di Leva hade jag nästan glömt bort. Han finns med i den lilla samling ångestdämpande musik som var så viktig för mig när jag var ung. ”Vem ska jag tro på”, men särskilt plattan ”Rymdblomma”. Den kunde jag lyssna igenom från början till slut, och sen vara mycket gladare.

Di Levas storhetstid inföll ett par år efter Carolas, men i mitt minne är de samtida. Carola var den som med det där påklistrade frikyrkoleendet pratade om att vara positiv. Di Leva var den som faktiskt var det, på ett sätt som… som funkade. Som löste min ångest och gjorde mig friare.

Fiskarna simmar i vattnet
Fåglarna älskar bakom molnen
Rötterna strävar i jorden
Så varför inte landa öppna luckan och kliva ut
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra
Allting kan finnas i ägget
Äpplet är inte förbjudet
Vargarna ylar i stormen
Så varför inte landa öppna luckan och kliva ut
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra
Vi är alla löv på samma träd
Del i det som sker
Det finns en plats dit alla vill färdas
Det bor ett möte i vårt hopp
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra
Vi har bara varandra

Skulle man kunna säga att Di Leva här ger uttryck för en tro?

3 thoughts on “Vi har bara varandra

    • Alma-Lena skriver:
      25 oktober, 2015 kl. 11:57

      Jag har haft nöjet att sjunga just denna sång med Di Leva en sommarnatt i midnattssolens sken och han är trevlig och troende (fast inte kristen, vad jag vet). Jag älskade sången även innan denna natt och den blir bara sannare för varje dag som går.


      Rebella undrar skriver:
      25 oktober, 2015 kl. 12:21

      Jag tycker mycket om den. För mig stavas hela plattan ”hopp”.

      Det är sant, Di Leva är absolut religiös. Tänkte inte på det när jag skrev det här. ”New age” är ordet jag tänker på vad gäller Di Levas egen tro eller religion. Pyramidenergier och sånt. Och UFO:n. Jag tänkte mer att det orden uttrycker väl i sig själva inte är eg. religiöst?


      Rebella undrar skriver:
      25 oktober, 2015 kl. 13:29

      Di Leva har vid något tillfälle sagt, apropå att Rymdblomma var hans karriärs höjdpunkt, att Rymdblomma var min Bibel, och man skriver Bibeln bara en gång. Då tolkade jag det inte alls religiöst, mer som ”mitt livsverk”, ”allt jag vill ha sagt” mao logiskt att nästa platta inte är lika banbrytande. Får väl lyssna om, läsa om texterna och kolla hurpass religiös den är… om det nu går att avgöra. Det beror som sagt på vad man menar med religion.

      Här någon som tycker att
      http://vemtanderstjarnorna.blogspot.se/2012/02/thomas-di-leva-har-ratt-fast-fel.html

      Rymdblomman från Gävle har i decennier framfört ett tydligt panteistiskt budskap, men för att inte skrämma bort åhörarna har han – i likhet med de allra flesta i västvärlden – filat bort de vassa hörnen och fyllt sin förkunnelse med innehåll som snarare hör hemma i en kristen världsbild.

      Nu vet jag inte om Di Leva alls har någon sammanhållen gudsbild. Mer eller mindre panteism finns säkert med, men ”fila bort vassa hörn” ”för att inte skrämma bort åhörarna” tror jag inte alls han gör. Snarare använder han det material han hittar som han finner användbart. Jämför Kjell Höglund, som använder bibliskt bildspråk synnerligen flitigt men menar att det bara beror på att man på hans tid lärde sig Bibeln i skolan.
      http://www.kjellhoglund.com/manadsmed12.html ssk punkt 8.
      Höglund är mycket intresserad av Martinus kosmologi. Misstänker att mycket av det som är svårbegripligt i senare hälften av hans textproduktion syftar på Martinus.


      Alma-Lena skriver:
      25 oktober, 2015 kl. 14:09

      Haha, vassa hörn blir det ju om man HAR ett kristet bildspråk, den där fluffiga panteismen är ju betydligt mer insmickrande, nej jag tror Di Leva menar allvar med sin egenhändigt hopknypplade panteistiska spetsduk. och jag tycker nog han har ett budskap som inte går stick i stäv med Jesu budskap. Dessutom lever han inte för pengar annars hade han sannerligen aldrig kommit till den där spelningen i midnattssolen och sjungit med en obekant människa från norra obygden. Och det där med att vara snäll och generös är viktigare än tydliga teologiska åsikter tycker jag.

      Höglund och Martinus var en nyhet för mig. Han är också intressant som låtskrivare men jag har inte lyssnat lika mycket på honom som Di Leva. Fastnade för den där om ”Rock Bottom farm i Darmont i USA där levde jag en månad utan sprit och utan tjej, förutom hembränt öl och minnnen från New York, en dagsfärd ungefär från Rock Bottom farm.” för länge sedan, men äger ingen hel CD med honom. Hoppas jag nu inte blandar ihop med en helt annan låtskrivare som Heter Kjell och skrev den där låten:-)


      Rebella undrar skriver:
      26 oktober, 2015 kl. 02:06

      En riktigt gammal Höglund! Den hade jag inte hört.

      http://www.kjellhoglund.com/rockbottomfarm.html

      Du vet, när f*n blir gammal… ”Nu när Höglund blivit gammal och religiös” är nästan den enda variant som inte nämns i ”Höglund har blivit gammal”, en väsentlig del av hans tack och farväl till 70-talsvänstern.

      http://www.kjellhoglund.com/hoglundharblivit.html

      Vad ska vi göra nu när drömmarna svartnar
      när dom som skulle visa vägen har tappat kompassen
      när den fränaste vänstersnubben har supit ner sig
      och klassens helgon har billigt rödvin i kassen?
      vad ska vi göra nu när vapenvägrarn är militär
      och när Höglund har blivit gammal och reaktionär?


      Alma-Lena skriver:
      26 oktober, 2015 kl. 06:21

      Han har fortfarande humor. Och antagligen är det sant, vet inte varför jag fastnade för den där sången när jag hörde den på radion som liten, kanske den där känslan av novell. Men inte är det konstigt att de som ville något på den tiden blir ”religiösa” nu. Göran Greider sa ju att ”de enda som bryr sig om de fattiga när kommunismen dött är de kristna” och det har han ju sorgligt rätt i. Och dessutom bara vissa kristna.

      Gilla

Kommentera

